«نیروهای خارجی دیگر حق بازداشت و عملیات را ندارند»

اطلاعات روز: شماری از مقام‌های بلند‌پایه‌ی دولت در نشستی به رهبری حامد کرزی در ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند که نیرورهای خارجی‌ دیگر حق بازداشت شهروندان افغان و نیز راه‌اندازی عملیات در کشور را ندارند. هم‌چنان در این نشست تأکید شده که کمیته‌ی رسیدگی به پرونده‌های زندان بگرام کارش را با روحیه‌ی «وطن‌دوستی» انجام داده است.
پس از سقوط طالبان و حضور ناتو در کشور، بازداشتگاه بگرام توسط امریکا در شمال کابل ایجاد شد. امریکا در این بازداشت‌گاه صدها نفر را به اتهام فعالیت‌های تروریستی زندانی کردند. این بازداشتگاه سال گذشته به درخواست حامد کرزی‌ به دولت سپرده شد و پس از آن کمیسیونی برای بررسی رسیدگی به پروند‌ه‌های زندانیان ایجاد شد.
مسئولان کمیسیون یاد شده اخیراً بیش از 650 زندانی این بازداشتگاه را رها کردند و گفتند که مدرکی موثق برای اثبات اتهام‌ها علیه این زندانیان وجود ندارد. اما رهایی این زندانیان واکنش تند امریکا و شماری از اعضای شورای ملی و نهادهای مدنی کشور را به دنبال داشت. آنان تأکید کردند که دست برخی این زندانیان به خون مردم آلوده بود‌.
با این حال، در خبرنامه‌ی ریاست جمهوری آمده است، در نشستی به رهبری حامد کرزی در ارگ ریاست جمهوری، کار کمیته‌ی بررسی به پرونده‌های بازداشتگاه بگرام مورد ستایش قرار گرفته است. براساس خبرنامه‌، در این نشست گفته شده که کمیته‌ی رسیدگی به پرونده‌های بازداشتگاه بگرام کار خود را با روحیه‌ی «وطن دوستی» و توأم با استقلالیت انجام داده است.
رییس دادگاه عالی، وزیران عدلیه و داخله، دادستانی کل، مشاور امنیت ملی، معاون وزار‌ت دفاع ملی، قاضی عبدالکریم قانت، رییس کمیته‌ی رسیدگی به پرونده‌های بازداشتگاه بگرام و غلام فاروق بارکزی، فرمانده این بازداشتگاه در این نشست حضور داشته‌اند.
براساس خبرنامه‌ی ریاست جمهوری، اشتراک کنندگان این نشست با یاد‌آوری این‌که اکنون عساکر خارجی حق انجام عملیات، گرفتاری افغان‌ها و داشتن زندان در خاک ما را ندارند، همه‌ی ترتیبات موقت مربوط به زندان بگرام را ملغا اعلام کرده‌اند. هم‌چنان در خبرنامه آمده است، بازداشتگاه بگرام مانند سایر بازداشتگاه‌های دیگر کشور به وزارت داخله تعلق یافته و توسط آن وزارت اداره خواهد شد.
هم‌چنان در این نشست تأکید شده، دوسیه‌های افراد که در بازداشتگاه بگرام تحت توقیف قرار دارند، از طریق مراجع عدلی و قضایی کشور بررسی و به آن رسیدگی خواهد شد. این تصمیم در حالی گرفته شد که پیش‌تر حامد کرزی‌ در یک نشست خبری در کابل گفته بود که بگرام «کارخانه‌ی طالب‌سازی» است. او هم‌چنان تأکید کرده بود، براساس معلوماتی که دارد، بگرام کارخانه‌ی طالب‌سازی است و جایی است که مردم بی‌گناه آن‌جا آورده و شکنجه می‌شوند.
اما امریکا همواره تأکید می‌‌کنند که برخی زندانیان این بازداشتگاه خطرناک بودند و حکومت افغانستان آنان را رها کرده‌اند. مقام‌های این کشور پیش‌تر سوابق و مشخصات ۳۷ زندانی‌ای را که از سوی دولت رها شدند، منتشر کرد و گفت، این افراد برای امنیت افغانستان و جان نیروهای امنیتی امریکا خطرناک‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *