وزیر تحصیلات عالی: تاهنوز به رشد کیفی دانشگاه‌های خصوصی توجه نشده‌است

اطلاعات روز: وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که وضعیت کیفی دانشگاه‌های خصوصی آسیب پذیر است و این وزارت به رشد کیفی دانشگاه‌های خصوصی به صورت جدی توجه خواهد کرد.
نجیب الله خواجه عمری، وزیر تحصیلات عالی کشور امروز(دوشنبه، 18جدی) از سوی مجلس نمایندگان فراخوانده شده بود.
آقای عمری در این نشست گفت که دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه‌های خصوصی از لحاظ کیفی با آسیب پذیری‌های جدی مواجه هستند.
آقای خواجه عمری با آن که رشد کمی دانشگاه‌های خصوصی را در کشور چشم گیر خواند؛ اما تاکید کرد که تا هنوز به رشد کیفی این دانشگاه‌ها توجه نشده است.
به گفته‌ی او، وزارت تحصیلات عالی به منظور رشد کیفی دانشگاه‌ها هم اکنون جواز فعالیت برای دانشگاه‌های خصوصی را متوقف کرده است.
جواز فعالیت دانشگاه‌های خصوصی به پیشنهاد وزارت تحصیلات عالی و به حکم رییس جمهور غنی از چندی به این سو متوقف است.
کمال ناصر اصولی، رییس کمیسیون معارف و تحصیلات عالی مجلس گفت که این حکم رییس جمهور برخلاف قانون اساسی کشور صادر شده است.
به گفته‌ی او، متقاضیان ایجاد دانشگاه‌های خصوصی همه روزه در پشت دروازه‌ی این کمیسیون صف می بندند و خواستار ارائه‌ی جواز برای آغاز فعالیت شان هستند.
وزیر تحصیلات عالی نیز با تایید این مساله می‌گوید که 170 درخواستی برای تاسیس دانشگاه‌های خصوصی در وزارت به ثبت رسیده است اما؛ دولت به‌دلیل توجه در کیفیت، ارزیابی این درخواستی‌ها را به حالت تعلیق در آورده است.
آقای خواجه عمری افزود که ارزیابی 131 دانشگاه خصوصی که جواز فعالت گرفتند کرده‌اند نیز جریان دارد و تا هنوز تنها اسناد قانونی 22 دانشگاه طی مراحل قانونی خود را طی کرده است.
به گفته‌ی وی، وزارت تحصیلات عالی از طریق ایجاد یک مقرره در ارزیابی‌های جدید خود روی ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها، امکانات و مکان تدریس تمرکز دارد.
وزیر تحصیلات بیان داشت که کمبود استادان مجرب یکی از مشکلات اساسی دانشگاه‌های خصوصی و دولتی در کشور است که دولت در صدد آن است تا این مشکلات را برطرف سازد.
بر اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی، هم اکنون 131 دانشگاه خصوصی و 38 دانشگاه دولتی در سراسر کشور فعال اند و بررسی وضعیت کیفی این دانشگاه ها در جریان است.
عبدالتواب بالاکرزی، معین علمی وزارت تحصیلات عالی نیز گفت که برنامه‌ی ارزیابی دانشگاه‌های خصوصی از 6 ماه گذشته به این طرف آغاز شده است و 8 دانشگاه خصوصی در سطح بالای کیفی قرار دارند.
وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، هم اکنون 170 هزار دانشجو در 131 دانشگاه خصوصی در کشور مصروف تحصیل هستند.
آقای بالاکرزی می‌گوید که با توجه به نفوس کشور رشد کمی دانشگاه‌های خصوصی کافی است و دیگر نیازی به ارائه جواز فعالیت دانشگاه ها وجود ندارد.
اما؛ عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان نیز در اخیر نشست امروز مجلس گفت که تعلیق جواز دانشگاه‌های خصوصی از سوی حکومت خلاف قانون اساسی است و حکومت هرچه زودتر باید این مشکل را حل کند.