73 نماینده‌ی مجلس بیش از 36 میلیون افغانی قیمت آپارتمان‌های‌شان را نپرداخته‌اند

اطلاعات روز به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد 73 نماینده‌ی مجلس اقساط باقی‌مانده‌ی آپارتمان‌ها و قیمت تهکوی‌های خریداری‌کرده در پروژه‌ی بلاک‌های رهایشی خوشحال‌خان مینه‌ی کابل را به وزارت شهرسازی و مسکن نپرداخته‌اند.
بیش از 16 ماه می‌شود که این نمایندگان مجلس آپارتمان‌ها و تهکوی‌ها را در بلاک‌های رهایشی خوشحال‌خان مینه صاحب شده‌اند، اما تاکنون باوجود درخواست‌های مکرر وزارت شهرسازی، بدهکاری‌های‌شان را نپرداخته‌اند.
کار ساختمانی بلاک‌های رهایشی خوشحال‌خان مینه در ناحیه‌ی پنجم شهر کابل در سال 1391 آغاز و در ماه سنبله‌ی 1395 تکمیل شد. در این ماه این پروژه طی یک برنامه‌ی رسمی به بهره‌بردای رسید و آپارتمان‌ها به مالکان آن‌ها تحویل داده شدند.
وزارت شهرسازی و مسکن به‌تاریخ 21/9/1396 در مکتوبی از وزارت دولت در امور پارلمانی خواسته که موضوع عدم پرداخت اقساط آپارتمان‌ها و قیمت تهکوی‌ها از سوی نمایندگان مجلس را به آن‌ها گوشزد کند، تا آنان بدهکاری‌های‌شان را بپردازند.
در این مکتوب آمده: «متأسفانه قراری که دیده می‌شود، یک‌تعداد از نمایندگان محترم مردم در ولسی‌جرگه، مشرانوجرگه و کارمندان سایر مارجع که لیست‌های‌شان در داخل چهار ورق بدین‌وسیله ارسال می‌گردد، تاکنون اقساط آپارتمان و قیمت تهکوی‌های‌شان را تحویل ننموده‌اند».
وزارت شهرسازی در این مکتوب یادآور شده که شرکت‌های ساختمانی قرارداد بلاک‌های رهایشی خوشحال‌خان مینه خواهان اخذ پول‌های‌شان از وزارت شهرسازی‌ شده‌اند. در این مکتوب نام 11 نماینده‌ی مجلس فهرست شده که 17 میلیون و 590 هزار و 400 افغانی اقساط باقی‌مانده از قیمت آپارتمان‌های‌شان را نپرداخته‌اند.
عبدالرئوف ابراهیمی، فیض‌محمد ابراهیمی، راضیه‌سادات منگل، فوزیه ناصریار، حبیبه سادات، سیمین بارکزی، نعمت‌الله غفاری، پروین نورستانی، سمیع‌الله صمیم، زهرا توخی و احمدشاه رمضان 11 نماینده‌یی هستند که بیش از 17 میلیون افغانی پول وزارت شهرسازی را نپرداخته‌اند.
همچنان در ادمه‌ی این مکتوب نام 71 نماینده‌ی مجلس (ولسی‌جرگه) فهرست شده که 18790200 (هجده میلیون و هفت‌صد و نود هزار و دوصد) افغانی قیمت تهکوی‌های‌شان در بلاک‌های خوشحال‌خان مینه را نپرداخته‌اند.
عبدالرئوف ابراهیمی، راضیه سادات منگل، فوزیه ناصریار، حبیبه سادات، سیمین بارکزی، نعمت‌الله غفاری، داکتر پروین نورستان، سمیع‌الله صمیم و احمدشاه رمضان نمایندگانی‌اند که نام‌های‌شان در هر دو فهرست آمده که اقساط آپارتمان‌ها و قیمت تهکوی‌ها را نپرداخته‌اند.
نیلوفر لنگر، سخن‎گوی وزارت شهرسازی و مسکن با تأیید این مکتوب به اطلاعات روز گفت کسانی‌که اقساط قیمت‌ آپارتمان‌های بلاک‌های رهایشی خوشحال‌خان مینه را نپرداخته‌اند تنها شامل حال نمایندگان مجلس نمی‌شود، بلکه شماری از مردم عادی نیز اقساط‌شان را نپرداخته‌اند.
لنگر افزود: «شماری از وکلای پارلمان و شماری از مردم عام تاکنون اقساط آپارتمان‌ها و اقساط تهکوی‌های خود را نپرداخته‌اند.»
خانم لنگر گفت که وزارت شهرسازی برای حصول این پول‌ها بارها اقدام کرده، مکتوب‌هایی میان این وزارت و پارلمان ردوبدل شده و با نمایندگان به‌صورت فردی تماس گرفته شده، اما وزارت شهرسازی تاکنون شاهد اقدام نمایندگان برای پرداخت بدهی‌های‌شان نبوده است.
یک منبع از وزارت شهرسازی که نخواست نامی از او در گزارش ذکر شود به اطلاعات روز گفت که این وزارت به نمایندگان هشدار داده است که در صورت نپرداختن اقساط باقی‌مانده‌شان، نام‌های آنان را رسانه‌یی می‌کند، اما تاکنون نمایندگان حاضر به پرداخت این پول‌ها به وزارت شهرسازی نشده‌اند.
