امیدواری مسئولان کمیسیون انتخابات از برگزاری انتخابات پیش‌رو در کشور

در نشستی که روز چهارشنبه به‌میزبانی کانون اصلاحات به‌منظور بررسی چالش‌ها و راه‌حل‌های انتخابات پیش‌رو برگزار شده بود، برخی از اعضای کمیسیون انتخابات در مورد موفقیت این پروسه ابراز امیدواری کردند.
وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات روند استخدام در داخل کمیسیون انتخابات را یکی از موضوع‌های مهم در این کمیسیون خواند و گفت با توافقی که همراه کمیسیون اصلاحات اداری صورت گرفت صلاحیت منابع بشری به کمیسیون مستقل انتخابات سپرده شده است.
خانم بادغیسی گفت این موضوع می‌تواند اسقلالیت کمیسیون را تقویت کند.
وسیمه بادغیسی بهره‌گیری از تکنالوژی در انتخابات را موضوع مهم دیگر دانسته و گفت برای خریداری ماشین‌های جدید که بتواند در ثبت و نیز تشخیص هویت افراد از کیفیت بالا برخوردار باشد تلاش‌هایی صورت گرفته است.
خانم بادغیسی به موضوع ارزیابی مرکز‌های رای‌دهی اشاره کرد و گفت این بخش موفق‌ترین بخش در فعالیت‌های کمیسیون انتخابات بوده است.
او می‌گوید ارزیابی در 22 ولایت افغانستان صورت گرفته است که نتایج آن مورد بررسی کمیسیون قرار دارد.
این کمیشنر کمیسیون انتخابات از فعالان جامعه‌ی مدنی، رسانه‌ها و دیگر نهادها خواست تا با پروسه‌هایی که دموکراسی و جریان‌های دمکراتیک را تقویت کند، همکاری کنند.
یوسف رشید، رییس مؤسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) می‌گوید انتخابات با چالش‌های گسترده‌ی امنیتی، مدیریتی، سیاسی و چالش‌های محیطی روبه‌رو است.
آقای رشید در بخش چالش‌های سیاسی از مداخله در فعالیت کمیسیون‌های انتخاباتی یاد کرد و گفت ما تا حال شاهد مداخله‌های زیادی بوده‌ایم.
آقای رشید می‌گوید چالش دیگر در مقابل فعالیت کمیسیون‌های انتخابات مشخص نشدن پروسه‌ی تدارکاتی تکنالوژی است.
به گفته‌ی وی اکنون که چهار ماه از آغاز گفت‌و گو بر سر استفاده از تکنالوژی می‌گذرد هنوز نتیجه‌ی مقدماتی تدارکاتی آن مشخص نیست.
او وضعیت امنیتی را یکی دیگر از چالش‌های فراراه کمیسیون انتخابات عنوان کرده گفت که باید به تامین امینت در روند برگزاری انتخابات توجه لازم صورت گیرد.
آقای رشید تاکید کرد که روند فعالیت‌های کمیسیون انتخابات به‌کندی به پیش می‌رود که این موضوع باعث به‌تاخیر افتادن برگزاری انتخابات خواهد شد.
وی گفت از همین اکنون گرایش‌ها و فعالیت‌ها نشان‌دهنده‌ی آن است که انتخابات پارلمانی تحت‌الشعاع انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفته است.
نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف در افغانستان (تیفا) اما دیدگاه متفاوت‌تری به پروسه‌ی انتخابات دارد.
آقای ایوب‌زاده تلاش‌های انتخاباتی را یک عوام‌فریبی بیش نمی‌بیند.
او می‌گوید همواره تلاش صورت گرفته است که چالش‌ها بزرگ ساخته شود اما از ارایه‌ی راه‌حل‌ها و توجه به آن‌ها کم‌تر حرفی به‌میان آمده است.
آقای ایوب‌زاده می‌گوید تا هنوز هیچ نهادی یافت نشده که صادقانه دیدگاهش را ابراز کند و تا پایان، مستقلانه بر موضع خود ادامه دهد.
وی می‌گوید برخورد دوگانه و عملکرد ضعیف شرکای انتخاباتی باعث می‌شود به پروسه‌ی انتخابات یک نگاه عملی نه، بلکه نگاه خیالی داشته باشیم.
آقای ایوب‌زاده می‌گوید ریاست‌جمهوری با یک بسته‌ی پیچیده و غیرعملی وارد میدان شده است.
به‌باور وی جادادن تکنالوژی، کانکور و تذکره‌ی الکترونی همزمان با برگزای انتخابات یکی از بازی‌های ریاست‌جمهوری است.
ایوب‌زاده گفت اجرای این‌همه برنامه از سوی حکومت، صرف در زمان پروسه‌ی انتخابات جز فریب مردم چیز دیگری نیست.
وی با اشاره به عدم اراده‌ی حکومت وحدت ملی برای برگزاری انتخابات گفت نباید مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی را مقصر دانست.
آقای ایوب‌زاده برگزاری همزمان انتخابات پارلمانی را با شورای ولسوالی‌ها ناممکن دانسته و از برخورد دوگانه‌ی جامعه‌ی جهانی ابراز نگرانی کرد.
صدیق‌الله توحیدی، معاون کمیته‌ی اصلاحات انتخاباتی در رابطه به مشکلات فراراه انتخابات می‌گوید حتا تاریخ برگزاری انتخابات‌ها در افغانستان عملی نیست.
آصف آشنا، فعال سیاسی نیز با نگرانی از به‌تاخیر افتادن انتخابات، می‌گوید بیم آن می‌رود که از انتخابات پارلمانی در مهندسی کردن انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده صورت گیرد.
قرار است انتخابات پارلمانی در تابستان سال آینده و انتخابات ریاست‌جمهوری در سال (1398) برگزار شود.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روند برگزاری انتخابات‌های گذشته در افغانستان چندان موفق نبوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *