غنی: هیچ قدرتی در افغانستان نمی‌تواند جلو اهداف ملی ما را بگیرد

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور می‌گوید که هیچ قدرتی در افغانستان نمی‌تواند جلوی رسیدن به اهداف ملی‌اش را بگیرد.
آقای غنی که امروز(شنبه، 16جدی) در مراسم گشایش شرکت ذوب آهن«خان استیل» در کابل صحبت می‌کرد گفت مردم افغانستان نظامی را استوار بر قانون اساسی می‌خواهد.
وی بدون این که اشاره‌ی به فرد یا گروه مشخص داشته باشد افزود« همه‌ی مردم ما یک نظام می‌خواهد که برقانون اساسی استوار بوده و در خدمت مردم باشد. هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع پیشرفت افغانستان در راستای رسیدن به اهداف ملی گردد».
آقای غنی تاکید کرد که همه‌ی مردم افغانستان خواست‌های مشروع و قانونی دارند و باید همه به این باور رسیده باشند که«40سال بحران در کشور بس است».
او بیان داشت که ملت افغانستان قربانی زیادی داده است و امیدوار است که نتیجه‌ی قربانی شان یک افغانستان« آباد، آزاد و سربلند» باشد.
آقای غنی کرسی ریاست‌جمهوری را کرسی خدمت به مردم خواند و گفت« هر کسی چند روز در مقام ریاست‌جمهوری می‌ماند و این میراثی نیست، این نتیجه رای مردم است، مردم تعین می‌کند که چه کسی رییس جمهور باشد.»
رییس‌جمهور در بخش دیگر از سخنانش در مورد سرمایه گذاری در کشور تاکید ورزید و گفت که حکومت افغانستان در یک سو اگر مشکلات دارد در سوی دیگر دست آوردهای زیادی نیز دارد.
وی افزود«تمام مردم افغانستان از این باخبر شود که ما نمونه‌های موفق سرمایه گذاری را در کشور داریم.اگر مشکلات ما یک طرف قضیه است دست آوردهای ما یک جهت بسیار مثبت قضیه است».
آقای غنی تاکید کرد که افغانستان هم اکنون 2 میلیارد تن ذخیره آهن دارد و این کشور از یک کشور وارد کننده باید به یک کشور صادر کننده‌ی آهن مبدل شود.
آقای غنی افزود، هم اکنون روزانه 3500 تن آهن وارد افغانستان می‌شود که این یک رقم بسیار درشت واردات آهن در کشور به حساب می آید.
وی خطاب به‌ مسوولین وزارت تجارت و صنایع  کرده گفت که از این‌پس نام این وزارت را به «وزارت صنایع و تجارت» تغییر دهند.
رییس‌جمهور از معدن آهن حاجیگک نام برد و گفت که افغانستان منابع طبیعی بسیار فراوان دارد و استخراج این معادن نیازمند سکتور خصوصی است.
وی از نهادهای امنیتی خواست که امنیت معادن را در کشور تامین کرده و از قاچاق آن جلوگیری کنند.
خان‌محمد وردک، رییس شرکت خان‌استیل، نیز گفت که این شرکت در سال ۲۰۱۵، جواز فعالیت را به‌دست آورد و با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دالر آغاز به کار کرد.
وی افزود که این شرکت با معیارهای جهانی و کیفیت بالا روزانه ۲۰۰ تن سیخ تولید می‌کند که نیازمندی‌های بازار افغانستان را مرفوع می‌سازد.


وردک تاکید کرد که هم اکنون ۵۰۰ نفر در این شرکت مصروف کار می‌باشند که غیر مستقیم برای ۱۰۰۰ تن زمینه‌ی کار فراهم شده است.
هم‌چنان خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز گفت که چالش‌های سیاسی به هیچ‌عنوان نمی‌تواند برای پیشرفت سکتور خصوصی مشکل ایجاد کند، زیرا اکنون مردم می‌دانند که چه‌کسی برای منافع فردی و چه‌کسی به‌خاطر منافع ملی کار می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *