سفير کانادا: تأمين امنيت مرکزهای راى‌دهى براى زنان مهم است

«علما بايد به مردم مفکوره بدهند که زنان حق رای‌دهى دارند و بايد از اين حق خود استفاده کنند. در آن‌صورت زنان می‌توانند با يک خاطر مطمئن به پاى صندوق‌هاى راى حاضر شوند». دبرا لينس، سفير کانادا مقيم کابل گفت‌ که علما، قشر با نفوذ جامعه بوده و مردان‌ خانواده‌ها که براى اداى نماز به مسجدها می‌روند، به حرف‌هاى آن‌ها گوش می‌دهند.
خانم لينس می‌گويد، شرايط خيلى اساس است، انتخابات شوراهاى ولايتى و رياست جمهورى در راه است، زنان بايد هر‌چه زودتر کارت رای‌دهى به دست آورند تا در انتخابات همانند ديگر کشورها که زنان فعال‌اند، سهم قوى داشته باشند. او افزود: «براى انتخاباتى که در پيش روست، خيلى اميدواريم. فعاليت‌هاى کميسيون مستقل انتخابات، کميسيون شکايت‌های انتخاباتى و هم‌چنان چند زن که معاونان نامزدان رياست جمهورى‌اند و صدها زن ديگرى که نامزد شوراهاى ولايتى‌اند، مرا اميدوار می‌سازد که در رابطه با انتخابات سال آينده‌ی افغانستان خوشبين باشم».
اما سفير کانادا می‌گويد، هنوز در افغانستان مرد‌سالارى حاکميت داشته و بيش‌تر خانم‌ها تحت تأثير شوهران‌شان قرار دارند. چيزى که بسيار خوب است، اين است که خانم‌ها از خانه‌هاى خود برآيند و راى خود را بدهند و از حقوق خود استفاده کنند. او افزود، در اين راستا امنيت زنان بسيار مهم است تا آن‌ها بتوانند با خاطر آرام به پاى صندوق‌هاى راى بروند، اما مهم اين است که امنيت زنان تأمين شود تا از خانه‌هاى خود برآيند، از راى خود استفاده کنند و به پاى صندوق‌هاى رای بروند.
سفير کانادا می‌گويد، در وزارت داخله ١٣٠٠پوليس زن وجود دارد که آن‌ها بايد در امنيت مراکز راي‌دهى زنانه سهم فعال داشته باشند. وى افزود: «علما بايد به مردم مفکوره بدهند که زن‌ها حق راي‌دهى دارند و بايد از اين حق خود استفاده کنند. در آن‌صورت زنان می‌توانند با يک امنيت مطمئن به پاى صندوق‌هاى راى حاضر شوند».
اين مقام کانادايى علاوه نمود، در کنار زن‌هاى پوليس، شمارى از نهادهاى ديگر هم مانند کميسيون مستقل انتخابات، نهادهاى جامعه‌ی مدنى، افراد امنيتى و مردهاى پوليس هستند که در تأمين امنيت مرکزهای راى‌دهى براى زنان مسئوليت دارند. خانم لينس‌ زن‌هاى افغان را بسيار قوى، داراى صله‌ی رحم، متعهد و با اراده‌ی قوى براى آينده‌ی اطفال‌شان خواند و افزود: «آينده‌ی زنان افغانستان، آينده‌ی زنان سراسر جهان خواهد بود و افغانستان يک نماد در بخش حقوق زنان خواهد بود».
وى در رابطه با خشونت بر زنان اظهار تأسف نمود و گفت که خشونت متأسفانه در تمام جهان وجود دارد، وقتى که حقوق در جامعه زير پا شود، خشونت‌ها به‌وجود مى‌آيند. اين ديپلمات کانادايى علاوه کرد: «هرگاه قانون، مخصوصاً در بخش زنان، درست تطبيق نشود، خشونت بر زنان را به وجود مى‌آورد».
وى که شش ماه می‌شود به حيث سفير کانادا در کابل ايفاى وظيفه می‌کند، گفت که در دوران مأموريتش بار بار به ولايت‌های افغانستان رفته و از نهادهاىی که براى زنان کار می‌کنند، بازديد نموده است. خانم لينس می‌گويد، با وزارت صحت‌عامه در بخش‌هایی که براى زنان، نوزادان و اطفال فعاليت دارند، کار می‌کند.
در بخش معارف پا‌فشارى دارد که در مکتب‌ها و دانشگاه‌ها‌ سهم دختران را بيش‌تر سازد و هم‌چنان در بخش امنيت با وزارت داخله کار می‌کند تا بر تعداد پوليس زن افزوده شود. اين ديپلمات کانادايى با تبريک گفتن هشتم مارچ (روز جهانى زن) خاطر‌نشان کرد: «من از دولت خود تقاضا می‌کنم که کار مرا در افغانستان طولانى‌تر بسازد، براى اين‌که اين سرزمين و مردم آن را خيلى دوست دارم و از خلال سفرهاى خود به ولايت‌ها دريافتم که به‌خصوص زن‌هاى افغان واقعاً سمبول صلح بوده‌اند». «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *