خطر در بیخ گوش؛ جرایم جنایی و ترورهای هدفمند در کابل افزایش یافته است

خطر در بیخ گوش؛ جرایم جنایی و ترورهای هدفمند در کابل افزایش یافته است


این روزها افزون بر حملات انتحاری و انفجاری، جرایم جنایی و ترورهای هدفمند، ساکنان پایتخت را نگران کرده است. براساس آمار ریاست تحقیقات جرایم جنایی شهر کابل تنها در نیمه‌ی نخست امسال نزدیک به 800 مورد جرم در پایتخت اتفاق افتاده است.

پولیس کابل می‌گوید که 825 تن را در پیوند به تخلف‌های مختلف بازداشت کرده است. سخن‌گوی پولیس کابل به روزنامه اطلاعات روز گفت که 748 مورد جرم را ثبت کرده‌اند که بیش‌تر در حوزه‌های هشتم و نهم شهر کابل اتفاق افتاده است.

باشندگان شهر کابل می‌گویند که بی‌توجهی پولیس، سبب شده که افراد مسلح غیر مسوول و ولگرد در جریان روز دست به قتل بزنند.

حشمت‌استانکزی، سخن‌گوی پولیس کابل اما فقر، بی‌کاری، افزایش نفوس و گسترش ساحات غیرپلانی را از عوامل عمده‌ی افزایش جرایم جنایی در کابل می‌داند. با این هم او استدلال می‌کند که پولیس کابل در برابر جنایت‌کاران مبارزه کرده و دستاورد‌های چشم‌گیری نیز داشته‌است: «تنها در یک ماه گذشته پولیس کابل 200 نفر را به اتهام‌ ارتکاب جرم‌های گونه‌گون بازداشت کرده است.»

جمع‌آوری موترسایکل‌های بدون مجوز؛ طرحی برای کاهش جرایم جنایی در کابل

سخنگوی پولیس کابل می‌گوید که با توجه به حوادث و جرایمی که در این اواخر با استفاده از موترسایکل انجام شد٬ پولیس تصمیم گرفت تا موترسایکل‌های بدون مجوز را از سراسر کابل جمع‌آوری کند. به گفته‌ی حشمت استانکزی، سخنگوی پولیس کابل در زمان کوتاه، صدها عراده موترسایکل جمع آوری شده که روی کاهش جرایم جنایی شهر کابل تاثیر خواهد گذاشت.

این تصمیم پس از آن گرفته شده که در تازه‌ترین مورد، موتورسایکل‌سوران مسلح، دو کارمند نیروی هوای کشور را در  شهر کابل ترور کردند. محمدشاه و محبوب‌الحق صافی، دو تن از کادرهای مسلکی نیروی هوایی کشور بودند که هفته‌ی گذشته (دوشنبه، پنجم سنبله) هنگام رفتن به وظیفه در ساحه‌ی «خواجه‌بغرا» در حوزه‌ی 15 پولیس توسط افراد مسلح موترسایکل‌سوار ترور شدند. محمدشاه یکی از خلبان‌های نیروهای هوایی کشور و محبوب‌الحق صافی از مهندسان این اداره بود. وزارت دفاع ملی در پاسخ به ترور آنان گفته که در این مورد تحقیق می‌کند.

افزون بر ترور دو تن از نیروهای هوایی، در 19 اسد ماه گذشته، زلمی وردک، جنرال بازنشسته و نامزد انتخابات پارلمانی در خانه‌اش به قتل رسید. در آخرین مورد نیز روز (دوشنبه، 12 سنبله) محمدانور نیازی، نامزد انتخابات پارلمانی از ولایت پروان در انفجار ماین مقناطیسی در منطقه‌ی «شیرپور» حوزه‌ی‌ دهم پولیس ‌کشته شد.

اخیرا سیگار نیز با نشر گزارشی از افزایش قتل‌های هدفمند و حملات انتحاری در افغانستان خبر داده است. بر بنیاد گزارش سیگار، 64 درصد رویدادهای امنیتی افغانستان را حملات مسلحانه و قتل‌های هدفمند تشکیل می‌دهد.

شلیک‌های شبانه؛ شلیک به آرامش مردم

شلیک‌های شبانه و خودسر در شهر کابل، آرامش مردم را به‌هم ریخته است. به گفته‌ی باشندگان کابل هیچ شبی نیست که بدون شنیدن صدای گلوله، به‌خواب روند.

فرماندهی پولیس کابل می‌گوید که اکثر این شلیک‌ها ناشی از خصومت‌های شخصی یا رخ‌دادهای جنایی است. در کنار این حشمت ستانکزی اضافه می‌کند که برخی مردم در مراسم‌های عروسی و خوشی برای ابراز شادی تیراندازی می‌کنند و یا هم فشنگ می‌زنند. فشنگ‌ها طوری عمل می‌کند که اگر یکی آن منفجر و به آسمان پرتاب شود، چندین تکه می‌شود و به اندازه‌ی چندین گلوله صدا می‌کند.

پولیس کابل می‌گوید که ده‌ها نفر را در پیوند به این تخلفات دست‌گیر کرده است.