آیا رونق تجارت مواد مخدر در افغانستان تهدیدی برای اهداف امریکاست؟

منبع: The Christian Science Monitor
نویسنده: Anna Mulrine
برگردان: حمید مهدوی
مقام‌های پنتاگون در تند‌ترین هشدار به کانگرس این کشور گفته‌اند که تجارت رو به رونق تریاک در افغانستان، تهدیدی برای جنگ پرهزینه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در راستای تأمین ثبات در این کشور محسوب می‌شود. مقام‌های ارشد پنتاگون در تند‌ترین هشدارشان در این مورد گفته‌اند که چالش مواد مخدر در افغانستان هر روز جدی‌تر می‌شود و این امر تلاش‌های امریکا در راستای ایجاد یک افغانستان با‌ثبات در جریان یک دهه جنگ را با تهدید مواجه می‌سازد.
به گفته‌ی مقام‌ها و هم‌چنین گزارش‌هایی که اخیرا در این مورد به نشر رسیده‌اند، با در نظرداشت توقیف و مصادره‌ی کمتر محصولات تریاک، تجارت سودمند مواد مخدر در جریان سال‌های اخیر افزایش یافته است و با کاهش حضور نظامی‌های امریکایی در افغانستان، چشم‌انداز کنترول تجارت‌های غیرقانونی روشن نیست.
از بین بردن محصول کشاورزی (تریاک) به عنوان منبع مهم در‌آمد کشاورزان فقیر در کشوری که فقر در آن بیداد می‌کند، خطر خشم روستا‌نشینان را به همراه خواهد داشت و روستا‌نشینانی که برای حفظ معیشت‌شان به خشونت خواهند گرایید.
اما تجارت خشخاش و عرضه‌ی آن به دلالان جهانی هیرویین، در عین زمان منبع مهم در‌آمد طالبان نیز است و نظر به برآوردی که از سوی وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا انجام شده است، تقریبا یک چهارم بودجه سالانه‌ی 400 میلیونی طالبان از محصولات تریاک تأمین می‌شود.
مواد مخدر هم‌چنین در دامن زدن فساد در درون حکومت افغانستان نیز نقش دارد که این امر روگردانی مردم از حکومت را در پی خوهد داشت و باعث خواهد شد تا مردم به دنبال مفکوره‌های جاگزین حکومت (مانند مفکوره‌های که طالبان ارائه می‌کنند) باشند.
بنابر‌این، سوال این‌جاست که وضعیت تجارت مواد مخدر در افغانستان امروزی چگونه است؟ در جدیدترین بررسی‌هایی که توسط کمیته‌ی کنترول جهانی‌ مواد مخدر سنای ایالات متحده‌ی امریکا انجام شده و هفته‌ی گذشته در جلسه‌ی استماعیه‌ی سنای امریکا ارائه شد، افغانستان در سالی که گذشت با تجربه‌ی 36 درصد افزایش در تولید مواد مخدر، به رکورد جدیدی در این زمینه دست یافته است.
ایریک لوگان، رییس دفتر معاون وزیر دفاع امریکا در امر مبارزه با مواد مخدر و تهدیدات جهانی گفت: «در حالی که پنتاگون 2 میلیارد دالر را در برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر و آموزش چگونگی مبارزه با این پدیده به مصرف رسانده است، ما باور نداریم که این 2 میلیارد دالر به شکل درست به مصرف رسیده باشد». هم چنین کانادا پیش‌بینی کرده است که 90 درصد هیرویین موجود در جاده‌های این کشور‌ از افغانستان به این کشور می‌رسند.
آقای لوگان به قانون‌گزاران یاد آورشد که فرماندار ایالت ورموند اخیرا سخنانی ایراد کرده است که «کاملا روی موضوع چالش بزرگ هیرویین در ایالت ورموند متمرکز است». این‌ها همه اشاره به مشکلاتی دارند که در افغانستان و جود دارند. آقای لوگان در ادامه گفت: «وقتی به آینده‌ی افغانستان می‌نگریم، موفقیت بدون تقویت توانایی‌های افغان‌ها در امر مهار خشونت‌ها و فساد که عامل تجارت مواد مخدر است، ناممکن به نظر می‌رسد».
این‌ها مفکوره‌هایی‌‌اند که توسط سربازرس ویژه‌ در امور بازسازی افغانستان (سیگار) که وی نیز در این جلسه‌ی سنای ایالات متحده‌ی امریکا سخنرانی کرد، انعکاس داده شده است. با وجود تلاش‌های ایالات متحده‌ی امریکا در امر مبارزه با مواد مخدر، روی هم رفته تمویل شورشی‌ها از قاچاق مواد مخدر بدون تغییر باقی مانده است.جان سوپکو، سربازرس ویژه درامر بازسازی افغانستان (سیگار) گفت: «طالبان اکنون به محافظت از محصولات خشخاش و قاچاق منظم مواد مخدر و تولید آن تمایل بیش‌تر دارد. آقای سوپکو گفت که به دلیل خشونت‌های جاری مأموران تنفیذ قوانین دیگر آزادی سال‌های قبل را ندارند.
آقای سوپکو به قانون گزاران این کشور گفت: «روی هم رفته پنتاگون خاطر نشان ساخته است که به اهداف مربوط به مواد مخدر نظر به اهداف سنتی نظامی اولویت پایین تری قایل است و با این وجود شبکه‌های مربوط به تولید و قاچاق مواد مخدر به فعالیت‌های شان ادامه خواهند داد».
زمانی که تولید مواد مخدر افزایش یافته است، توانایی مأموران تنفیذ قوانین در امر جلوگیری از کشت و قاچاق مواد مخدربر عکس کاهش یافته است. در واقع مقدار مواد مخدر مصادره شده از 98 تن در سال 2011 به 41 تن در سال 2013 (بیش از پنجاه درصد) کاهش یافته است.
آقای سوپکو در ادامه گفت که جدی‌ترین چالش این است که با پایان یافتن عملیات‌های رزمی ارتش ایالات متحده‌ی امریکا در ماه د‌سامبر سال 2014، پنتاگون «منابع و صلاحیت کنونی در راستای حمایت از تنفیذ قوانین و مأموریت‌های مبارزه با مواد مخدر را نخواهد داشت»
آقای سوپکو سرانجام قوی‌ترین هشدارش را از زمان آغاز مأموریتش به عنوان سربازرس ویژه‌‌ در امور بازسازی افغانستان (سیگار) به قانون‌گزاران ارائه کرد. آقای سوپکو به قانون‌گزاران گفت: «چالش مواد مخدر در افغانستان جدی‌تر می‌شود و مأموریت ایالات متحده‌ی امریکا در امر ایجاد یک افغانستان با ثبات را با تهدید نابودی مواجه می‌سازد. در نبود برنامه‌های موثر مبارزه با مواد مخدر، تمام سرمایه گذاری‌های ما چه در زمینه‌ی نجات جان انسان‌ها و چه در زمینه‌ی رشد و توسعه‌ی اقتصادی در معرض خطر قرار خواهند گرفت».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *