وزیر عدلیه: 171 کودک به جرایم علیه‌ی امنیت داخلی متهم‌ اند

اطلاعات روز:  وزارت عدلیه می‌گوید که  شمار کودکان متخلف از قانون در مرکزهای اصلاح و تربیت نسبت به چهار سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است.اما؛ 171 کودک در کشور به جرایم علیه‌ی امنیت داخلی و خارجی متهم اند.
عبدالبصیر انور، وزیر عدلیه کشور امروز( سه شنبه، 17دلو) در یک نشست خبری گفت:« بربنیاد آخرین آمار ۷۸۴ کودک متخلف از قانون هم اکنون در مراکز اصلاح و تربیت اطفال در کشور به سر می‌برند و از این میان، ۸۰ تن دختر و ۷۰۴ تن آنان پسر اند».
آقای انور افزود که ۱۷۱ کودک؛ مظنون، متهم و یا محکوم به جرایم علیه‌ی امنیت داخلی و خارجی هستند.
به گفته‌ی وی،۱۵۰ کودک مظنون، متهم و یا محکوم به دزدی و ۱۲۳ کودک دیگر مظنون، متهم و یا محکوم به قتل اند.
۱۹۹ کودک در کابل، ۹۸ کودک در هرات و ۵۲ کودک در ننگرهار زیر اصلاح و تربیت قرار دارند.
وزیر عدلیه هم‌چنان گفت که به صورت کل، از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۱۰ هزار و ۶۹۹ کودک به اتهام تخلف از قانون در معیاد‌های متفاوت زمانی، در مرکزهای اصلاح و تربیت اطفال در سراسر کشور، پذیرفته شده‌اند.
آقای انور هرچند گفت که تعداد کودکان متخلف از قانون در مراکز اصلاح در مقایسه با چهار سال پیش، ۲۰ درصد کاهش یافته است. اما او از افرایش شمار کودکان که مظنون، متهم و یا محکوم به جرایم علیه‌ی امنیت داخلی و خارجی هستند ابراز نگرانی کرد و خواهان همکاری نهادهای بین المللی در این زمینه شد.
وی افزود که ارایه‌ی خدمات آموزشی، صحی، فرهنگی، امنیتی و آموزش‌های حرفه‌ی برای کودکان مظنون، متهم ومحکوم براساس توافق‌نامه به همکاری وزارت‌های معارف، صحت عامه، اطلاعات و فرهنگ، امور داخله و کار و امور اجتماعی صورت می‌گیرد.
آقای انور گفت که تا کنون ۱۰ ساختمان دولتی برای مراکز اصلاح و تربیت کودکان به شکل معیاری در ولایت‌های کابل، هرات، فراه، هلمند، وردک، قندهار، ننگرهار، بلخ، خوست و سمنگان ساخته شده و به زودی کار ساخت مراکز اصلاح سه ولایت بامیان، پکتیکا و بدخشان نیز به پایان می‌رسد.
در حال حاضر یک هزار مرکز اصلاح و تربیت کودکان، ۹۰۰ مرکز پسرانه و ۱۰۰ مرکز دخترانه، در ۳۴ ولایت افغانستان وجود دارد.