عبدالله از اعلان نشدن نتایج انتخابات ابراز تأسف کرد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور از تأخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی ابراز تأسف کرده و می‌گوید که این انتخابات با مشکلاتی همراه بوده و دلایل این مشکلات هم معلوم است.

آقای عبدالله امروز دوشنبه (24 جدی) در نشست شورای وزیران هرچند در مورد دلایل مشکلات انتخابات پارلمانی اشاره نکرد اما گفت: «امروز متأسفانه نتایج انتخابات پارلمانی را نداریم، متأسفانه که انتخابات پارلمانی هم با مشکلاتی مواجه شده است که دلالیل‌اش هم معلوم است.»

او همچنان ابراز امیدواری کرد که کمیسیون مستقل انتخابات بتواند نتایج انتخابات پارلمانی را اعلام کند.

او گفت: «باز هم امیدواری ما این است که انشاالله پارلمان جدید افغانستان در راستای تحکیم حاکمیت قانون و ثبات سیاسی در کشور یک قدمی به جلو باشد.»

رییس اجرایی کشور دخیل بودن روند صلح افغانستان در تأخیر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را رد کرده و می‌گوید که دلایل فنی سبب تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.

به گفته‌ی او، مسایل عمومی کشور هر از گاهی تأخیر در انتخابات را به مسایل صلح و مذاکره ارتباط می‌دهد. اصل مسأله این است که دلایل فنی سبب تأخیر انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.

آقای عبدالله این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که روز یک‌شنبه (23 جدی) سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در نشست «کنگره‌ی ملی مساعدت‌های حقوقی» در کابل گفت که عمل‌کرد ضعیف کمیسیون‌های انتخاباتی در سایه‌ی اتهامات تقلب، تخطی و فساد اعتبار و حیثیت دولت و مردم افغانستان را زیر سوال برده است.

آقای دانش همچنان گفته بود که کمیسیون‌های انتخاباتی با درست انجام ندادن وظایف‌شان در حق مردم افغانستان جفا روا داشته‌اند.

به گفته‌ی او، پر افتخارترین صحنه‌های مشق دموکراسی و مشارکت داووطلبانه و فعالانه‌ی مدنی مردم به ابزار توهین‌های دوست و دشمن و همچنان به یک نوع سرافگندگی برای مردم افغانستان تبدیل شده است.

معاون رییس‌جمهور در بخشی از سخنانش گفته بود: «کمیسیون‌های انتخاباتی باید بدانند که کاسه‌ی صبر مردم افغانستان لبریز شده و بیش از این نمی‌توانند ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را تحمل کنند.»

آقای دانش از حکومت خواست تا اصلاحات همه‌جانبه را روی دست گرفته و از ضایع شدن حقوق مردم افغانستان جلوگیری کند در غیر آن انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به سرنوشت بدتر از انتخابات پارلمانی رو‌به‌رو خواهد شد.

براساس تقویم انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات باید 65 روز قبل نتایج ابتدایی و 25 روز قبل نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلان می‌کرد. اما این کمیسیون تاکنون توانسته نتایج ابتدایی ۳۲ ولایت را اعلان کند اما نتایج ابتدایی انتخابات کابل و حوزه‌ی کوچی‌ها تاکنون مشخص نیست.

این انتخابات در 32 ولایت کشور به تاریخ 28 و 29 میزان و در ولایت قندهار نیز به تاریخ 5 عقرب برگزار شد. در ولایت غزنی انتخابات پارلمانی به دلیل برخی مسایل سیاسی برگزار نشد. قرار است انتخابات پارلمانی در غزنی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود.