وزیر تحصیلات عالی: شماری از نمایندگان مجلس در حادثه‌ی خوابگاه دانشگاه کابل دست داشتند

اطلاعات روز: وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که شماری از نمایندگان مجلس در حادثه‌ی درگیری دانشجویان در خوابگاه دانشگاه کابل دست داشتند.

نجیب‌الله خواجه‌عمری، وزیر تحصیلات عالی که امروز  یک‌شنبه (چهارم قوس) در نشست عمومی مجلس سنا در پیوند به چگونگی وقوع درگیری دانشجویان در خوابگاه دانشگاه کابل صحبت می‌کرد، گفت که تعدادی از نمایندگان مجلس در حادثه‌ی خوابگاه دانشگاه کابل دست داشتند و اگر لازم شد نام آن نمایندگان را فاش می‌کند.

ولی پس از آنکه سناتوران از او خواستند که نام این نمایندگان را بگیرد، از گرفتن نام آنان خودداری کرد و گفت: «لیست 13 نفری محرکین دانشجویان خوابگاه و نام وکلای که به این حادثه دامن می‌زدند، نزد ریاست امنیت ملی وجود دارد و خوب است که این ریاست اقدام به نشر این لیست کند.»

به گفته‌ی او، اوضاع در خوابگاه دانشگاه کابل 20 روز پیش از حادثه، وخیم بود و برخی نمایندگان برای دامن زدن به این موضوع جلساتی را با دانشجویان در بیرون از دانشگاه برگزار کرده بود که در این مورد هم اسناد و شواهد کافی موجود است.

وزیر تحصیلات عالی گفت: «در جریان حادثه، این ماجرا از بیرون دانشگاه طوری سازماندهی می‌شد که یک طرف می‌گفتند، گویا مردم خوش‌حال‌خان، هوتخیل و دانش‌آموزان خوابگاه مکاتب رحمان بابا و محمود هوتکی برای کشتار دانشجویان هزاره به خوابگاه دانشگاه کابل حمله کرده‌اند، ولی از سوی دیگر گفته می‌شد که مردم دشت برچی و قلعه‌ی شهاده برای کشتار دانشجویان پشتون به خوابگاه دانشگاه کابل حمله کرده‌اند.»

او افزود وزارت تحصیلات عالی به کمک نیروهای امنیتی این حادثه را مدیریت کرد و در داخل خوابگاه هیچ دانشجویی کشته و زخمی نشده است، اما در چوک دهبوری در نتیجه‌ی برخورد پولیس با دانش‌آموزان خوابگاه مکاتب محمود هوتکی و رحمان بابا یک دانش‌آموز کشته شده و هشت تن دیگر زخمی شده‌اند. او همچنین گفت که از این محل 33 نفر دیگر هم بازداشت شده‌اند.

محمد‌علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت، کسانی که از داخل و بیرون دانشگاه به این موضوع دامن زده‌اند، باید شناسایی و مطابق قانون مجازات شوند.

هفته‌‌ی گذشته دو تن از دانشجویان خوابگاه دانشگاه کابل در صف غذا باهم درگیر شدند که این درگیری با دخالت سایر دانشجویان به جنجال بزرگ تبدیل شد و سبب شد تا وزارت تحصیلات عالی برای کنترل وضعیت، خوابگاه را تعطیل کند.

آقای خواجه عمری همچنین گفت که برای جلوگیری از ادامه‌ی چنین اتفاقات در خوابگاه‌ها، وزارت تحصیلات عالی طرح خصوصی‌سازی خوابگاه‌ها را روی دست گرفته است.