- اشرف غنی در روز نخست نشست ژنو در مورد افغانستان

اشرف غنی پلان صلح حکومت افغانستان را اعلام کرد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی در دومین روز نشست ژنو پلان صلح‌اش را اعلام کرد که در آن 12 نفر به عنوان هیأت مذاکره کننده‌ی صلح به ریاست سلام رحیمی، رییس دفتر مقام ریاست‌جمهوری تعیین شده است.

آقای غنی در سخنرانی‌اش گفت که روند صلح حد اقل پنج سال طول می‌کشد و انتخابات 31 حمل سال آینده برای انتخاب یک رییس‌جمهور مشروع که بتواند این روند را اجرایی کند، کلیدی است.

از سویی هم، در پلان صلح اشرف غنی به آینده‌ی پروسه‌ی صلح به مالکیت افغان‌ها تأکید شده و گفته شده است که «حکومت وحدت ملی به خاطر رسیدن به صلح در آستانه‌ی استعجالیت واقعی است.»

در این پلان صلح آمده است که حکومت افغانستان در جست‌وجوی صلحی است که بر اساس آن طالبان بخشی از یک جامعه‌ی مردم‌سالار و همه‌شمول شوند.

حکومت افغانستان برای صلح با طالبان پیشنهاد کرده است که «حقوق تمامی اتباع افغانستان به شمول زنان بر اساس قانون اساسی رعایت گردد.»

همچنان «پذیرفتن قانون اساسی کشور یا تعدیل آن بر اساس احکام قانون اساسی»، «پیش‌برد فعالیت‎‌های خدمات ملکی و نیروهای امنیتی و دفاعی، مطابق به قانون» و «جلوگیری از فعالیت شبکه‌های تروریستی خارجی و سازمان‌های مخرب خارجی» از دیگر نکاتی است که به‌عنوان پیشنهاد مطرح شده است.

افغانستان مستقل

اشرف غنی در پلان صلح خود آورده است که افغانستان باید مستقل باشد و برای منافع کوتاه‌مدت نباید صلح پایدار قربانی شود زیرا «این کار باعث می‌شود که خشونت‌های گذشته به صورت گسترده دوباره تازه شود و نسل‌های حال و آینده به بدبختی و ویرانی مواجه شوند.»

هیأت 12 نفره

اشرف غنی یک هیأت 12 نفره‌ی مذاکره کننده‌ی صلح را به ریاست سلام رحیمی، رییس‌دفتر مقام ریاست‌جمهوری تعیین کرده است.

آقای غنی گفته است که در ترکیب این هیأت زنان و مردانی شاملند که توانایی و قابلیت مذاکره را دارند.

در ترکیب این هیأت، محمدمیرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف، حسینه صافی، وزیر اطلاعات و فرهنگ، عبدالتواب بالاکرزی، معین وزارت تحصیلات عالی، داکتر عالمه، معیین وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، جنرال عبادالله عباد، معاون ریاست عمومی امنیت ملی، شاه‌گل رضایی، عضو مجلس نمایندگان، عطاءالله لودین، عضو شورای علما، شمیم خان کتوازی، والی پکتیا، عبدالله عطایی، عضو دادگاه عالی، توریالی غیاثی، رییس امور فرهنگی وزارت امور خارجه و عبدالحکیم منیب، معین وزارت حج و اوقاف شاملند.

بورد مشورتی

رییس‌جمهور غنی همچنان از ایجاد بورد مشورتی برای صلح خبر داده است.

در بخشی از پلان صلح حکومت افغانستان آمده است: «برای این‌که اجماع مطمیین شود و برای تیم مذاکره کننده مسیر مشخص گردد، من همچنان ایجاد یک گروهی از افراد متنوع منحیث بورد مشورتی رییس‌جمهور تشکیل می‌دهم تا در جریان مذاکرات صلح در مورد موضوعات حساس به رییس‌جمهور مشوره دهد.»

بورد مشورتی صلح دارای 9 کمیته است. کمیته‌ی رهبران سیاسی، کمیته‌ی احزاب سیاسی، کمیته‌ی امور جوانان، کمیته‌ی امور زنان، کمیته‌ی علما، کمیته‌ی رهبران ولایتی، کمیته‌ی جامعه مدنی و فرهنگی، کمیته‌ی سکتور خصوصی و کمیته‌ی مهاجرین و کوچی‌ها از کمیته‌های بورد مشورتی صلح است.

این کمیته در حالی ایجاد شده است که پیشتر، نگرانی‌ها از ایجاد یک اداره‌ی موازی با شورای عالی صلح ابراز شده بود. پس از آن اشرف غنی اعلام کرد که این بورد موازی با شورای عالی صلح نیست.

در پلان صلح حکومت افغانستان آمده است که ساختار شورای عالی صلح تغییر می‌کند و این شورا متمرکز بر آگاهی عامه می‌شود.

عبدالله: حقوق بشر در روند صلح اصل است

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان در دومین روز نشست ژنو اعلام کرد که هرگونه توافق صلح باید بر مبنای اساسات دموکراتیک باشد و افغانستان پساصلح «از جمله اولویت‌های ما است.»

آقای عبدالله در بخشی از صحبت‌های خود گفت که روند صلح باید همه‌جانبه و تحت حاکمیت افغان‌ها باشد و در آن حقوق بشر به ویژه حقوق زنان اصل است.

آقای عبدالله گفت: «صلح بدون قید و شرط نخواهد بود. صلح یک تخیل خواهد بود هرگاه تصور شود که دست‌آوردهای سال‌های اخیر از دست خواهد رفت.»

پلان صلح حکومت افغانستان در حالی اعلام شده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان مذاکرات مستقیم با طالبان را آغاز کرده و تا کنون برای چندین بار با نمایندگان این گروه در قطر دیدار کرده است.

پس از شروع مذاکرات آقای خلیل‌زاد با طالبان، طرح تشکیل حکومت موقت و تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری نیز مطرح شد. رهبران حکومت وحدت ملی در واکنش به آن به برگزاری به موقع انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید دارند.