چهاردهمین روز حمله‌ی طالبان بر جاغوری؛ آوارگی هزاران انسان و جنگی که هنوز شعله‌ور است

چهاردهمین روز حمله‌ی طالبان بر جاغوری؛ آوارگی هزاران انسان و جنگی که هنوز شعله‌ور است

جلیل رونق


با گذشت ۱۳ روز از حمله‌ی ‌سهمگین گروه طالبان بر ولسوالی جاغوری و اعزام کاروان چندصد نفری ارتش به این ولسوالی هنوز درگیری در دو منطقه‌ی «حوتقول و پاتو» جریان دارد. مقام‌های محلی ولسوالی جاغوری می‌گویند که نیروهای دولتی از «شدت حملات» طالبان و پیش‌روی جنگجویان این گروه جلوگیری کرده اما منطقه هنوز به گونه‌ی کامل پاک‌سازی نشده است.

طالبان چیزی کم دوهفته‌ پیش (۱۶ عقرب) حوالی ساعت سه‌ بامداد از سمت ولسوالی‌های گیلان و مقر بر دو منطقه‌ی داوود و حوتقول حمله کرد که با مقاومت نیروهای خیزش مردمی مواجه شد. پنج روز پس از آن (۱۹ عقرب) با یورش دوباره‌ی این گروه، جنگ سختی در حوتقول در گرفت که در نتیجه‌ی آن ۲۶ سرباز کماندو و ۱۵ غیرنظامی کشته شدند. یک روز پس از آن، منطقه‌ی حوتقول، انگوری و داوود به تصرف طالبان درآمد. چهار روز پیش نیز این گروه کنترل منطقه‌ی پاتو در غرب جاغوری و هم‌مرز با ولسوالی خاک افغان ولایت زابل را به دست گرفت.

محمد‌یونس رمضانی، فرمانده پولیس ولسوالی جاغوری می‌گوید که مناطق داوود، زیرک، حوتقول و انگوری از وجود جنگجویان گروه طالبان پاکسازی شده است و جنگ در نوار مرزی جاغوری و گیلان جریان دارد. به گفته‌ی او، منطقه‌ی پاتو نیز در حال پاک‌سازی است و نیروهای دولتی تا «گردنه‌ی دادل» این قریه پیش‌روی کرده‌اند.

اما یک منبع محلی در قریه‌ی حوتقول می‌گوید که این منطقه هنوز از وجود گروه طالبان پاک‌سازی نشده است و جنگ هم‌اکنون در مناطق «سرخ‌کوتل»، «چهارده» و «گردو» جریان دارد. بر اساس گفته‌های این منبع، در خط جنگ از ساعت ۹ صبح تا شام دیروز (یک‌شنبه، ۲۷ عقرب) کدام تغییری به میان نیامده است. در همین حال یک منبع مردمی در قریه‌ی پاتو نیز می‌گوید که جنگ تا ساعات یک‌ونیم پس از چاشت میان نیروهای دولتی و گروه طالبان شروع نشده بود و پس از آن نیز جنگ به گونه‌ی پراکنده تا شام دیروز در «گردنه‌ی دادل» ادامه داشته است. این منبع می‌افزاید که افراد گروه طالبان با مین‌گذاری جاده‌ها و جابه‌جایی در خانه‌های مردم ملکی، عملیات برای نیروهای امنیتی را دشوار کرده‌اند.

با این حال فرمانده پولیس جاغوری می‌گوید: «دشمن فعلا توانایی درگیری در این مناطق را ندارد. راه‌ها مین‌گذاری شده است و ما در حال پیش‌روی هستیم و طالبان در حال عقب‌نشینی. ظاهرا تهدیدات به جز از ولسوالی‌های خاک‌افغان ولایت زابل و گیلان ولایت غزنی از دیگر ولسوالی‌های هم‌جوار ولسوالی جاغوری رفع شده است.» به گفته‌ی او، جنرال محمدشریف یفتلی، رییس ستاد ارتش کشور، جنرال محمدسالم احساس، معاون اول معینیت ارشد امور امنیتی وزارت داخله و جنرال عبادالله عباد، معاون ولایتی ریاست عمومی امنیت ملی قرار است که با بررسی وضعیت امنیتی، به زودی برای رفع تهدیدات در ولسوالی جاغوری، تصمیمی اتخاذ کند، اما فعلا پلان پاک‌سازی از وجود گروه طالبان، فقط برای جاغوری در نظر گرفته شده است.

این سه مقام ارشد امنیتی به علاوه‌ی رمضان‌علی حسنی، آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت غزنی چهار روز پیش (پنج‌شنبه، ۲۴ عقرب) به منظور مهار جنگ در حالی به این ولسوالی سفر کردند که در طول ۱۳ روز حمله‌ی طالبان در جاغوری، به گفته‌ی منابع محلی در ولسوالی جاغوری، دست‌کم ۵۲ نفر ملکی و نیروهای خیزش مردمی به همراه ۲۶ سرباز کماندوی ارتش کشته و نزدیک به ۴۰ تن ملکی و نظامی دیگر زخمی شده‌اند.

گروه طالبان پس از حمله بر ولسوالی ارزگان خاص،  بر بخش‌هایی از ولسوالی مالستان، در همسایگی جاغوری نیز حمله کرده بودند. حالا مقام‌های محلی مالستان از پاک‌سازی کامل این ولسوالی از وجود طالبان خبر می‌دهند. همزمان با این شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری شام روز گذشته در صفحه‌ی فسبوکش نوشت: «ولسوالي مالستان غزني به صورت کامل از وجود تروريستان پاک‌سازي گرديده و در ولسوالي جاغوري با حضور نيروهاي ويژه‌ی پوليس، کماندوها و قطعات واکنش امنيت از دو استقامت عمليات‌هاي زميني و هوايي هنوز هم جريان دارد .در جريان عمليات‌ها ده‌ها تن از تروريستان هلاک و چندين تن ديگرشان جراحت برداشته‌اند.»

آقای مرتضوی همچنان اضافه کرده که دو پایگاه ارتش برای تامین امنیت جاغوری و مالستان ایجاد شده و قرار است بیش از ۶۰۰ تن از مردم محل در چوکات نیروی خیزش مردمی پس از آموزش‌های نظامی تجهیز و برای تامین امنیت مناطق‌شان توظیف شوند.

آوارگان و کمک به آنان

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور می‌گوید که پنج هزار خانواده تا به حال از ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی و ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان، آواره شده‌اند. به گفته‌ی احمدتمیم عظیمی، سخن‌گوی این وزارت از این مجموع خانواده‌ی آواره، دو هزار و ۵۰۰ خانواده به شهر غزنی، یک هزار ۱۱۵ خانواده به ولایت بامیان، یک هزار ۲۰۰ خانواده در شهر کابل و ۷۰  خانواده‌ی دیگر در ولایت نیمروز بی‌جا شده‌اند که همگی در ابتدا به ولسوالی مالستان و سپس به گونه‌ی جمعی از این ولسوالی راهی ولایت‌های دیگری شده‌اند.

آوارگان در جاغوری
آوارگان در جاغوری
عکس: نیویارک تایمز

آقای عظیمی می‌افزاید که هم‌اکنون از مجموع ۲۵۰۰ خانواده‌‌ی آواره در شهر غزنی، ۳۰۰ خانواده در مرکز ثقافت اسلامی و ۳۳۳ خانواده‌ی دیگر در اماکن عمومی در مربوطات نوآباد شهر غزنی به سر می‌برند. به گفته‌ی او، به آوارگانی که در مرکز ثقافت اسلامی شب و روز‌شان را می‌گذراند، یک هزار  ۱۵۷ تخته کمپل، بیشتر از ۷۰۰ جوره لباس زمستانی، ۱۱۰ سطل آب، ۶۰ بالون گاز  در اختیار‌شان قرار داده شده است و همچنان برای خانواده‌هایی که در نوآباد در مساجد و بقیه مکان‌های عمومی به سر می‌برند، هفت قلم مواد غذایی که شامل لوبیا، نخود، روغن، برنج، آرد، نمک و شکر می‌شود، کمک صورت گرفته است.

بر اساس گفته‌های آقای عظیمی، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث کشور همچنان به ۷۵۷ خانواده‌ی آواره در ولایت بامیان، کمپل و مواد غذایی توزیع کرده و در همکاری با دفتر صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با چهار تیم سیار صحی بیشتر از ۳۰۰ کودک این آوارگان را تحت تداوی قرار داده است.

سخنگوی این وزارت می‌افزاید که از میان ۱۲۰۰ خانواده‌یی که در کابل درخواست بی‌جاشدگی کرده‌اند، صرف ۲۰۰ تن آنان در مسجد «امام علی» در مربوطات ناحیه‌ی سیزدم، تحت پوشش این وزارت قرار دارند که از روز چهارشنبه (۲۳ عقرب) به این طرف به آن‌ها، موادهای غذایی توزیع شده است: «از میان خانواده‌های آواره‌یی که در کابل اند، صرف ما لیست ۶۰ خانواده را داریم که از آن جمله، بیشتر از ۳۰ خانواده مستحق شمرده شده‌اند و متباقی خانواده‌ها نیز بررسی خواهد شد.»

با این حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که این وزارت هم‌اکنون مواد غذایی برای ۸۰۰ خانواده‌ی آواره در غزنی و ۱۵۰۰ خانواده‌ی دیگر در بامیان و مبلغ دو میلیون پول نقد افغانی برای آوارگان در این ولایت دارد. هم‌چنان به گفته‌ی آقای عظیمی، مواد غذایی برای ۵۰۰ خانواده‌ی آواره در مالستان انتقال یافته و در جاغوری به دلیل ناامنی شدید، تا کنون انتقال داده نشده است.