نامزدان معترض: «کوتاه نمی‌آییم»

نامزدان معترض: «کوتاه نمی‌آییم»

صدها تن از باشندگان شهر کابل در اعتراض به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی این ولایت برای سومین بار دست به اعتراض زدند. معترضان با متهم‌کردن کمیسیون‌های انتخاباتی به دست‌برد گسترده در نتایج آرای این ولایت، دروازه‌ی ورودی و خروجی فرودگاه بین‌المللی کابل را بسته و خواستار عملی‌شدن فیصله‌ی کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر ابطال آرای حوزه‌ی کابل شدند.

این اعتراض را که شماری از نمایندگان فعلی مجلس نمایندگان، نامزدان انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل و اعضای نهادهای مدنی و سیاسی همسو رهبری می‌کنند، صبح دیروز (شنبه، ۶ دلو) از هوتلی در جاده‌ی «۸۰ متره‌ی میدان‌هوایی» آغاز شد. معترضان پس از انسداد سه ساعته‌ی فرودگاه کابل، در جلو دروازه‌ی کمیسون شکایات انتخاباتی تجمع کردند و با نشر قطع‌نامه‌ای به اعتراض‌شان پایان دادند.

این معترضان پنج روز پیش (سه‌شنبه، ۲ دلو) نیز در یک اقدام اعتراضی دروازه‌های وردوی شهر کابل را برای چند ساعت بسته بودند و پیش از این نیز در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفته بود که آرای کابل باید باطل و انتخابات آن نیز مجددا برگزار شود. علاوه بر آن، ممنوع‌الخروج شدن کمیشنران و دبیر کمیسیون انتخابات از دیگر خواسته‌های این معترضان بودند.

معترضان می‌گویند که کمیسیون انتخابات به آرای نامزدان به گونه‌ی هدف‌مند دست‌برده زده است: «این نهاد بی‌کفایت با اعلام نتایج مفتضح ابتدایی حوزه‌ی انتخاباتی ولایت کابل، یک بار دیگر عدم تعهد و صداقت خود را به آرمان‌های ملت و خیانت و دستبرد زدن به آرای شفاف و پاک باشندگان کابل، نشان داد.»

آنان در قطع‌نامه‌‌ی‌شان به کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی 72 ساعت مهلت داده بودند تا آرای کابل را باطل اعلام کند. همچنان در قطع‌نامه آمده است که نامزدوکیلانی که مطابق به اسناد کمیسیون شکایات انتخاباتی متهم به تقلبند، نیز به دادستانی معرفی شوند: «از حکومت می‌خواهیم که متهمان جرایم انتخاباتی و فسادهای مالی، اداری و اخلاقی به شمول مسئولان و کارمندان کمیسیون انتخابات و نامزدان متقلب، ممنوع‌الخروج و هر چه سریع‌تر محاکمه شوند و تا پذیرش این خواسته‌ها اعتراضات آنان ادامه دارد.»

با این حال، فرماندهی عمومی گارنیزیون کابل شام دیروز در خبرنامه‌ای از معترضان خواسته است که مظاهره‌ی‌شان را در مطابقت با قانون اساسی و قانون اعتراضات و تظاهرات کشور انجام دهند. ‌در این خبرنامه آمده که این اعتراضات نباید به «ملکیت‌های عامه، تأسیسات عام‌المنفعه، عزت و حیثیت مردم» صدمه بزند و مسیرهای رفت‌وآمد شهروندکابل را مسدود کند.

«اعتراض ما علیه مافیایی‌شدن انتخابات است»

محمدداوود کلکانی، از نامزدان معترض و عضو برحال مجلس نمایندگان کشور می‌گوید که هدف از اعتراض آنان، جلوگیری از جریان فروش آرا و روند مافیایی‌شدن انتخابات است: «هدف ما عدالت‌خواهی است، هدف ما رفتن چند چهره‌ی محدود به مجلس نمایندگان نيست، بلکه هدف ما جلوگیری از رفتن کسانی به این مجلس است که به کشور و ملت ما متعهد نیستند و آرای‌شان را خریده‌اند و هدف جلوگیری از روندی است که آرای مردم را بالای قاچاقبران و مافیا به فروش رسانده‌‌اند. اگر امروز ما حق خود را از آنان نگيريم و صدای خود را بلند نکنیم، فردا یک مافیا در انتخابات ریاست جمهوری نیز کامیاب خواهد شد و بر ما حکومت خواهد کرد.»

محمدهارون معترف، دیگر نامزدوکیل معترض نیز می‌گوید که آنان بر فسادی‌شدن روندی اعتراض کرده‌اند که مشروعیت انتخابات را زیر سئوال برده است. او می‌افزاید که آنان اعتراض‌شان را در شهر کابل بیشتر از قبل گسترش می‌دهند و تلاش دارند که در دوره‌های بعدی فشارهای بیشتری به منظور برآورده‌شدن خواسته‌های‌شان وارد کنند.

حوا‌علم نورستانی، دیگر نامزد معترض می‌گوید: «خواسته‌های ما مشخص و روشن است و آن‌ها را به گونه‌ی رسمی به کمیسیون‌های انتخاباتی شریک کرده‌ایم. درست است که همه‌ی ما کامیاب نمی‌شویم، اما هدف دادخواهی ما مبارزه با فساد و تأمین شفافیت در انتخابات است و تا زمانی که به خواسته‌های ما از جانب نهادهای مسئول رسیدگی نشود، اعتراض ما ادامه دارد.»

صیاد: به جای مظاهره به کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی مراجعه کنید

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به اعتراض این نامزدوکیلان چند روز پیش در یک نشست خبری در کابل گفت که معترضان به جای مظاهره، شکایت‌های‌شان را از طریق درج شکایت در کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی مطرح کنند. به گفته‌ی او، این اعتراضات غیرقانونی می‌باشد.

او افزود که کمیسیون مستقل انتخابات از آرای مردم افغانستان دفاع می‌کند و کمیسیون شکایات انتخاباتی مکلف است که به شکایات و اعتراض نامزدان معترض رسیدگی کند و اگر معترضان دلایل، اسناد و مدارکی دارند، آن‌ را به ارگان‌های عدلی و قضایی بسپارند. او هم‌چنان گفت که کمیسیون مستقل انتخابات هم مصمم به مجازات قانونی افرادی است که در فساد دست دارند.

با این حال هارون معترف می‌گوید که نهاد عدلی و قضایی انتخاباتی، کمیسیون شکایات انتخاباتی است: «این کمیسیون مرجع دادخواهی و عدلی برای انتخابات است. ما به این کمیسیون مراجعه کردیم، ولی کسی به گفته‌های ما توجه نمی‌کنند و اعتراض ما هم علیه روشی است که این کمیسیون‌ها در پیش گرفته است. روش آن‌ها تقلب و عدم پاسخ‌گویی است. عبدالعزیز آریایی، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در نشستی که با ما داشت، گفت که فیصله‌ی ابطال آرای کابل هنوز کامل لغو نشده و این فیصله به حالت تعلیق در آمده است. خواست ما این است که فیصله عملی شود و در وعده باقی نماند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *