یک عضو مجلس: انتقال آرشیف فیلم‌های افغانستان به داخل ارگ خیانت است

اطلاعات روز: یک عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که رییس جمهور غنی در یک حکم تازه دستور انتقال آرشیف فیلم‌های افغانستان را به داخل ارگ صادر کرده است.
عبدالطیف پدرام، نماینده‌ی مردم بدخشان امروز (چهارشنبه، 23، جوزا) در نشست عمومی مجلس نمایندگان گفت، هرچند دلیل این تصمیم رییس جمهور مشخص نیست، اما به هر دلیلی که باشد انتقال آرشیف فیلم‌ها به داخل ارگ ریاست جمهوری خیانت است.
آقای پدرام گفت: «رییس جمهور غنی در ادامه قانون شکنی و فرامین غیر قانونی‌اش حکم داده است که آرشیف فیلم‌های افغانستان به داخل ارگ انتقال شود.»
به گفته او، فیلم‌های که در آرشیف نگهداری می‌شوند قابل انتقال نیستند و اگر انتقال شوند نابود خواهند شد.
وی تأکید کرد که محل کنونی نگهداری فیلم‌ها توسط متخصصین آلمانی با در نظر داشت تمامی معیارهای لازم و درجه حرارت ثابت ساخته شده است و در ارگ چنین جای وجود ندارد.
آقای پدرام افزود، نابودی آرشیف فیلم‌ها، نابودی فرهنگ مردم افغانستان و خیانت است.
او تأکید کرد که رییس جمهور باید این حکم خود را پس بگیرد و از ادامه کارهای نا سنجیده خود داری کند.
این عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که آقای غنی این حکم را به درخواست دخترش مریم غنی صادر کرده و گفته می‌شود که دختررییس جمهور تصمیم دارد فیلم‌های افغانستان را دیجیتلی ‌سازد.
او یاد آور شد که اگر چنین بهانه‌ی وجود داشته باشد زیر نظارت کدام نهاد و موسسه انجام می‌شود تا آن نهاد تضمین کند که آثار فرهنگی افغانستان نابود نمی‌شود.
فیلم‌های افغانستان در ریاست افغان فلم آرشیف شده است. در این آرشیف اولین فیلم‌های که در افغانستان ساخته شده نگهداری می‌شود. گفته می‌شود فیلم‌های که حتی پیش از جنگ جهانی اول در افغانستان ساخته شده نیز در این آرشیف نگهداری می‌شود.