درگیری مرزی میان افغانستان و پاکستان؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

درگیری بین نظامیان مرزی افغانستان و پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند از بحث‌برانگیز‌ترین رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته بود. براساس اظهارت مقام‌های نظامی هر دو کشور در این درگیری دو نظامی پاکستانی و دو نظامی افغان کشته و پنج نظامی پاکستانی و سه نظامی افغان زخمی شده‌اند.
درگیری پس از آن آغاز شد که شماری از نیروهای پاکستانی با حمله به یک پاسگاه مرزی نیروهای امینتی افغانستان سعی کردند از کوه «جندو» واقع در ولسوالی جاجی میدان ولایت خوست وارد خاک افغانستان شوند. نظامیان پاکستان اما اعلام کردند که مرزبانان آن کشور در منطقه‌ی «کرم ایجنسی» در جریان مأموریت‌ همیشگی شان بودند که هدف حمله‌ی نظامیان افغان قرار گرفتند. تازه نبرد بین نظامیان دو طرف در ولایت خوست پایان یافته بود که درگیری دیگر در ولسوالی دند پتان همجوار با ولسوالی جاجی میدان بین دو طرف آغاز شد.
این درگیری دو روز ادامه داشت و سرانجام روز دوشنبه، 27 حمل پایان یافت و هر دو طرف در نشستی، روی آتش‌بس توافق کردند. مقام‌های امنیتی افغانستان در آن نشست هشدار دادند، اگر نظامیان پاکستانی دیگربار بر پاسگاه‌های نظامی افغانستان در بخش‌های مرزی حمله کنند، عواقب ناگواری برای آنان در پی خواهد داشت.
235 کشته و 170 زخمی؛ تلفات طالب و داعش در هفته‌ی گذشته
وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (25 الی 31 حمل) در نتیجه‌ی 118 عملیات تصفیه‌یی و 472 عملیات خاص که نیروهای امنیتی در 20 ولایت کشور راه‌اندازی کرده، 235 هراس‌افگن به‌شمول 20 جنگجوی داعش و 14 فرمانده محلی طالبان کشته و 170 هراس‌افگن زخمی شده‌اند. با توجه به تعداد عملیات‌ها و کشته شدن شورشیان، معلوم می‌شود که در برخی از عملیات‌های نیروهای امنیتی، هیچ شورشی کشته یا زخمی نشده است.
تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، کاپیسا، خوست، لوگر، پکتیا، میدان وردک، کندهار، ارزگان هرات، فراه، غور، بلخ، فاریاب، بغلان، هلمند، پکتیکا، کندز، تخار، غزنی و جوزجان بوده است
نتیجه‌ی عملیات‌هایی را که نیروهای امنیتی افغان در هر ۲۴ ساعت انجام می‌دهند وزارت دفاع ملی روی وبسایت خود می‌گذارد. شمار تلفات شورشیان در این گزارش نیز مبتنی بر اطلاعاتی است که در وبسایت وزارت دفاع ملی نشر می‌شود.
در مهم‌ترین رویداد، روز یک‌شنبه، 26 حمل در ولایت فراه 38 شورشی طالب به شمول یک فرمانده مشهور آنان در نتیجه‌ی ضد حمله‌ی نیروهای امنیتی کشته شدند.
ناصر مهری سخنگوی والی فراه به اطلاعات روز گفت که طالبان مسلح شب‌هنگام در روستای «تینک» ولسوالی پشت رود بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی کشور حمله کردند، اما با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند.
به گفته‌ی وی در نتیجه‌ی درگیری بین نیروهای امنیتی کشور و طالبان مسلح، 38 شورشی طالب به شمول ابراهیم بلندی، فرمانده کلیدی طالبان در ولایت فراه کشته و چهار شورشی دیگر زخمی شدند. وی اضافه کرد که دو نظامی افغان نیز در این درگیری زخمی شدند.
در یک عملیات دیگر که روز پنج‌شنبه، 30 حمل در روستای «وزیر» ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار راه‌اندازی شد، چهار شورشی طالب به شمول شخصی به‌نام عبدالله مظلومیار از فرماندهان کلیدی آن گروه کشته شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار نوشت که برعلاوه‌ی کشته شدن شورشیان طالب، شش فرد مظنون نیز بازداشت شده است.
بر اساس اعلامیه وزارت دفاع ملی روز دوشنبه، 27 حمل در عملیات نیروهای امنیتی کشور در ولسوالی‌های شاه ولیکوت و خاکریز ولایت قندهار هفت هراس‌افگن کشته و 9 هراس‌افگن دیگر زخمی شدند. هم‌چنین براساس اعلامیه در عملیات دیگری در والسوالی گرشک ولایت هلمند پنج هراس‌افگن به‌شمول یک فرمانده محلی طالبان به‌نام حکیم کشته شدند.
هم‌چنین در هفته‌ی گذشته دو فرد مهم گروه‌های طالب و داعش در ولایت‌های ننگرهار و هلمند بازداشت شدند. چهارشنبه، 29 حمل نیروهای قطعات خاص ریاست امنیت ملی در یک عملیات ویژه محمد نبی ولسوالی نام‌نهاد گروه طالبان برای ولسوالی واشیر ولایت هلمند را بازداشت کرد.
