والی جدید فراه با چه‌ وعده‌هایی به این ولایت آمده است؟

نجیب‌الله سعادت-هرات
عبدالبصیر سالنگی والی جدید فراه در نخستین سخنرانی خود در روز معرفی‌اش به‌عنوان والی جدید این ولایت، به مردم فراه وعده‌ی تأمین امنیت و توجه به پروژه‌های امنیتی و بازسازی را داد. والی فراه در مراسم معرفی‌اش از مبارزه‌ی جدی با مافیا و قاچاقچیان مواد مخدر سخن گفت و بر اصلاحات جدی در گمرگ این ولایت تاکید کرد.
والی جدید فراه در سخنرانی نخستین‌اش در مقام ولایت فراه از شورای ولایتی، موی‌سفیدان، بزرگان قومی و جوانان این ولایت خواستار همکاری شد و همکاری آن‌ها را در تامین امنیت و تطبیق پروژه‌های کلان اقتصادی در این ولایت موثر عنوان کرد.
ناکام‌ها در تأمین امنیت
تأمین امنیت ولایت فراه یکی از وعده‌های جدی و اساسی عبدالبصیر سالنگی والی جدید فراه به مردم این ولایت بوده، وعده‌یی که به گفته‌ی برخی از اعضای شورای ولایتی فراه اکثر والی‌های گذشته‌ی فراه در تحقق و عملی کردن آن ناکام مانده‌اند. عبدالبصیر سالنگی به مردم فراه وعده داد که با لباس نظامی در کنار سربازان به تامین امنیت خواهد پرداخت. جمیله امینی عضو شورای ولایتی فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که در گذشته اکثر والی‌هایی که به ولایت فراه آمده‌اند قول تأمین امنیت این ولایت را داده‌اند اما به‌گونه‌ی قطعی تمامی آن‌ها در عملی کردن این وعده‌ی‌شان ناکام بوده و نتوانسته‌اند این وعده‌شان را عملی نمایند.» این عضو شورای ولایتی فراه هرچند نسبت به آغاز کار والی جدید فراه خوش‌بین است، اما به این باور است که در صورتی‌که آقای سالنگی به خواسته‌های باندهای مافیایی در این ولایت تن بدهد، او نیز به سرنوشت محمدآصف ننگ و عارف شاه‌جهان مواجه خواهد شد و نهایتا کارش به برکناری یا استعفا خواهد رسید.
در همین حال، فرید بختور رییس شورای ولایتی فراه که به گمان برخی‌ها در اکثر ناامنی‌های این ولایت نقش دارد، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز از تقرر عبدالبصیر سالنگی به‌حیث والی جدید فراه ابراز خوشنودی می‌کند و به این باور است که آقای سالنگی با تجاربی که در بخش‌های امنیتی در گذشته داشته می‌تواند در تامین امنیت ولایت فراه نقش موثری داشته باشد: «والی فراه در گذشته در پروان به‌حیث والی کار کرده و بیشتر وقت‌ها در بخش نظامی فعالیت داشته و به‌حیث فرمانده پولیس در چند ولایت وظیفه اجرا کرده است. به‌نظرم او می‌تواند در فراه کار کند و موثر باشد در صورتی‌که با او مردم باشند».
رییس شورای ولایتی فراه از والی جدید این ولایت می‌خواهد که در قسمت تامین امنیت و تطبیق پروژه‌ی بند بخش‌آباد توجه جدی نماید.
مبارزه با مافیا
وجود گروه‌های مافیایی در ولایت فراه همواره یکی از موضوعاتی بوده که به گمان اغلب در برکناری والی‌های پیشین و مسوولان امنیتی این ولایت نقش تاثیرگذاری داشته است و اکثر والی‌های پیشین و مسوولان درجه‌یک امنیتی بر اساس فشارهای همین باندهای مافیایی از کار برکنار شده و یا مجبور به استعفا شده‌اند.
بر اساس گفته‌های برخی منابع به روزنامه‌ی اطلاعات روز که نمی‌خواهند نامی از آن‌ها گرفته شود، در فراه باندهای مافیایی و جود دارد که در همدستی با فرید بختور رییس شورای ولایتی فراه دست به اختلاس زده و با استفاده از پول گمرک این ولایت و ایجاد باندهای مافیایی اوضاع را آن‌گونه که می‌خواهند به نفع‌شان تغییر می‌دهند.
با این‌حال، آقای حسینی (یکی از بزرگان قومی) به این باور است که باندهای مافیایی در فراه بیشترین نقش را در ناامنی دارند و گمرک این ولایت باعث شده تا باندهای مافیایی دراین ولایت رشد چشم‌گیری داشته باشند. این متنفذ قومی می‌گوید که پهلوهای ناامنی در فراه ایجاد باندهای حکومتی است و تمامی مسوولین امنیتی نیز در تبانی با باندهای مافیایی پول هنگفتی را از گمرک این ولایت به‌دست می‌آورند: «در فراه اوضاع خیلی پیچیده‌تر از آن است که فکر می‌شود. در این‌جا باندهای مافیایی بسیار فعال‌اند. شورای ولایتی فراه در زمان عارف شاه‌جهان به دو بخش تقسیم شده بود، نیمی از اعضای آن طرفدار والی بودند و در حمایت از والی شعار می‌دادند و نیم دیگر که با والی رابطه‌ی خوبی نداشتند از سیاست‌های والی انتقاد می‌کردند. چرا؟ چون سهمی به آن‌ها داده نمی‌شد. در کل نقش مافیا بسیار قابل تأمل است».
تکمیل بند بخش‌آباد
تکمیل بند بخش‌آباد یکی از وعده‌های والی فراه به مردم این ولایت است. این بند که ظرفیت تولید ۲۷ میگاوات برق را دارد اگر به پایه‌ی اکمال برسد، هزاران خانه را روشن خواهد کرد و هزاران جریب زمین نیز از آب آن آبیاری خواهد شد.
محمدآصف ننگ والی اسبق فراه، بارها گفته بود که کشورهای خارجی (مخصوصا ایران) نمی‌خواهند که کار این بند تکمیل شود و با ناامن کردن فراه می‌خواهند کار این بند نیمه‌تمام باقی بماند.
دادالله قانع عضو شورای ولایتی فراه، به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید رهبری جدید این ولایت باید در هماهنگی با نمایندگان مردم این ولایت در شورای ملی و شورای ولایتی فراه در راستای تکمیل کار بند بخش‌آباد اقدام جدی نماید: «باید در زمان آقای سالنگی بند بخش‌آباد تکمیل شود. مردم فراه از انتظار خسته شدند. باید جلو مداخلات کشورهای همسایه گرفته شود. مردم به توقف کار بند بخش‌آباد عادت کرده‌اند. هر والی‌یی که در فراه آمد و وعده داد به وعده‌اش وفا نکرد».
بریالی غفاری یکی از فعالین مدنی فراه در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز از تکمیل شدن بند بخش‌آباد اظهار ناامیدی کرد و گفت که اراده‌یی برای تکمیل شدن این بند نزد حکومت وجود ندارد.