سیزدهمین نشست ملی تکنالوژی معلوماتی در وزارت تحصیلات عالی برگزار شد

سیزدهمین نشست تکنالوژی معلوماتی بین‌المللی به همکاری وزارت تحصیلات عالی و دانشگاه برلین به کمک مالی وزارت خارجه‌ی آلمان برگزار شد. مدرن‌سازی سیستم‌های مدریتی با استفاده از تکنالوژی معلوماتی هدف این نشست خوانده شده است. این نشست از سال 2005 تا اکنون هر ساله برگزار می‌شود.
دکتر نجیب‌الله خواجه‌عمری وزیر تحصیلات عالی دیروز (دو شنبه، 27 قوس) در مراسم افتتاحیه‌ی نشست سه روزه‌ی تکنالوژی معلوماتی در وزارت تحصیلات عالی، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان نشست گفت، آنچه که برای وزارت تحصیلات عالی مهم است، نتایج و پیامد آن است.
وی افزود با وجود فعالیت‌ها و مصرف سرمایه‌های هنگفت، هنوز استفاده از تکنالوژی در وزارت تحصیلات عالی در سطح ابتدایی آن قرار دارد: «هنوز ذخیره و پروسس بخش‌های اداری و علمی به‌صورت بسیار ابتدایی آن صورت می‌گیرد.»
اقای خواجه‌عمری به برگزارکنندگان این کنفرانس پیش‌نهاد کرد که بین مدیریت نرم‌افزار و سخت‌افزار باید هماهنگی به میان آورد: «دیزاین و نصب نرم‌افزارهای مهم بدون مطالعه‌ی ظرفیت سخت‌افزار همیشه ناکام بوده است. از تمویل‌کنندگان همکار توقع دارم که از این پس تمام پروژه‌ها را با درنظر داشت هردو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار تطبیق کنند.»
او اضافه کرد که پروسه‌ی به‌روزرسانی سیستم دانشگاه‌های مرکز با ولایت‌های دیگر هماهنگ باشد. افزون بر این او بر ارتقای ظرفیت کارمندان بخش تکنالوژی معلوماتی تاکید کرد: «طرح های خوب زمان قابلیت اجرایی را پیدا می کند که ظرفیت انسانی متخصص برای تطبیق آن وجود داشته باشد.»
وی هم‌چنان گفت تاکنون تنها در دانشگاه‌های بزرگ مراکز خلاقیت ایجاد شده است که بسنده نیست: «وزارت تحصیلات عالی در نظر دارد که این مراکز را در سایر دانشگاه‌ها نیز گسترش بدهد.»
این مراکز به دانشجویان تمام رشته‌ها فرصت تفکر، کشف و اختراع می‌دهد. برنامه‌هایی چون آموزش مهارت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری، شیوه‌های کاریابی، آموزش زبان‌های خارجی و مشوره‌های لازم در امور اکادمیک و پروژه‌های صنفی با استفاده از تکنالوژی معلوماتی از شاخصه‌های مراکز خلاقیت در دانشگاه است.
در همین حال وزارت مخابرات و تکنالوژی نوید داد که در نظر دارد تمام مراکز عامه مثل دانشگاه‌ها و شفاخانه‌ها را به اینترنت وصل کند. شهرزادگل آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی گفت که این وزارت برای تطبیق این پروژه یک تفاهم‌نامه با بانک جهانی امضا کرده. به گفته‌ی وی کار روی این پروژه در ماه‌های نخست سال 2018 آغاز خواهد شد.

وی افزود که براساس توافق‌نامه‌یی که بین وزارت مخابرات و وزارت تحصیلات عالی امضا شده است، کریکولم دوره‌ی لسانس برقی می‌شود. نیز طبق این تفاهم‌نامه قرار است متخصصان وزارت مخابرات برای 120 تن از استادان دانشگاه‌ها کلاس‌های آموزش تکنالوژی معلوماتی برگزار کند.
وزر مخابرات و تکنالوژی از راه‌اندازی یک کتاب‌خانه‌ی الکترونیک برای دانشجویان خبر داد: «کتاب‌هایی که در بخش تکنالوژی معلوماتی نیاز است را به زبان‌های داخلی ترجمه و در کتابخانه‌ی التکرونیک جابه‌جا می‌کنیم.»
آقای آریوبی از امضای دو تفاهم‌نامه‌ در بخش انتقال فایبر نوری از چین به افغانستان نیز یادآوری کرد و گفت: «ما با چین دو تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که از طریق دهلیز واخان فایبر نوری را به افغانستان بیاوریم. در این مورد تیم ما به‌صورت خیلی سریع کار می‌کند و سوری بنیادی‌اش تمام شده است.»
به گفته‌ی وی اگر این پروژه تطبیق شود 50 الی 60 درصد در نرخ اینترنت کاهش به‌میان خواهد آمد.
چین در نظر دارد فایبر نوری را از این طریق افغانستان به کشورهای آسیای میان، کشورهای افرقایی و اروپایی منتقل کند. به گفته‌ی آقای آریوبی با تطبیق شدن این پروژه افغانستان می‌تواند سالانه حق عبور نیز به‌دست بیاورد.
آقای آریوبی ایجاد اداره‌ی روان خدمات را یکی از دست‌آوردهای مهم حکومت عنوان کرد و گفت اکنون طی مراحل کارهای اداری بسیار ساده شده است. به گفته‌ی وی این سیستم به کسانی که می‌خواهند تذکره و پاسپورت بگیرند یا می‌خواهند مالیه بدهند خیلی کمک می‌کند؛ طوری که تمام کارها در یک ساختمان طی مراحل می‌شود و حتی بانک نیز در داخل همان ساختمان وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *