آلمان: حامد کرزی پیمان امنیتی با امریکا را هر‌چه زودتر امضا کند

اطلاعات روز: فرانک والتر شتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان دیروز در یک نشست خبری مشترک با ضرار احمد عثمانی، وزیر امور خارجه‌ی کشور در کابل گفت که پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن هرچه زودتر امضا شود. به گفته‌ی او، حضور آلمان پس از سال 2014 در افغانستان بستگی به امضای این پیمان دارد. شتاین‌مایر‌ هم‌چنان تأکید کرد که برای آلمان و شریکان بین‌المللی امریکا امضای این پیمان بسیار مهم است.
شتاین‌مایر‌ می‌‌گوید که در مورد امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن با رییس جمهوری کرزی گفت‌وگو کرده، اما کرزی دلایل خودش را مطرح می‌کند. او اما مشخص نکرد که اگر پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا نشود، برنامه‌‌ی بعدی کشورش چیست.
شتاین‌مایر‌ تأکید کرد: «حکومت آلمان برنامه‌هایش در قبال افغانستان را از همین حالا طرح‌ریزی می‌کند، بنابراین، خوب است که هرچه زودتر پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا شود، تا کشورش برنامه‌های خود پس از سال 2014 در افغانستان را آماده کند». به گفته‌ی او، در صورتی‌ که این پیمان امضا شود، مشخص خواهد شد که نیروهای آلمان پس از سال 2014 در افغانستان به چه اساس حضور و فعالیت داشته باشند.
این در حالی است که حکومت آلمان هفته‌ی پیش مأموریت نیروهایش در کشور را تا پایان سال 2014 تمدید کرد، اما وعده داده بود که آلمان در سال‌های بعد از پایان مأموریت آیساف در افغانستان، از آغاز 2015 سالانه 430 میلیون یورو را به این کشور کمک می‌کند. حکومت آلمان هم‌چنان تأکید کرده بود که 150 میلیون یورو را پس از پایان سال 2014 به نیروهای امنیتی افغانستان کمک می‌کند.
در حال حاضر حدود 3200 سرباز آلمانی در چهارچوب نیروهای آیساف در کشور مستقرند و با ختم مأموریت آیساف در پایان سال 2014، مأموریت جنگی آلمان نیز در کشور به پایان می‌رسد. با این حال فرانک والتر شتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان دیروز در کابل گفت که سال 2014 برای افغانستان بسیار مهم است. در این سال برای این کشور تصامیم زیادی گرفته خواهد شد. او می‌‌گوید که آلمان نیروهای امنیتی افغان را پس از پایان سال 2014 در قسمت آموزش و مشوره‌دهی کمک می‌کند.
«پیمان امضا می‌شود»
ضرار احمد عثمانی، وزیر خارجه‌ی کشور دیروز در نشست خبری در کابل گفت که مردم افغانستان و حامد کرزی علاقه‌مند امضای پیمان امنیتی با امریکا، پیش از انتخابات‌اند. او افزود: «مذاکرات بین کابل و واشنگتن در مورد امضای پیمان امنیتی جریان دارد، بدون شک این پیمان امضا می‌شود، اما امریکا باید برای شرایط افغانستان یک راه‌حل پیدا کند».
عثمانی‌ گفت که در داخل متن سند پیمان امنیتی با امریکا تغییر وارد نشده و ‌نمی‌شود، اما امریکا شرایط لویه جرگه‌ی مشورتی را در نظر بگیرد. او اما تأکید کرد که امضای این سند به نفع افغانستان و امریکا است. این در حالی است که پیش‌تر جان مکین، سناتور جمهوری‌‌خواه امریکا گفته بود که پیمان امنیتی میان کابل و واشگنتن بعد از انتخابات سال 1393 افغانستان امضا می‌شود. او هم‌چنان از سیاست حامد کرزی انتقاد کرده بود که در این مورد امریکا متأثر کرده است. به گفته‌ی مکین، یازده نامزد ریاست جمهوری آینده افغانستان‌ علاقه‌مند امضای پیمان امنیتی با امریکا‌اند.
بحث روی امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن‌ از دو سال به این طرف جنجال‌برانگیز بوده و بارها روابط دو کشور را تیره کرده است. مقام‌های امریکا و ناتو همواره هشدار می‌دهند که اگر این پیمان امضا نشود، افغانستان را پس از سال 2014 به طور کامل ترک می‌کنند، اما حامد کرزی‌ تأکید دارد که در بدل امضای پیمان امنیتی با امریکا‌ صلح می‌خواهد و در غیر آن بهتر است امریکا کشور را ترک کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *