«نقش دادن به جوانان به معنای حذف صاحبان تجربه نیست»

زهرا عارفی
همایشِ نقش جوانان در رهبری جامعه از سوی مؤسسه‌ی اجتماعی فرهنگی تساوی به روز جمعه، 11 دلو با هدف بررسی مشکلات جوانان، بیان خواسته‌های آنان و تأکید بر سهم‌دهی جوانان در عرصه‌ی مدیریت و رهبری برگزار شد.
میرزا حسین سخی‌زاده، یکی از فارغان دوره‌ی آموزش خبرنگاری چند‌رسانه‌ای، وجود انگیزه‌ی فعالیت‌های اجتماعی و مثبت‌اندیشی در جوانان را یک نیاز مهم دانست‌ و گفت: «جوانان می‌توانند از طریق رسانه‌ها پل ارتباط بین مردم و مسئولان باشند و هم‌چنین مشکلات و خواسته‌های‌شان را به گوش دیگران برسانند».
سپس شگوفه همدم، یکی از فارغان دوره‌ی آموزشی مدیریت و رهبری ضمن تشکر از مؤسسه‌ی تساوی برای فراهم نمودن زمینه‌ی آموزش جوانان گفت که با استفاده از آموخته‌هایش، حالا می‌تواند در حیطه‌ی کاری خود از خلاقیت استفاده کرده و امور زندگی خود را اداره و سازماندهی نماید. به گفته‌ی او، افغانستان در شرایط فعلی به رهبران شایسته از قشر جوان و فعال ضرورت دارد.
معصومه محمدی، مسئول مؤسسه‌ی اجتماعی‌-‌فرهنگی تساوی که یکی از سخنرانان این برنامه بود، از جوانان به حیث یکی از مؤلفه‌های تأثیر‌گذار برای بهبود وضعیت جامعه و ایجاد تغییرات مثبت یاد‌آوری کرد و افزود: سهم‌دهی به جوانان در سطوح رهبری و مدیریت کمرنگ بوده است و دولت و نهادهای غیر‌دولتی باید بخشی از امور مهم مدیریت و رهبری را به جوانان واگذار نمایند و به جوانان اعتماد نمایند. وی با اشاره به اهمیت ایجاد جنبش‌های مدنی و سیاسی جوانان، تلاش برای آموزش، سهم‌دهی و حمایت از جوانان را یکی از مأموریت‌های کاری مؤسسه‌ی تساوی بیان کرد‌ و افزود که مؤسسه‌ی تساوی بعد از آموزش جوانان در دوره‌های آموزشی مدیریت و رهبری و دوره‌های خبرنگاری چند‌رسانه‌ای، در حد توان خود زمینه‌های موجود برای ادامه‌ی فعالیت‌های فارغان این دوره‌ها و کاریابی آنان را جست‌وجو و فراهم می‌نماید.
سپس ناصر حسنی، استاد دانشگاه و آموزگار دوره‌ی مدیریت و رهبری به بررسی نقش جوانان در رهبری جامعه پرداخته و گفت طبق آمار احصائیه‌ی مرکزی، بیش از 65 درصد مردم افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند، اما با توجه به این رقم، فرصت‌های کافی به جوانان داده نشده است. جوانان در بخش ورزش و رسانه‌ها بسیار موفق بوده‌اند، اما نیاز است تا سهم بیش‌تر به جوانان در عرصه‌های دیگر، به‌خصوص در رهبری و مدیریت بخش‌های مختلف نیز داده شود. وی افزود، تجربه‌ی بزرگان مفید و قابل احترام است، ولی نقش دادن به جوانان، به معنای حذف نمودن صاحبان تجربه نیست. جوانان جامعه به عنوان وجدان بیدار جامعه می‌توانند در نزد بزرگان نه به عنوان پیرو، مطیع و فرمان‌بردار، بلکه به عنوان مشاور، همراه و همکار نقش مهمی را ایفا نمایند. وی اظهار امیدواری کرد که همان‌گونه که نامزدان ریاست جمهوری د‌ر ارائه‌ی برنامه‌های‌شان به حضور جوانان توجه نموده‌اند، به صورت عملی نیز به جوانان سهم داده و آن‌ها را حمایت کنند.
احمد ظاهر قادری، یکی دیگر از فارغان دوره‌ی آموزش خبرنگاری چند‌رسانه‌ای گفت، جوانا‌ن سرمایه‌های انسانی هر کشور‌ند‌ و عدم توجه به مسایل مختلف فرهنگی، اقتصادی واجتماعی آن‌ها می‌تواند یک تهدید جدی برای جامعه به شمار آید. به گفته‌ی وی، سن جوانی سن امیدواری به آینده است‌، پس جوانان باید به آینده‌های‌شان خوشبین و امید‌وار باشند.
در پایان این برنامه، شماری از جوانان اشتراک کننده در دوره‌های آموزشی مدیریت و رهبری و خبرنگاری چند‌رسانه‌ای، سند فراغت‌شان را به دست آوردند. این دوره‌های آموزشی از سوی مؤسسه‌ی تساوی به مدت چهار ماه برای جوانان علاقه‌مند و با هدف ارتقای ظرفیت جوانان و حمایت از آنان برای حضور پررنگ در عرصه‌ی رسانه‌ها و اداره و رهبری برگزار می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *