صیاد: به جای چهره‌ها، سیستم باید تغییر کند

اطلاعات روز: عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که نهادهای ناظر و شرکای انتخاباتی به‌جای تغییر چهره‌ها در کمیسیون انتخابات باید در تلاش تغییر سیستم انتخابات باشد.

آقای صیاد امروز (چهارشنبه، 3 دلو) در یک نشست خبری در کابل گفت که این تغییر تلخ را مردم افغانستان پس از انتخابات 2014 تجربه کرده و تغییر چهره‌ها هرگز مشکلاتی که در انتخابات گذشته بود، را حل نمی‌تواند.

او گفت: «به نظر رهبری کمیسیون مستقل انتخابات تغییر سیستم لازمی است اما تغییر چهره‌ها هرگز درد و رنج و مشکلاتی که در انتخابات بود، را معالجه کرده نمی‌تواند.»

رییس کمیسیون مستقل انتخابات از نهادهای ناظر و شرکای انتخاباتی خواست تا اگر طرحی برای اصلاحات سیستم و تغییر در سیستم داشته باشند، آن را با کمیسیون مستقل انتخابات شریک کنند.

آقای صیاد همچنان از نهادهای ناظر،‌ احزاب و جریان‌های سیاسی خواست تا با تبلیغات غیرمسئولانه در مورد کمیسیون انتخابات، اذهان عامه را مغشوش نکنند.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات نرسیدن به‌موقع دستگاه‌های بیومتریک، کمبود ماشین‌های «بارکُدخوان» و نرسیدن به‌موقع وسایل آگاهی‌دهی عامه را از عمده‌ترین مشکلات انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان خواند و گفت که این کمیسیون در تلاش است تا در انتخابات ریاست‌جمهوری این مشکلات را رفع کند.

آقای صیاد از نهادهای بین‌المللی حامی انتخابات و حکومت افغانستان خواست که بودجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی را فراهم کنند.

بر اساس تقویم اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با سه انتخابات دیگر به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود.