2vpo

سرور دانش: راه‌کار اصلی پیشرفت مذاکرات صلح، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است

اطلاعات روز: محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است که راه‌کار اصلی پیشرفت مذاکرات صلح گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان است.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری آمده است که آقای دانش این اظهارات را امروز (سه‌شنبه، 7 حوت) در دیدار با «ارنست نارمن»، سفیر هالند در کابل مطرح کرده است.

در این دیدار دو طرف در مورد پروسه‌ی صلح و انتخابات ریاست‌جمهوری بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای دانش گفته است که یک حرکت جدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح آغاز شده و حکومت افغانستان از این حرکت استقبال می‌کند.

او در عین حال گفته است که مذاکرات صلح یک روند پیچیده است و «امید می‌رود که به نقطه‌ی مثبت برسد».

به گفته‌ی او «بحث بر سر موضوعات مورد اختلاف و توافق بر آن‌ها، اساسی‌ترین مسایلی اند که به زمان بیشتری نیاز دارند.»

معاون دوم ریاست‌جمهوری در این دیدار همچنان تأکید کرده است که مردم و دولت افغانستان صلح می‌خواهند اما ارزش‌ها و دست‌آوردهای نزدیک به دو دهه‌ی گذشته از جمله قانون اساسی، نظام سیاسی و آزادی‌های مدنی، سیاسی،‌ حقوق بشر نباید نادیده گرفته شود.

در همین حال سفیر هالند در کابل نیز گفته است که کشورش از گفت‌وگوهای صلح به رهبری و مالکیت دولت افغانستان حمایت می‌کند. آقای نارمن همچنان گفته است که کشورش افغانستان را در بخش تقویت حضور زنان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و تأمین عدالت استوار، کمک می‌کند.

او گفته است که هالند «برای تقویت و آموزش‌های نیروهای امنیتی افغان از جمله نیروهای پولیس این کشور» متعهد است.

این در حالی است که اخیرا تلاش‌های حکومت افغانستان و ایالات متحده‌ی امریکا برای تأمین صلح در افغانستان بیشتر شده است. حکومت افغانستان قرار است به تاریخ 26 حوت لویه جرگه مشورتی صلح را برگزار کند.

محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که لویه جرگه مشورتی صلح برای رسیدن به اجماع ملی در مورد صلح برگزار می‌شود.

از سویی هم دور پنجم گفت‌وگوهای رسمی میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان امروز سه‌شنبه در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده است.

در این دیدار ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز حضور دارد.