پایان انتظار؛ نتیجه کانکور عمومی سال 1395 اعلام شد

وزارت تحصیلات عالی افغانستان نتایج سراسری امتحان کانکور 1395 برای 1396 را دیروز (شنبه، هفتم اسد) در مراسمی با حضور مقام‌های بلندپایه‌ی دولتی اعلام کرد.
عبدالطیف روشان، سرپرست وزارت تحصیلات عالی در این مراسم گفت که 187906 نفر در آزمون سراسری کانکور ثبت نام کرده بودند، اما 169529 نفر در آزمون اشتراک کردند. از جمع اشتراک‌کنندگان امتحان کانکور 48358 تن آن دختر و 99172 تن پسر اند.
آقای روشان افزود که مجموعاً 147530 تن در امتحان کانکور امسال کامیاب شده‌اند. از مجموع کامیاب‌شده‌ها، 60629 نفر در مؤسسات تحصیلات عالی و 31629 تن در مؤسسات تحصیلات نیمه‌عالی راه یافته‌اند.
روشان گفت که 55266 در مؤسسات تحصیلات خصوصی کامیاب شده‌اند که از این میان شمار آنان کاملاً رایگان و شماری با تخفیف در این مؤسسات ادامه‌ی تحصیل خواهند داد.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت که از مجموع کامیاب‌شده‌ها، 33 فیصد را دختران و 67 فیصد آن را پسران تشکیل می‌دهند. به گفته‌ی او، در برابر هر دو پسر یک دختر در دانشگاه‌های کشور راه یافته‌اند که این رقم نسبت به سال‌های گذشته بسیار خوب و توسعه‌یافته است.
جاوید رسولی، رییس کمیته‌ی امتحان کانکور گفت که معیار کامیابی در امتحان کانکور امسال 150 نمبر بود و کسانی که از 150 نمبر پایین گرفته‌اند، ناکام‌اند. آقای رسولی افزود که شمار ناکام‌ها در حدود 21999 تن می‌باشند.
سال گذشته در آزمون کانکور بیش از 179 هزار دانش‌آموز دختر و پسر اشتراک کرده بودند که از آن میان 58317 نفر در مؤسسات تحصیلات عالی، 46906 نفر در مؤسسات تحصیلات نیمه‌عالی و 51358 تن دیگر با تخفیف ویژه در دانشگاه‌های خصوصی راه یافته بودند.
سال گذشته ۲۲ هزار نفر نتوانستند نمره‌ی لازم را برای راهیابی به دانشگاه به‌دست آورند.

روند تبدیل رشته‌ی تحصیلی کاملاً بند است
سال‌های گذشته راه‌یافتگان دانشگاه‌ها در صورت راضی نبودن از رشته‌یی که در آن کامیاب شده بودند، می‌توانستند دانشگاه یا دنشکده‌ی خود را تغییر دهند. اما جاوید رسولی، رییس کمیته‌ی امتحان کانکور گفت که در سال جاری تبدیلی کاملاً بسته است و هیچ محصلی نمی‎تواند رشته‌ی تحصیلی خود را از یک دانشکده به دانشکده‌ی دیگر و یا از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر تبدیل کند.
او گفت اشتراک‌کنندگان کانکور پنج گزینه برای انتخاب رشته‌ی پیش رو داشتند و همچنان در برگه‌ی ورودی امتحان تعهد داده و امضا کرده‌اند که رشته‌ی تحصیلی خود را تغییر نخواهند داد.
آقای رسولی یادآور شد که افرادی که نتایج‌شان به نسبت مشکلات تخنیکی در دیتابیس نتایج کانکور نیست و یا افرادی که از نتیجه‌ی خود راضی نیستند می‌توانند سر از روز یک‌شنبه، هشتم اسد، فورمه‌ی رسیدگی به شکایات را از پنج زون در پایتخت و ولایات اخذ کنند. به گفته‌ی او، وزارت تحصیلات در دو هفته‌ی آینده به مشکلات آنان رسیدگی می‌کند.

اول الی پنجم کانکور
سرپرست وزارت تحصیلات اعلام کرد که اول نمره‌ی کانکور امسال رضا فرزند عوض از مکتب عبدالرحیم شهید از ولایت کابل است که با اخذ 344.24 نمبر به دانشگاه طبی کابل راه یافته است.
نفر دوم؛ اختر محمد فرزند چمن‌علی از ولایت غزنی با اخذ 344.20 نمبر به دانشگاه طبی کابل راه یافته است.
نفر سوم؛ ذبیح‌الله فرزند رحمت از ولایت کابل با اخذ 342.6 نمبر به دانشگاه طبی کابل راه یافته است.
نفر چهارم؛ احمد رامین فرزند لطف‌الله از ولایت جوزجان با اخذ 342.55 نمبر به دانشکده‌ی ریاضی دانشگاه کابل راه یافته است.
نفر پنجم؛ حامد فرزند احمد الله از ولایت کابل با اخذ 340 نمبر در دانشگاه طبی کابل کامیاب شده است.

