برخی نمایندگان مجلس: احزاب سیاسی با معرفی هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح موقف حکومت را تضعیف می‌کنند

اطلاعات روز: برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند که احزاب سیاسی با معرفی هیأت مذاکره‌کننده‌‎ی صلح موقف حکومت را در راستای پیش‌برد روند صلح با طالبان تضعیف می‌کند.

جعفر مهدوی، نماینده‌ی مردم کابل در مجلس در نشست عمومی امروز شنبه (هفدهم قوس) این مجلس گفت: «برخی احزاب سیاسی یک هیأت 7 نفره را برای مذاکره با طالبان تعیین کرده‌اند، در حالی که حکومت از مجموع مردم افغانستان تشکیل شده و نمایندگی می‌کند و احزاب هم نباید تلاش کنند که خارج ازچینل حکومت هیأت تعیین کنند.»

آقای مهدوی افزود که احزاب سیاسی با این کار‌شان سبب تضعیف موقف حکومت در روند مصالحه با طالبان می‌شوند.
آرین یون، نماینده‌ی مردم ننگرهار در مجلس نیز گفت که احزاب سیاسی می‌خواهند به صورت جداگانه با طالبان مذاکره کنند و این پراگندگی نمی‌تواند در روند صلح دستاورد خوبی به‌جا بگذارد.

خانم یون همچنان گفت که «تمامی احزاب سیاسی باید برای تامین صلح در کشور یک دست شوند و با یک صدا در جهت کامیابی روند صلح اقدام کنند.»

این در حالی است که عبدالله قرلق، سناتور ولایت قندوز درمجلس سنا و عضو هیأت رهبری حزب جنبش ملی تایید کرده است که احزاب سیاسی به دلیل آن‌که حکومت به آنان در روند صلح سهم نداده است، مجبور به تعیین هیأت مذاکره‌کننده‌ی هفت نفره شده‌اند.

در همین حال، امیرخان یار، معاون دوم مجلس نمایندگان نیز در نشست امروز مجلس گفت که صلح اولویت اولی مردم افغانستان است و باید حکومت و احزاب سیاسی یکجا با کشورهای منطقه و جهان در پیوند به این موضوع تلاش کنند.

به گفته او، در مسأله‌ی صلح با طالبان باید به امنیت اولویت داده شود در غیر آن این روند سودی در پی نخواهد داشت.