حامد کرزی در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین مرکز رسانه‌ای کشور: فعالیت رسانه‌ها برای اصلاح اعمال مقام‌های حکومتی مؤثر است

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهوری کشور می‌گوید که حکومت باید همواره زیر شعاع رسانه‌ها قرار گیرد و در غیر آن مقام‌های دولتی‌ دچار فریب اعمال خود خواهند شد. او اما تأکید کرد که نظارت بر اعمال حکومت از سوی رسانه‌ها باید برای پیشرفت، دفاع از منافع مظلومیت مردم و تقویت وحدت ملی باشد. او هم‌چنان افزود که حکومت بعدی باید حامی آزادی بیان باشند و چون از این راه دیگر برگشت نیست.
آزادی بیان از دست‌آوردهای عمده‌ی دوره‌ی حکومت حامد کرزی و حضور ناتو در افغانستان‌ عنوان می‌شود. برخی مسئولان نهاد‌های بین‌المللی می‌گویند که آزادی بیان در افغانستان نسبت به کشورهای همسایه‌ی این کشور (ایران و پاکستان) در رده‌ی بالایی قرار دارد.
اما مسئولان نهادهای رسانه‌‌ای کشور بارها از بی‌توجهی حکومت نسبت به رسانه‌ها انتقاد می‌کنند. به باور آنان، در جریان دوازده سال گذشته رسانه‌های کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو بوده و نیز برخی مقام‌های حکومتی علیه خبرنگاران خشونت کرده‌اند. پیش‌تر صدیق‌الله توحیدی، رییس مؤسسه‌ی حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد کشور (نی) نیز گفت که در سال 2013 هفتاد و شش مورد خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته است؛ کارمندان دولتی و طالبان عاملان خشونت‌ علیه خبرنگاران بوده‌اند. در حال حاضر در کشور ۱۰۰ تلویزیون، ۲۰۰ رادیو، ۲۰۰ رسانه‌ی چاپی و بیش از ۱۲ خبرگزاری فعالیت دارند.
حامد کرزی‌ دیروز در افتتاح «مرکز رسانه‌های بیات» گفت: «رسانه‌های کشور با نشر اخبار و راه‌اندازی برنامه‌های گفتمان‌ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وحدت ملی را در نظر بگیرند،‌ در غیر آن برای شهروندان کشور معلوم می‌شود که کدام رسانه، چگونه و به چه منظور نشرات داشته‌‌اند، تمام آن‌ها در خاطره‌ی تاریخی کشور ثبت و باقی می‌مانند‌». او هم‌چنان تأکید کرد که در جریان سال‌های گذشته نشرات تمام رسانه‌های کشور را زیر نظر داشته و می‌داند که کدام رسانه چه هدفی را دنبال می‌کند.
حامد کرزی هم‌چنان با استقبال از مرکز رسانه‌های بیات‌ گفت که «افتتاح امروز و این مرکز برای ما یک معنای دیگر دارد. این مرکز با همت خود ما، با پول خودما و با کار و تلاش خود ما صورت می‌گیرد». او ضمن قدردانی از فعالیت‌های بیات گفت که «امروز بیات صاحب با افتخار و خوشحالی این مرکز را افتتاح کرد و یک قدم بزرگ در راستای تقویت آزادی بیان و تثبیت آن برداشت».
به دنبال آن حمیدالله مبارز، با اشاره به این‌که آزادی بیان در افغانستان نسبت به کشورهای همسایه بهتر است، گفت، همه‌‌ی مسئولان حکومتی و خصوصی در تلاش تقویت آزادی بیان باشند. او افزود: «چهار دوره‌‌ی آزادی بیان‌ را در کشور تجربه کردیم؛ آزادی بیان سه بار شکست خورد، حال در دوره‌ی چهارم تجربه‌ی آزادی بیان قرار درایم، برای حفظ آن تلاش کنیم‌». مبارز اما اطمینان داد که نظر به شرایط موجود، احتمال شکست آزادی بیان در کشور وجود ندارد.
هم‌چنان سناتور احسان‌الله بیات، رییس مرکز رسانه‌‌های بیات گفت که «این مرکز با فن‌آوری پیشرفته‌ی جهانی تجهیز شده و برای معیاری ساختن رسانه‌‌ها و حق آزادی بیان سایر رسانه‌ها می‌توانند برای رساندن صدای مردم به گوش دولت و جهانیان از این مرکز استفاده کنند». احسان‌الله بیات، رییس عمومی این مرکز گفت: «این میراث گران‌بهای ملی مرکز ارتباطات، اطلاع‌رسانی و آخرین پیشرفت‌ها در زمینه‌های فن‌آوری نوین در واقع دریچه‌‌ی جدیدی است که افغان‌ها از آن به جهان بیرون بنگرند». با این حال، بیات گفت: «مرکز رسانه‌ای بیات‌ نهادی برای بلند کردن صدای مردم افغانستان به گوش دولت و جهانیان خواهد بود». آقای بیات هم‌چنان افزود: «صدایی که از این مرکز که به گوش همگان خواهد رسید، صدای تمام اقشار و اقوام سرزمین پر‌افتخار ما خواهد بود».
مرکز رسانه‌ای بیات در حالی افتتاح می‌شود که قبل از این نیز احسان‌الله بیات «شبکه‌ی تلویزیونی آریانا»، یکی از نخستین شبکه‌های تلویزیونی کشور را ایجاد کرده بود و هم‌چنان دیروز با افتتاح این مرکز فعالیت‌های نشراتی شبکه‌ی تلویزیونی «آریانا نیوز» نیز رسماً آغاز شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *