مقام‌های ارشد امنیتی در پیوند به حصارکشی پاکستان از سوی سنا استجواب شد

اطلاعات روز: مجلس سنا ویس احمد برمک، وزیر امور داخله و هلال‌الدین هلال، معاون وزارت دفاع ملی را در پیوند به تحرکات نظامی و حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند به این مجلس فرا خواند.
صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه و حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی نیز در ارتباط به این موضوع در نشست روز یک‌شنبه، سوم جدی به مجلس سنا فراخوانده شده بودند، اما آنان در نشست امروز حاضر نشدند.
ویس احمد برمک، وزیر داخله در مورد تخطی‌های مرزی پاکستان در امتداد خط دیورند گفت: «از ابتدای سال جاری خورشیدی تا اکنون 459 مورد تخطی مرزی از سوی نظامیان پاکستان در امتداد خط دیورند صورت گرفته است. این تخطی‌ها در 15 ولسوالی شش ولایت انجام شده که شامل پرتاپ 8823 راکت در 96 نقطه مرزی کشور بوده است.»
آقای برمک افزود که در نتیجه‌ی تخطی‌های مرزی نظامیان پاکستان، پنج پولیس افغان و هفت فرد ملکی به‎شمول یک زن کشته، 30 پولیس و شماری افراد ملکی زخمی و شماری از خانه‌های مسکونی تخریب شده است.
وزیر داخله در مورد حصار کشی پاکستان با استفاده از سیم خاردار در امتداد خط دیورند نیز گفت: «حصارکشی پاکستان در ساحاتی که برای امنیت ملی افغانستان خطر باشد، ما آن را تخریب می‌کنیم.»
او یادآور شد که برخورد حکومت افغانستان در مورد تخطی‌های مرزی پاکستان در امتداد خط دیورند مسالمت‌آمیز بوده و تمامی اعتراضات به طرف پاکستان منتقل شده است.
هلال‌الدین هلال، معاون وزارت دفاع گفت که نظامیان پاکستانی در برخی ساحات خط دیورند به خاطر تامین امنیت خود و تقویت کنترل حاکمیت پاکستان بر مناطق قبایلی اقدام به حصارکشی کرده‌اند.
آقای هلال افزود که دولت افغانستان توان مقابله نظامی با پاکستان را ندارد و در تلاش است تا از طریق مذاکره به مشکلات میان دو کشور رسیدگی شود.
او گفت افغانستان همواره تأکید داشته که حصارکشی راه حل نیست و باید علیه پناهگاه‌های تروریستی در پاکستان اقدام شود.
هم‌چنین، ویس احمد برمک وزیر داخله در مورد اصلاحات در صفوف پولیس گفت، وزارت داخله در تلاش قطع مداخلات در تعیینات پولیس است و هرزمانی که این مداخلات قطع شد، پولیس زودتر اصلاح خواهد شد.
آقای برمک تأکید کرد که وزارت داخله در تلاش است تا پولیس به وظیفه اصلی خود که تحکیم حاکمیت قانون است، باز گردد.
او هم‌چنین در مورد همکاری پولیس با سازمان‎های جرمی و مخالفان مسلح دولت، با اشاره به چند مورد بازداشتی در پیوند به همین اتهام‌ها گفت که چنین شواهدی وجود دارد ولی وزارت داخله در تلاش است تا جلو فعالیت‌های جرمی پولیس را بگیرد.
وزیر داخله با اشاره به برنامه‌ی جمع‌آوری سلاح غیرقانونی و وسایط پولیس از نزد افراد غیرمسئول و مقام‌های دولتی به‌ویژه در شهر کابل، گفت که سلاح‌های غیرقانونی و وسایط پولیس از نزد مقام‌های دولتی به‌ویژه اعضای شورای ملی جمع‌آوری می‌شود و این برنامه نتیجه خوبی داشته است.
برنامه‌ی جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی و پاک کاری شیشه‌های موترها از نوار سیاه در سطح شهر کابل از دو هفته پیش آغاز شده که با انتقادهای برخی نمایندگان مجلس مواجه شده است.