ناتو: از صلح به رهبری افغان‌ها به گونه‌ی جدی حمایت می‌کنیم

اطلاعات روز: ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو امروز (سه‌شنبه، ۲۳ دلو) در بروکسل گفت که کشورهای عضو ناتو از روند صلح به رهبری افغان‌ها به گونه‌ی جدی حمایت می‌کنند.

آقای استولتنبرگ که در نشست وزیران دفاع اتحادیه‌ی اروپا صحبت می‌کرد، افزود: «نقش ناتو این است که حمایت سیاسی را از این روند تسریع ببخشد.»

او با اشاره به نشست دیروزش (دوشنبه، ۲۲ دلو) با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفت که ما بر اساس شرایط افغانستان، تصمیم و موضع مشترکی اتخاذ خواهیم کرد.

دبیر کل ناتو در این نشست، تأکید کرد که پیشرفت‌هایی در صلح افغانستان صورت گرفته است، اما این‌که بگوییم توافقی در کار خواهد بود، بسیار زود است.

 او هم‌چنان یادآور شد که طالبان از طریق جنگ نمی‌توانند به صلح برسند.

پیشتر زلمی خلیل‌زاد نیز در یک رشته‌تویت گفته بود که امریکا، ناتو و اروپا روی اولیت فوری گفت‌وگوی بین‌الافغانی پروسه‌ی صلح افغانستان با هم به توافق رسیده‌اند.

او نوشته بود: «ما باهم به افغانستان رفتیم و اکنون بر اساس شرایط افغانستان ما تصمیم و موضع مشترکی اتخاذ خواهیم کرد.»

به گفته‌ی آقای خلیل‌زاد، هدف مشترک آنان رسیدن به توافق صلحی است که ارزش قربانی‌های دهه‌ها جنگ در افغانستان را داشته باشد.

این گفته‌های دبیر کل ناتو و نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در حالی مطرح می‌شود که آقای خلیل‌زاد دور پنجم سفرهایش روی صلح افغانستان را روز یک‌شنبه (۲۱ دلو) آغاز کرد و قرار است تا نهم ماه حوت سال جاری خورشیدی ادامه یابد.

آقای خلیل‌زاد در جریان این سفر از کشورهای بلجیم، آلمان، ترکیه، قطر، پاکستان و افغانستان دیدن خواهد کرد.