شفافیت پروسه‌ی امتحان کانکور؛ کاهش تخطی از دو هزار مورد به 110 مورد
سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت که پروسه‌ی امتحان سراسری کانکور امسال نسبت به سال‌های قبل شفاف‌تر بود و تلاش ما این است که در سال‌های آینده این روند بیشتر از این شفاف‌تر شود. به گفته‌ی روشان، روی معیار برگزاری امتحان کانکور کار جریان دارد و امید است در سطح منطقه این آزمون به‌صورت بهتر برگزار شود.
آقای روشان استفاده از سیستم بایومتریک برای اشتراک‌کنندگان کانکور را علت شفافیت پروسه‌ی امتحان کانکور امسال خواند و گفت سال گذشته بیش از 2000 تخطی در روند برگزاری امتحان کانکور ثبت شده بود که امسال این رقم به 110 مورد کاهش یافته است. سال‌های گذشته از سیستم بایومتریک در امتحان کانکور استفاده نمی‌شد و یک دانش‌آموز می‌توانست به‌جای چند دانش‌آموز امتحان دهد.
جاوید رسولی، رییس کمیته‌ی برگزاری امتحان کانکور گفت که با تطبیق سیستم بایومتریک تخطی در روند امتحان به‌صورت جدی کاهش یافت.
پیش این امتحان کانکور در فصل زمستان برگزار می‌شد. سال گذشته کابینه تصویب کرد که امتحان کانکور از اواخر ماه حوت شروع و در ماه سرطان ختم ‌شود و نتایج آن نیز در ماه اسد اعلام گردد.
آقای روشان گفت که برای اولین‌بار امتحان در یک زمان مناسب جوی در سطح کشور برگزار شد. به گفته‌ی او، این امر سبب شد که هیچ داوطلبی به نسبت مسدود بودن راه‌های موصلاتی از امتحان محروم نشود و در جریان امتحان نیز به نسبت سردی هوا آسیبی نبیند.

بازنگری نصاب تحصیلی و ایجاد توازن میان فارغان و بازار کار
بی‌کاری یکی از چالش‌های جدی دانشجویان پس از فراغت است. هزارها دانشجو پس از فراغت بی‌کار می‌مانند و یا به کارهای خلاف رشته‌ی تحصیلی‌شان مشغول می‌شوند. سرپرست وزارت تحصیلات عالی خبر داد که قرار است سال آینده روی طرحی کار شود که در سال‌های بعدی چطور می‌توان انکشاف متوازن مطابق عرضه و تقاضای بازار کار را در نظر گرفت.
به گفته‎ی روشان، این طرح از تورم بی‌کاری جلوگیری خواهد کرد و فارغان به‌سادگی در بازار کار جذب خواهند شد. بر اساس این طرح قرار است دانشکده‌های جدید در مرکز و ولایات ایجاد شود تا توازن میان فارغان و میزان جذب در بازار کار در نظر گرفته شود.
او افزود در تهیه‌ی این طرح، وزارت معارف، وزارت کار و امور اجتماعی و ادارات ذیربط دیگر با وزارت تحصیلات عالی همکاری خواهند کرد.
از سوی دیگر سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت که به‌منظور بازنگری و تهیه‌ی نصاب تحصیلی بهتر نشست‌هایی برگزار شده و تلاش می‌شود نصابی تهیه شود که براساس نیازمندی جامعه باشد. به ‌باور او، نصاب تحصیلی طوری باشد که دانشجویان پس از فراغت در بازار کار جذب شوند.
آقای روشان تأکید کرد که در این نصاب معیارهای ملی و بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود که جواب‌گوی بازار کار و جامعه‌ی ما خواهد بود.
او هم‌چنان از یک طرح مشترک میان وزارت‌های تحصیلات، معارف و وزارت‌های ذیربط خبر داد و گفت که این طرح می‌گوید که مکاتب تخنیکی در سراسر کشور افزایش یابد. به گفته‌ی او، ایجاد این مکاتب باعث توازن میان شمار فارغان و بازار کار ایجاد خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *