خروج نیروهای امریکایی از افغانستان چه تاثیری بر وضعیت کشور دارد؟

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان چه تاثیری بر وضعیت کشور دارد؟

حکومت افغانستان و برخی از کارشناسان امور نظامی می‌گویند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تاثیری بر امنیت کشور ندارد.

بر مبنای تصمیم تازه‌ی ترمپ، 7 هزار از 14 هزار سرباز امریکایی مستقر در افغانستان، در ماه‌های آینده از کشور خارج خواهند شد.

پس از امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی میان کابل و واشنگتن، نیروهای خارجی در افغانستان بیشتر در بخش آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی ملی افغانستان فعال است.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا با اعلام استراتیژی ایالات متحده برای جنوب آسیا گفته بود که کشورش نیروهای مورد نیاز را در افغانستان نگه می‌دارد. او گفته بود که ایالات متحده تا زمانی که مطمیین نشود افغانستان به لانه‌ی امن هراس‌افکنان تبدیل نمی‌شود، نیروهایش را از این کشور خارج نخواهد کرد.

اکنون این پرسش‌ها مطرح است که آیا دیگر به حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیاز نیست؟ آیا ایالات متحده به این اطمینان رسیده است که افغانستان به لانه‌ی امن برای تروریستان تبدیل نمی‌شود؟ آیا ایالات متحده با خروح نابه‌هنگام دست‌کم نیمی از نیروهایش از افغانستان، به دستاوردهای 17 سال‌ پسین پشت کرده است؟

با آن که فعالیت گروه‌های شورشی به ویژه طالبان در سراسر افغانستان افزایش یافته است، برخی از آگاهان مسایل نظامی می‌گویند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تاثیری بر وضعیت فعلی کشور ندارد.

محمد رادمنش، کارشناس مسایل نظامی به روزنامه‌ اطلاعات روز می‌گوید که نیروهای امنیتی افغانستان از سال 2014 به این سو به تنهایی در میدان‌های جنگ رزمیده‌اند.

به باور آقای رادمنش، نیروهای امریکایی در سه سال گذشته صرفا به نیروهای امنیتی افغانستان آموزش و مشورت داده و اکنون این نیازمندی، کاهش یافته است.

وی با اشاره به موافقت‌نامه‌ی امنیتی کابل‌ـ واشنگتن می‌گوید که اگر نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند، ایالت متحده امریکا مکلف به تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان است.

به اعتقاد آقای رادمنش، از سال 2014 و پس از خروج نیروهای خارجی در تشکیلات ناتو از افغانستان، نیروهای امنیتی کشور موفق به پیش‌برد امور جنگ شده‌اند.

وحید مژده، تحلیل‌گر مسایل مربوط به طالبان می‌گوید که نیازی به حضور نظامیان خارجی در افغانستان نیست اما خروج ناگهانی نیروهای امریکایی می‌تواند مشکلات زیادی برای افغانستان به بار آورد‌: «‌حضور نیروهای خارجی نیاز نیست اما وقتی که امریکا با هدف ساختن پایگاه نظامی به افغانستان آمد، خروج ناگهانی نیروهایش  از افغانستان می‌تواند بسیار مشکل آفرین باشد. یکی از مشکلاتی که در پی دارد، خلای قدرت در افغانستان ایجاد می‌شود و در این صورت این خلای قدرت را هرج و مرج پر می‌کند.»
آقای مژده می‌گوید که اگر مردم افغانستان برای ایجاد یک نظام همه‌شمول به توافق نرسند، با خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان وضعیت این کشور به حالت قبل از 2001 و دوره‌ی رژیم طالبان بر می‌گردد.

وحید مژده، تحلیل‌گر مسایل مربوط به طالبان
عکس: شبکه‌های اجتماعی

آقای مژده می‌گوید که بسیاری‌ها در افغانستان طرفدار خروج نیروهای امریکایی هستند اما این کشور نباید بدون برنامه‌ریزی منظم افغانستان را ترک کند.

به گفته‌ی او پس از خروج کامل نیروهای امریکایی، نیروهای امنیتی افغانستان صرفا قادر به حفاظت از شهر کابل، پایتخت کشور خواهند بود که با این وضعیت، حکومت‌داری و نظام سیاسی به هم می‌خورد.

او می‌گوید که تصمیم دونالد ترمپ، نشان دهنده‌ی ناامیدی امریکا از پیروزی در جنگ افغانستان است و آنان به این باور رسیده‌اند که جنگ در افغانستان به بن‌بست مواجه شده است.

واکنش‎ها به خروج نظامیان امریکایی از افغانستان چیست؟

تصمیم دونالد ترمپ،‌ رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا برای خارج کردن نیروهای امریکایی از افغانستان،‌ واکنش‌های گسترده در پی داشته است.

تصمیم دونالد ترمپ، واکنش‌های شماری از چهره‌های جزب جمهوری‌خواه امریکا را نیز برانگیخته است.

سناتور لیندسی گراهام،‌ یکی از چهره‌های پرنفود حزب جمهوری‌خواه امریکا گفته است که تصمیم کاهش قدرت نظامی امریکا در افغانستان این کشور را متلاشی خواهد کرد و حفظ منافع امریکا با قربانی‌های بیشتر رو‌به‌رو خواهد شد.

آقای گراهام همچنان گفته است که تصمیم خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، منافع و امنیت امریکا را با خطر رو‌به‌رو می‌کند.

او افزوده است: «فکر نمی‌‌کنم که کسی جرات کند و بگوید که این گروه در افغانستان شکست خورده است.»

سناتور لیندسی گراهام
عکس: شبکه‌های اجتماعی

سناتور گراهام علاوه کرده است که گروه داعش در افغانستان نسبت به سال گذشته قدرت‌مندتر شده و این گروه برای حمله به داخل امریکا برنامه دارد.

این سناتور امریکایی خواستار نشست فوری سنای امریکا درباره‌ی تصمیم دونالد ترمپ مبنی بر خروج بخشی از نظامیان این کشور از افغانستان شده و گفته است که در این نشست باید جیمز متیس،‌ وزیر دفاع امریکا نیز حضور داشته باشد.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان نیز گفته است که خروج نیروهای امریکایی از این کشور هیچ تأثیری روی امنیت افغانستان ندارد.
هارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است: «این‌که چند هزار نیروی خارجی که بیشتر در آموزش،‌ مشوره‌دهی،‌ همکاری تخنیکی و جنگی با نیروهای افغان سهم دارند، از افغانستان خارج شوند، هیچ‌گونه تأثیری روی تأمین امنیت ندارد؛ زیرا در چهار‌ونیم سال گذشته مسوولیت تأمین امنیت به‌گونه‌ی کامل در دست افغان‌ها بود.»آقای چخانسوری افزوده است که هدف نهایی نظام و ملت افغانستان همین است که سرانجام نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغان سرپای خودشان ایستاد شده و از مردم و کشورشان مستقلانه دفاع کنند.»

او همچنان گفته است که در چهارونیم سال گذشته نیروهای امنیتی افغان در خط اول جنگ حضور داشتند و امنیت عام و تام سراسر افغانستان نیز از سوی این نیروها تأمین شده است. به گفته‌ی او،‌ نیروهای امنیتی افغان به‌سوی قدرتمندتر شدن روان اند.

از سوی هم اعضای مجلس نمایندگان افغانستان به تصمیم آقای ترمپ واکنش نشان داده و گفته‌اند که تا زمانی که صلح و ثبات در افغانستان تأمین نشود، امریکا نباید نیروهایش را از این کشور خارج کند.

با آن که خبر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سرخط خبرهای رسانه‌ها قرار دارد اما ویس احمد برمک، وزیر امور داخله کشور، گزارش‌ها ‌در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را رد می‌کند.

آقای برمک در گفت‌گو با تلویزیون خصوصی«‌یک» گفته است که گزارش‌ها در مورد تصمیم ترمپ برای بیرون‌ کردن سربازان امریکایی از افغانستان، «شایعه» از سوی رسانه‌ها است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *