ابلاغ نتیجه‌ی نشست مسقط به سناتوران در پشت درهای بسته

اطلاعات روز: معین سیاسی وزارت خارجه در در نشست سری نتایج مذاکرات چهارجانبه‌ی صلح را به اعضای مجلس سنا ابلاغ کرد.
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه امروز (سه شنبه؛ 2 عقرب) در نشست عمومی مجلس سنا فرا خوانده شد؛ اما این نشست به درخواست آقای کرزی سری برگزار شد.
در ابتدای نشست امروز مجلس سنا، سناتورها از اعلام نشدن نتایج این نشست ابراز نگرانی کردند.
خلیل کرزی اما گفت که مسئله‌ی صلح افغانستان حساس است و اگر سناتوران می خواهند مسایل به‌دور از تشریفات با آنان شریک شود، نشست «باید» سری برگزار شود.
رییس مجلس سنا با این درخواست موافقت کرد و نشست را سری اعلام کرد.
برخی سناتوران همچنین می‌گفتند که در نشست مسقط دولت افغانستان توافقاتی را از جمله در مورد خط دیورند با پاکستان انجام داده است و به همین دلیل نتایج نشست مسقط را از مردم پنهان می‌کند.
دخالت روسیه و ایران در جنگ افغانستان و چگونگی موقف افغانستان در برابر این مساله از دیگر سوال‌های بودند که سناتوران مطرح کردند.
اما؛ آقای کرزی از پاسخ دادن به این سوال‌ها در حضور رسانه‌ها خودداری کرد.
بر اساس برخی گزارش‌ها، روسیه از طریق فروش تانکرهای تیل به افغانستان ماهانه 2.5 میلیون دالر به طالبان کمک می کند تا علیه نیروهای ناتو بجنگند؛ خبری که وزارت خارجه روسیه آن را تکذیب کرد.
این گزارش‌ها نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است. اعضای شورای ملی می‌گویند اگر دولت افغانستان این وضعیت را درست مدیریت نکند، افغانستان به میدان رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل خواهد شد.
سناتورها، تاکید داشتند که افغانستان «باید» سیاست خارجی خود را طوری عیار کند که هم منافع ملی حفظ شود و هم افغانستان میدان رقابت‌های جهانی نشود.
نشست چهار جانبه‌ی صلح سه‌شنبه هفته‌ی گذشته در مسقط پایتخت عمان برگزار شد. تا اکنون نتایج این نشست بیرون داده نشده است.
وزارت خارجه‌ی افغانستان پیش از برگزاری نشست مسقط گفته بود که این نشست به منظور آزمایش صداقت پاکستان برگزار می‌شود.
پاکستان در پنج نشست گذشته، تعهد کرده بود که در برابر پناهگاه‌های تروریستان در خاک خود اقدام می‌کند؛ ولی به آن عمل نکرد و این نشست برای مدت طولانی متوقف شد.
نشست مسقط آغاز دوباره‌ی مذاکرات چهارجانبه صلح بود.
همزمان با برگزاری نشست مسقط در مورد صلح افغانستان، حملات تروریستی طالبان در ولایت‌های مختلف افزایش یافت و تلفات و خسارات هنگفتی بر مردم افغانستان به ویژه نیروهای امنیتی وارد کرد.