بیست‌وهشتم میزان و فرصتی دیگر برای مردم

وزارت معارف: کارمندان ما در انتخابات مداخله نکرده‌اند

اطلاعات روز: وزارت معارف کشور اعلام کرده است، معلمان که به‌عنوان کارمندان موقت کمیسیون مستقل انتخابات استخدام شده بودند، هیچ نوع مداخله‌یی در روند انتخابات نداشته است.

در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز دوشنبه (30 میزان) منتشر شده، آمده است: «‌وزارت معارف بر اساس قانون و طبق تعهدنامه‌یی که بین ما و کمیسیون محترم انتخابات به امضا رسیده بود، هیچ نوع مداخله‌‌ی کاری را در امور انتخابات نداشته، همکاران ما نیز که با کمیسیون موظف شده بودند،‌ منحیث کارمندان مؤقت کمیسیون در اختیار آنها بوده و هر نوع استفاده و مدیریت شان مربوط کمیسیون انتخابات بوده است.»

وزارت معارف همچنان گفته که در جریان انتخابات شماری از معلمان در نتیجه‌ی حملات شورشیان بر مراکز رأی‌دهی که در مکاتب بودند، کشته و زخمی شده‌اند.

این وزارت با خانواده‌ی معلمانی که در جریان انتخابات در مراکز رأی‌دهی کشته و زخمی شده‌اند، ابراز همدردی کرده است.

این در حالی است که گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز یک‌شنبه (29 میزان) در نشست خبری در کابل گفت که در روز اول انتخابات شماری از کارمندان مؤقت کمیسیون که از میان معلمان مکاتب استخدام شده بودند،‌ در مراکز رأی‌دهی حاضر نشدند.

آقای صیاد گفت: «وزارت معارف به معلمان برای آموزش سیستم بیومتریک فقط یک روز وقت داده بود و همچنین این سیستم در وقت کم بر ما تحمیل شد، ولی با آن‌هم در اکثر مراکز از آن استفاده شد. مسدود بودن مراکز رأی‌دهی مشکل کمیسیون نبود به معلمان بر می‌گردد که چرا به وظایف شان مطابق تعهد قبلی حاضر نشده‌اند.»

انتخابات پارلمانی روز شنبه (28 میزان) در 32 ولایت کشور برگزار شد. به‌گفته‌ی مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات، نزدیک به چهار میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند.