واکنش مجلس به حمله‌‌ی مرگبار پنج‌شنبه؛ حکومت در تأمین امنیت شهروندان کوتاهی می‌کند

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان ضمن محکوم کردن حمله‌ی انتحاری بر مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری صدای افغان در شهر کابل، از حکومت می‌خواهد که برای جلوگیری از چنین حوادث باید آمادگی بگیرد.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز (شنبه، 9 جدی)، این مجلس گفت: «به نمایندگی از ولسی جرگه حادثه المناک، ضد اسلامی و ضد انسانیت روز پنج‌شنبه در کابل را محکوم می‌کنیم؛ متأسفانه در این حمله شمار زیادی از مردم بی‌گناه، جوانان، خبرنگاران، زنان و کودکان جام شهادت نوشیدند و یا زخمی شدند.»
آقای ابراهیمی به کمیسیون امنیت داخلی مجلس وظیفه داد تا این موضوع را بررسی کند.
به گفته‌ی او، نهادهای امنیتی در تأمین امنیت شهروندان کشور مسئول‌اند و باید برای پیشگیری از حوادث مشابه آمادگی داشته باشند.
شماری از نمایندگان مجلس نیز حادثه روز پنج‌شنبه را تکاندهنده خوانده و حکومت را در تامین امنیت شهروندان کشور به کوتاهی متهم کردند.
سید علی کاظمی، یک عضو مجلس گفت: «داعش پس از سوریه و عراق، افغانستان را انتخاب کرده و نسل کشی را در کشور به راه انداخته است.»
آقای کاظمی افزود که استخبارات کشور در بروز حادثه روز پنج‌شنبه مسئول و پاسخ‌گو است که چرا و چطور یک حمله کننده انتحاری با سلامت کامل وارد کابل شده و مردم را هدف می‌گیرد.
به گفته‌ی او، نیروهای امنیت ملی تاهنوز یک آدرسی را در کابل که در آن انتحاری خود را آماده کرده باشد، پیدا و متلاشی نکرده است.
غلام حسین ناصری، دیگر عضو مجلس نیز گفت که حادثه پنج‌شنبه سلسله حوادث گذشته بود که توسط داعش انجام شد؛ اما حنیف اتمر مشاور امنیت ملی در یکی از نشست‌های قبلی مجلس موجودیت داعش را در افغانستان رد کرده بود.
آقای ناصری افزود، پس با این وجود، هیچ تردیدی نیست که دست‌های پیدا و پنهانی از داخل حکومت برای سازماندهی حملات داعش کار می‌کنند.
او با اشاره به حادثه‌ی روز پنج‎شنبه گفت: «اگر مردم خود امنیت شان را بگیرند پس فلسفه حکومت چیست باید پاسخ داده شود؛ مسئولیت این حمله بر دوش حکومت است و مردم هیچگاهی این حکومت را نمی‌بخشند و مجلس باید برای حفظ جان مردم موضع روشن بگیرد.»
در حمله‎ی روز پنج‌شنبه گذشته بیش از 50 نفر به‌شمول یک خبرنگار کشته و بیش از 80 تن دیگر به شمول 10 خبرنگار و کارمند رسانه‌یی زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفت.