GMIC

دادستانی کل: تحقیق در مورد اتهام ۱۲ عضو پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی آغاز شده است

اطلاعات روز: دادستانی کل کشور امروز (چهارشنبه، ۱ حوت) اعلام کرد که تحقیق در مورد اتهام سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی ۱۲ تن از کمیشنران پیشین کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی از سوی این اداره آغاز شده است.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که پلان تحقیقاتی جامع و فراگیر به خاطر بررسی این موضوع آماده شده است و  یک هیأت عالی‌رتبه دادستانی روی آن کار می‌کند.

به گفته‌ی او، این هیأت هم‌اکنون در حال جمع‌آوری اسناد، مدارک و شواهد بیشتری در مورد این اتهامات می‌باشد.

آقای رسولی تأکید کرد که در صورت نیاز، این هیأت از خود کمیشنران و رییسان پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی نیز تحقیق خواهد کرد.

ارگ ریاست‌جمهوری کشور یک هفته‌ پیش (سه‌شنبه، ۲۳ دلو) در فرمانی اعلام کرد که بر اساس قانون جدید انتخابات، ۱۲ عضو کمیسیون‌های انتخاباتی به شمول رییسان آن‌ها، برکنار شده‌اند. به دنبال آن دادستانی کل این افراد را به دلیل سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی، ممنوع‌الخروج اعلام کرد.

دو روز پس از آن (پنجشنبه، ۲۵ دلو) عبدالبدیع صیاد، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و عبدالعزیز آریایی، رییس پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی در یک نشست مشترک خبری، صدور این فرمان از سوی ریاست‌جمهوری کشور را کودتای «نافرجام» و «ننگین» خواندند.

آنان ریاست‌جمهوری را به «دست‌برد دلخواهانه» در نتایج انتخابات پارلمانی ولایت‌هایی که تا کنون اعلام نشده است، متهم کرده، گفتند که افراد «دلخواه» حکومت در ۱۸ ولایتی که نتایج نهایی آن اعلام شده است، به مجلس نمایندگان راه نیافته‌اند.