هم‌چنین روز سه‌شنبه، 28 حمل در ولسوالی هسکه‌ مینه‌ی ولایت ننگرهار شخصی بنام «منور» مسئول امر به معروف گروه تروریستی داعش در حالی که چادری زنانه برسر داشت توسط پولیس بازداشت شد.
در سوی دیگر در هفته‌ی گذشته گروه‌های شورشی نیز با راه‌اندازی حملات انفجاری و تهاجمی از نظامیان و غیرنظایمان قربانی گرفتند
در مهم‌ترین رویداد بامداد شنبه، 25 حمل در حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای خیزش مردمی در روستا‌های «تغای‌خوجه و تبر» ولسوالی سانچارک ولایت سرپل 11 سرباز خیزش مردمی کشته و 2 سرباز دیگر زخمی شدند. محمد ظاهر وحدت والی سرپل با نشر پیام تصویری گفت، شورشیان مسلح بارها تلاش کردند که با راه‌اندازی حملات متعدد ولایت سرپل را تصرف کنند، اما موفق نشدند. آقای وحدت با انتقاد از حکومت مرکزی گفت، او بارها خواستار راه‌اندازی عملیات نظامی در این ولایت شده اما حکومت مرکز به آن وقعی نگذاشته است.
هم‌چنین روز یک شنبه، 26 حمل طالبان مسلح بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب حمله کردند. آژانس خبری پژواک به نقل از سمنوال نعمت‌الله توفان فرمانده امنیه ولسوالی دولت‌آباد نوشت، در حمله‌ گسترده‌ی طالبان بر پاسگاه نیروهای امنیتی، دو پاسگاه سقوط کرد و چهار نیروی امینی به شمول محمد امین فرمانده پولیس محلی کشته و یک تن دیگر زخمی شدند. به گفته‌ی وی در این درگیری پنج طالب نیز کشته و زخمی شدند.
در همین حال روز سه‌شنبه، 28 حمل شماری از غیرنظامیان در مسیر بزرگ‌راه هرات غور از سوی تفنگ‌داران ناشناس تیرباران شدند. اقبال نظامی، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت غور به اطلاعات روز گفت که افراد ناشناس در منطقه‌ی «بره‌خانه» در مسیر بزرگ‌راه هرات-غور سه تن را کشتند و سه تن دیگر را زخمی کردند. مقام‌های امنیتی غور گفتند این مسافران سوار بر یک موتر نوع فلانکوچ بودند و به سوی ولایت دایکندی می‌رفتند. هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفت.
هم‌چنین روز دوشبنه، 27 حمل در یک رویداد دیگر در ولایت جوزجان، داعش یک کودک دوازده ساله را سر برید. محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان به روزنامه اطلاعات روز گفت که گروه تروریستی داعش کودک دوازده‌ساله‌یی را به اتهام همکاری نزدیکانش با نیروهای امنیتی در روستای مغول‌خیل ولسوالی درزاب در یک دادگاه صحرایی سر برید.
حملات انفجاری
در مهم‌ترین رویداد روز چهارشنبه، 29 حمل در ولایت کندهار در اثر انفجار ماینی، فرمانده قطعه واکنش سریع پولیس این ولایت جان باخت. خبرگزاری پژواک به نقل از یک منبع محلی نوشت که انفجار ناشی از ماین مقناطیسی بوده که بر موتر حاجی ماما فرمانده قطعه واکنش سریع تعبیه شده بود.
هم‌چنین روز جمعه، 31 حمل در یک انفجار دیگر در ولسوالی هسکه‌ مینه‌ی ولایت ننگرهار پنج تن کشته و 14 تن دیگر زخمی شدند. دفتر رسانه‌های ولایت ننگرهار با نشرخبرنامه‌یی نوشت، انفجار پس از آن روی داد که یک موتر نوع داتسن غیرنظامیان با ماین کنارجاده‌یی برخورد کرد. براساس خبرنامه قربانیان این روداد همه غیرنظامیان هستند.
حمله بر مراکز رأی‌دهی
از شروع روند ثبت نام رای‌‌دهندگان تا روز جمعه، مرکزهای ثبت نام در سه ولایت کشور هدف حمله‌ قرار گرفتند. روز سه‌شنبه در ولایت غور، پنج شنبه در ولایت ننگرهار و سرانجام قبل از ظهر جمعه در قلعه‌ی نو مرکز ولایت باذغیس. در حمله بر مرکز رأی‌دهی در ناحیه پنجم شهر جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار، دو سرباز پولیس کشته و یک سرباز دیگر زخمی شدند. هم‌چنین در حمله‌ی مهاجمان بر یک مرکز رأی‌دهی در قلعه‌ی نو مرکز ولایت بادغیس نیز یک سرباز پولیس کشته شد. هیچ گروهی مسئولیت حملات را به عهده نگرفت. اما پیش‌تر گروه طالبان درخواست رییس‌جمهور غنی مبنی بر اشتراک در انتخابات را رد کرده بودند.