مجلس سنای افغانستان

سناتوران: فشارهای نظامی برای کشاندن طالبان به میز مذاکره بیشتر شود

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس سنا می‌گویند که باید فشارهای نظامی برای کشانیدن طالبان به میز مذاکره بیشتر شود.

محی‌الدین منصف، یک عضو مجلس سنای کشور امروز (یک‌شنبه، ۳۰ جدی) در آخرین نشست سال جاری این مجلس گفت که عملیات‌های نظامی اخیر در برابر گروه طالبان نتیجه داده و این عملیات باید به منظور کشاندن طالبان به میز مذاکره ادامه یابد.

به گفته‌ی او، در صورتی که فشار نظامی بالای طالبان و حامیان این گروه وارد شود، آنان برای تأمین صلح حاضر خواهند شد و در غیر آن، این گروه علاقه‌‌ای برای گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان ندارد.

گلالی اکبری، دیگر عضو این مجلس نیز گفت: «طالبان علاقه‌مند صلح نیستند و دادن فرصت بیشتر به این گروه، ضیاع وقت است. طالبان همه‌ساله در فصل زمستان دولت و نیروهای امنیتی افغانستان را مصروف نگاه می‌کنند و برای تشدید جنگ در بهار آینده آمادگی می‌گیرند.»

خانم اکبری افزود، صلح ضرورت مردم افغانستان است، اما تلاش‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد با دروغ و عدم صداقت طالبان پاسخ داده شده و نتیجه نداده است.

بر اساس گفته‌های او، دولت افغانستان نباید عملیات سرکوب طالبان را متوقف کند.

از سویی هم، برخی سناتوران دیگر می‌گویند که مسأله‌ی افغانستان راه‌حل نظامی ندارند و باید مشکل جنگ در کشور از طریق سیاسی حل شود.

گل‌احمد اعظمی، عضو دیگر مجلس سنا در آخرین نشست سال جاری این مجلس گفت: «ما در طول چهار دهه میلیون‌ها شهید و زخمی داده‌ایم، ولی جنگ در کشور خاتمه پیدا نکرده است. جنگ در افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و این مشکل باید با جلب همکاری صادقانه‌ی کشورهای همسایه، منطقه و جهان حل شود.»

این در حالی است که همزمان با آغاز دور چهارم سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان به‌منظور گفت‌وگو با طالبان، این گروه اعلام کرده بود که روند صلح با امریکا را به دلیل تحریف این روند از مسیر اصلی‌اش، متوقف کرده است.

اما زلمی خلیل‌زاد گفته است که اگر طالبان بجنگند امریکا هم می‌جنگد و اگر طالبان صلح کند، امریکا نیز با این گروه صلح می‌کند، ولی امیدوار است که طالبان صلح را ترجیح دهند.

پایان یک سال کاری مجلس سنا

از سوی دیگر مجلس سنا با ارایه‌ی گزارش کاری سال هشتم دوره‌ی شانزدهم تقنینی خود سر از فردا (دو شنبه، یکم دلو) برای ۴۵ روز دیگر به رخصتی زمستانی می‌رود.

طیب عطا، منشی مجلس سنا گفت که این مجلس در سال جاری کاری خود، ۷۸ جلسه‌ی عمومی و ۱۰۷۲جلسه‌ را در کمیسیون‌های ۱۲گانه‌ی خود برگزار کرده است که در ۱۲۶۰ جلسه‌ وزرا و مقام‌های عالی‌رتبه‌ی دولتی استجواب شده‌اند.

به گفته‌ی او، اعضای مجلس سنا در طول یک سال گذشته ۵۱ مورد سفر نظارتی و معلوماتی را به ولایت‌های مختلف انجام داده‌اند و همچنین این مجلس به ۲۰۴ مورد شکایت شهروندان رسیدگی کرده است.

بر اساس گزارش کاری سالانه‌ی مجلس سنا، ۱۶ طرح قانون و ۱۳ عنوان معاهده و میثاق بین‌المللی و موافقت‌نامه از سوی این مجلس تصویب و تأیید شده است.