کمیسیون انتخابات طرح تأخیر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات طرح تأخیر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کشور را برای احزاب،‌ جریان‌های سیاسی، نهادهای ناظر انتخاباتی و اعضای جامعه‌ی مدنی ارایه کرد.

حفیظ‌الله هاشمی،‌ یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات امروز دوشنبه (5 قوس) در نشست خبری در کابل گفت که بر اساس این طرح،‌ قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی به تاریخ 22 سرطان سال آینده برگزار شود.

آقای هاشمی گفت که ثبت نام تقویتی رأی‌دهندگان بر اساس این طرح از 21 جدی الی 18 دلو سال جاری، نشر فهرست رأی‌دهندگان در 15 حوت سال جاری،‌ ثبت نام نامزدان چهار انتخابات از 5 دلو الی 25 دلو سال جاری در نظر گرفته شده است.

همچنان نشر فهرست نهایی نامزدان در 12 ثور سال آینده، صدور اعتبارنامه برای ناظرین از 11 جدی سال جاری الی 10 سرطان سال آینده،‌ آغاز مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری از 22 ثور الی 19 سرطان سال آینده، مبارزات انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها به ترتیب از 31 جوزا و 5 سرطان الی 19 سرطان سال آینده و برگزاری چهار انتخابات به طور همزمان به تاریخ 22 سرطان تعیین شده است.

این عضو کمیسیون مستقل انتخابات افزود که با تطبیق این طرح،‌ نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به تاریخ 10 اسد سال آینده اعلام خواهد شد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفت: «ما بر اساس ناگزیری‌ها مجبور هستیم که یک تقویمی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلان کنیم که مورد قبول همه باشد.»

آقای صیاد گفت که اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهور در 31 حمل سال آینده مطابق قانون اساسی کشور است ولی بر اساس برخی ملاحظات باید تخطی قانونی داشته باشیم تا تمام کمی و کاستی در انتخابات آینده مد نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات در ادامه افزود که این طرح تاکنون نهایی نشده است.

این در حالی است که پیش از این این کمیسیون تاریخ 31 حمل سال آینده را روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود.