تقلب در دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات هرات؛ شماری از نامزدان خواهان ابطال آرا هستند

تقلب در دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات هرات؛ شماری از نامزدان خواهان ابطال آرا هستند

نجیبالله سعادت


بر اساس اسنادی که روزنامه اطلاعات روز به آن دست یافته، دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در هرات در مواردی به آرای نامزدان انتخابات پارلمانی این ولایت دست‌برد زده و کارمندان این کمیسیون در جریان بازشماری آرا، بدون حضور ناظران و نمایندگان کمیسیون شکایات انتخاباتی وارد محل نگهداری صندوق‌های رای می‌شده‌اند.

همچنان منابعی از دفتر کمیسیون انتخابات هرات به اطلاعات روز می‌گویند که در روزهای جمعه، افرادی از درون کمیسیون وارد محل نگهداری صندوقهای رایدهی میشده و آرای نامزدان را دستکاری میکرده است.

به دلیل ثبت شکایت‌های زیاد از موارد تقلب و تخلف و اعتراض نامزدان انتخابات پارلمانی ولایت هرات، در ۱۶ عقرب، روند بازشماری آرا با حضور ناظران نامزدان، نهادهای انتخاباتی و نمایندگان  کمیسیون شکایات انتخاباتی در ولایت هرات آغاز شد. بازشماری آرا بعد از سه هفته به تاریخ ۷ قوس پایان یافت.

مکتوب­‌های که کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات به دفتر کمیسیون مستقل انتخابات این ولایت فرستاده، به مواردی از دست­کاری در آرای نامزدان و ورود پرسش‌برانگیز کارمندان کمیسیون به محل نگهداری صندوق‌های رای اشاره شده است. به گونه‌ی نمونه کمیسیون شکایات انتخاباتی در 27 عقرب مکتوبی را به دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات هرات فرستاده و خواستار وضاحت در مورد تغییر آرای یک مرکز رای‌دهی در ولسوالی کشک رباط‌سنگی این ولایت شده است. در این مکتوب گفته شده که تعداد آرای این مرکز رای‌دهی در شمارش اولیه 331 رای بوده و در جریان بازشماری آرا، 212 رای به آن اضافه شده است.

در این مکتوب کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات از دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات این ولایت در مورد افزایش آرای یک مرکز رای دهی وضاحت خواسته

در مکتوبی دیگری که کمیسیون شکایات انتخاباتی در 24 عقرب به دفتر کمیسیون انتخابات هرات فرستاده، از مسوولان این کمیسیون خواسته که تا پایان روند انتخابات پارلمانی و جریان بازشماری آرا، محل نگهداری صندوق‌های رای را با حضور نماینده‌ی کمیسیون شکایات انتخاباتی باز و بسته کند.

شماری از ناظران نامزدان می‌گویند که کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در هرات در جریان بازشماری آرا بدون حضور نامزدان و نماینده‌ی کمیسیون شکایات انتخاباتی وارد محل نگهداری صندوق های رای می‌شده‌اند و آرای نامزدان را دست‌کاری می‌کرده‌اند.

جمعه‌گل یکی از ناظران یک نامزد، روند بازشماری آرا در هرات را قابل قبول نمی‌داند و می‌گوید که این روند پر از تخلف، تخطی و بی‌نظمی بوده است.

منابعی از کمیسیون انتخابات هرات که نمی­خواهند نامی از آن‌ها در این گزارش گرفته شود، به اطلاعات روز می­گویند که در روزهای جمعه که بازشماری آرا در این مرکز تعطیل بود، افرادی خاص از دورن کمیسیون وارد محل نگهداری صندوق رای می‌شده‌اند و آرای نامزدان را دست­کاری می­کردند.

در یک مورد کمیسیون شکایات انتخاباتی در 26 عقرب با فرستادن مکتوبی به دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات هرات گفته که در روز جمعه ۲۵ عقرب در حالی که شمارش آرا هم انجام نمی‌شده، قفل شماره (۵۱۷۷۴۲) یکی از محل‌های نگهداری آرا شکستانده شده است. در بخشی از این مکتوب کمیسیون شکایات انتخابات از کمیسیون انتخابات خواسته است که «لطفا بازشدن دروازه‌ی انگر در فاصله عصر پنجشنبه الی صبح جمعه را توضیح دهید».

دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات هرات در رابطه به این موارد حاضر به پاسخ‌گویی نشد.

همچنان کمیسیون شکایات انتخاباتی یکی از کارمندان موقت کمیسیون انتخابات را به دلیل دست کاری آرای یکی از نامزدان، به دادستانی معرفی کرده است. این کارمند کمیسیون انتخابات ۸ رای را به نفع یکی از نامزدان تقلب و در فورم نتایج درج کرده که بعد از متوجه شدن ناظران نامزدان و نماینده‌ی کمیسیون شکایات انتخاباتی به دادستانی معرفی شده ‌است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی یک کارمند کمیسیون مستقل انتخابات هرات را به دلیل دست‌کاری آرای نامزدان به دادستانی معرفی کرده است

بصیراحمد دانشیار نامزد انتخابات مجلس نمایندگان از ولایت هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که روند بازشماری آرا در کمیسیون مستقل انتخابات با تقلب گسترده همراه بوده است. آقای دانشیار مدعی است که آرای بیشتر صندوق­های رای­دهی به گونه‌ی مشکوکی تغییر کرده است.

امیر‌محمد مظفری، عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات می­گوید که شکایت‌های زیادی از کارمندان کمیسیون انتخابات ثبت شده و این کمیسیون به این مشکلات رسیدگی می­کند. آقای مظفری گفت که تا کنون در حدود ۹۰۰ شکایت از سوی مردم، نامزدان و نهادهای انتخاباتی در دبیرخانه کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات ثبت شده است و رسیدگی به این شکایت‌ها، تاثیر زیادی روی نتایج نهایی خواهد داشت.

حالا شماری از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان در هرات می‌گویند که باید آرای حوزه‌ی انتخاباتی هرات مانند کابل به گونه‌ی کامل باطل اعلام شود. این نامزدان که شمارشان به 25 نفر می­رسد دو روز پیش،‌ جمعه (۱۶ قوس) در یک گردهمایی در هرات، میزان تقلبات و تخلفات انتخاباتی را گسترده خواندند و از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواستند که آرای حوزه‌ی انتخاباتی هرات را باطل اعلام کند. آن‌ها با نشر اعلامیه­یی بازشماری مجدد آرای مردم هرات را برنامه­یی جهت مهندسی کردن انتخابات خوانده‌اند. این نامزدان مدعی‌ اند که آرای اکثر صندوق‌های رای‌دهی از روز انتخابات تا بازشماری آرا به گونه‌ی غیرقابل باور تغییر کرده و توسط کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات به نفع افراد مشخص تلقب صورت گرفته است.

شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی از ولایت هرات از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته که آرای حوزه‌ی انتخاباتی هرات را باطل اعلام کند.

برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی اما می‌گویند که سطح تقلبات به حدی نبوده که آرای حوزه‌ی هرات به گونه‌ی کامل باطل اعلام شود. احمد‌شهیر احمدیار، نماینده‌ی تیفا در هرات ‌به روزنامه اطلاعات روز می­گوید که تقلبات و تخطی­های انتخاباتی در این ولایت زیاد است اما نه آنقدر که آرای حوزه‌ی هرات باطل اعلام شود. آقای احمدیار می افزاید که در شهر و ولسوالی­های ولایت هرات، تلقبات گسترده صورت گرفته با آن هم او از کمیسیون شکایات انتخاباتی می­خواهد که به تمامی شکایت­ها به گونه‌ی درست رسیدگی کند.

در انتخابات پارلمانی امسال از ولایت هرات 161 نفر برای 17 کرسی ـ سهم این ولایت در مجلس ـ رقابت کردند. از این میان 28 تن آن زنان هستند. از 17 کرسی، 5 کرسی آن ویژه‌ی زنان است. شمار ثبت‌نام‌کنندگان در هرات 552 هزار نفر بوده که 330 هزار آن رای خود را به صندوق ریخته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *