رییس‌جمهور: جوانان مهم‌ترین افراد ذیدخل در پروسه‌ی صلح‌ اند

اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور می‌گوید که صلح یک گفتمان ملی است و جوانان مهم‌ترین افراد ذیدخل در این پروسه می‌باشند.

آقای غنی امروز شنبه (26 عقرب) در سلسله نشست‌های مشورتی در رابطه به صلح، با شماری از اعضای جامعه‌ی مدنی در ارگ ریاست‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرده و گفته است که حکومت تلاش می‌کند تا جوانان در تمامی فیصله‌های مهم کشور سهیم شوند.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری آمده است که اعضای جامعه‌ی مدنی دراین دیدار، پیشنهادات‌شان در رابطه به صلح را مطرح کرده و از رییس‌جمهور غنی نیز بهخاطر گرفتن مشورت از جوانان تشکر کرده‌اند.

رییس‌جمهور غنی نیز خطاب به جوانان گفته است که شما از افغانستان نو نمایندگی می‌کنید و اگر می‌خواهید پیشنهادات و نظریات‌تان انسجام بیشتر داشته باشد، شبکه‌های‌‌تان را ملی و همه‌شمول بسازید.

آقای غنی همچنان گفته است: «صلح یک گفتمان ملی است و ارزش‌های ما را تنها مردم افغانستان می‌توانند تعریف کنند. ما باید اراده و جهت واضح داشته باشیم و تجربه‌های تلخ گذشته را تکرار نکنیم.»

او علاوه کرده است که برای رسیدن به صلح باید فراز و نشیب‌های زیاد را تجربه کرد زیرا به گفته‌ی او راه رسیدن به صلح مستقیم و هموار نیست.

رییس‌جمهور در این دیدار همچنان تأکید کرده است که تیم مذاکره‌کننده‌ی صلح در تمام مراحل فرصت و دشواری، با مردم افغانستان مشورت خواهد کرد.

این در حالی است که رییس‌جمهور غنی در چند روز اخیر با شماری از شخصیت‌های سیاسی، احزاب سیاسی، جوانان، اعضای جامعه‌ی مدنی و… دیدار کرده است.

در این دیدارها در رابطه به فعالیت‌های شورای عالی صلح، ترکیب هیأت مذاکره‌کننده با در نظرداشت شرایط جدید،‌ مشوره درباره‌ی ایجاد بورد مشورتی صلح که از نمایندگان احزاب سیاسی، جامعه‌ی مدنی و 34 ولایت افغانستان ایجاد می‌شود و همچنان در مورد تشکیل کمیته‌های مختلف در صورت آغاز مذاکرات بحث و گفت‌وگو شده است.

از سویی هم، آقای غنی نشست‌های مشورتی در رابطه به صلح را در حالی برگزار می‌کند که همزمان با برگزاری نشست مسکو، گروه طالبان در یک حرکت بی‌سابقه‌ حملات گسترده‌یی را بر بخش‌های از افغانستان که در هفده سال گذشته آرام‌ترین مناطق بوده است، آغاز کرده است.

سلسله‌ی این حملات از حمله بر روستاهای کندلان و حسینی در ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان آغاز شد و در مدت زمان کم به ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی رسید.

به دنبال آن، امروز شنبه دفتر مطبوعاتی والی غزنی از آغاز عملیات پاکسازی در ولسوالی جاغوری خبر داده است.

سید غفور احمد جاوید، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی نیز در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که عملیات تصفیوی در جاغوری آغاز شده و تاکنون چندین قریه از وجود طالبان پاکسازی شده است.