نیلوفر لنگر گفت که وزارت شهرسازی تمام راه‌های قانونی را برای حصول این پول‌ها در پیش گرفته و در آخرین مورد نیز از طریق وزارت دولت در امور پارلمانی اقدام کرده است. لنگر افزود در صورتی‌که نمایندگان پول‌ها را نپردازند، این وزارت به گفته‌ی او، «آخرین اقدام» خود را روی دست خواهد گرفت.
پاسخ نمایندگان چیست؟
عرفان‌الله عرفان، نایب منشی مجلس نمایندگان که نامش در فهرست 71 نماینده‌ی بدهکار آمده به اطلاعات روز گفت که مسأله‌ی پول تهکوی‌ها یک «دعوای حقوقی» بین حدود 600 فامیل در این بلاک‌ها و وزارت شهرسازی است. افزون بر این 71 نماینده‌ی مجلس، صاحبان حدود 600 آپارتمان نمی‌خواهند پول را به وزارت شهرسازی بپردازند.
آقای عرفان افزود که قیمت آپارتمانش را در پنج قسط پرداخت کرده است. به گفته‌ی او، در زمان ساخت این بلاک‌ها وزارت شهرسازی فیصله کرده بود که برای هر آپارتمان یک تهکوی داده می‌شود که قیمتش از مجموع اقساط آپارتمان پرداخت شود.
او افزود که بعد از تسلیم دادن آپارتمان‌ها، وزارت شهرسازی مکتوبی صادر کرد که می‌گفت برای تهکوی‌ها پول جداگانه پرداخت شود و حدود 600 فامیلی که در این بلاک‌ها زندگی می‌کنند هیچ‌کدام‌شان در پرداختن پول اضافی برای تهکوی‌ها توافق نکرده‌اند. به گفته‌ی او، تهکوی‌ها از جمله‌ی ملحقات و ملزمات آپارتمان‌ها است.
او گفت: «فکر می‌کنم این یک مسأله‌ی باج یا یک پول اضافی است که وزارت شهرسازی می‌خواهد در مخالفت با توافق‌نامه‌ی اولی با قراردادی‌ها اخذ بکند. من نمی‌خواهم این پول را بپردازم چون در مخالفت با توافق‌نامه‌ی اصلی است».
آقای عرفان یادآور شد که در این مورد چندین بار با وزارت شهرسازی گفت‌وگو کرده است اما وزارت دلیل قناعت‌بخش و موافق با موافقت‌نامه‌ی اصلی قرارداد ارائه نکرده است.
نایب‌منشی مجلس در مورد 11 نماینده‌ی دیگر از جمله رییس مجلس که اقساط قیمت آپارتمان‌های‌شان در بلاک‌های رهایشی خوشحال‌خان مینه را نپرداخته‌اند، گفت حق وزارت شهرسازی است که این پول‌ها را بگیرد.
به گفته‌ی او، نمایندگان همانند سایر شهروندان باید حق دولت را بپردازند و در این مورد مجلس با وزارت شهرسازی هم‌نوا است.
فوزیه کوفی، عضو دیگر مجلس که نامش در فهرست 71 نماینده آمده است به اطلاعات روز می‌گوید که تمام اقساط قیمت آپارتمانش را پرداخت کرده است، اما در مورد پرداخت پول تهکوی تاکنون هیچ اطلاعی ندارد.
خانم کوفی گفت: «من نمی‌فهمم منظور این‌ها از تهکوی چه است. ما آپارتمان خریده‌ایم، تهکوی نخریده‌ایم. اینا اگر تهکوی را می‎خواستند پیسه بگیرند، باید مکتوب به خود وکیل می‌فرستادند تا این‌که به وزارت دولت در امور پارلمانی بفرستند، تماس می‌گرفتند برای ما که ما پول تهکوی را می‌پرداختیم».
هرچند وزارت شهرسازی می‌گوید که بارها از نمایندگان خواسته شده که بدهی‌های‌شان را بپردازند، اما خانم کوفی گفت که در مورد پرداخت پول تهکوی تاکنون «هیچ مکتوبی» از سوی وزارت شهرسازی نه به پارلمان و نه به خودش، نیامده است.
او یادآور شد که حکومت بسیار علاقه دارد که در یک مسأله‌ی منفی نمایندگان را دخیل بسازند: «من فکر می‌کنم این یک نوع اتهام وارد کردن به نمایندگان است.»
این عضو مجلس همچنان وزیر شهرسازی را متهم کرده که در گذشته و حال در «سوءاستفاده‌ها» دست داشته/دارد و در این پروژه نیز فساد صورت گرفته است که در نتیجه‌ی آن شماری از رؤسا به دادستانی معرفی شدند.
او گفت که با تماس مکرر وزارت شهرسازی یک آپارتمان در این بلاک‌ها گرفته، اما قیمتش را پرداخته و تاکنون آپارتمان را تحویل نگرفته است. کوفی افزود: «وزارت شهرسازی آپارتمان من را اول به یک قاضی فروخته بود. وقتی که من همرای وزیر شهرسازی صحبت کردم، ایشان آپارتمان را از قاضی گرفته و برای من داد. یعنی این‌جا بسیار زیاد فساد هم بود…».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *