نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری: حکومت در مورد اصلاحات انتخاباتی یک‌جانبه تصمیم نگیرد

اطلاعات روز: شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با ایجاد «شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری» از حکومت خواسته‌اند که از تصمیم‌گیری یک‌جانبه در مورد اصلاحات انتخاباتی به شمول تغییر کارگزاران کمیسیون‌های انتخاباتی، خودداری کند.

در اعلامیه‌ی «شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری» که امروز (شنبه، 13 دلو) منتشر شده، آمده است که این شورا کارشیوه‌ی پیشنهادی در رابطه به جلوگیری از سوء استفاده از صلاحیت‌ها، منابع و امکانات دولتی به هدف فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی را برای تأیید به ریاست‌جمهوری فرستاده است.

بر اساس این کارشیوه، برای تمامی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری به‌شمول رییس‌جمهور و رییس اجراییه حدود اخلاقی تعیین شده اما در این مورد بیشتر توضیح داده نشده است.

این شورا طرح اصلاحات انتخاباتی را نیز تهیه کرده است. بر اساس این طرح «حکومت نباید بدون مشوره با نامزدان، به‌نام اصلاحات، در انتخابات مداخله‌ی یک‌جانبه و خودسرانه کند».

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود. برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری 18 نفر خودشان را نامزد کرده‌اند که در میان آن‌ها رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز شاملند.