حمله به قول اردوی میوند؛ طالبان: بسیار کشتیم، مقامات ارتش: تلفات اندک است

حمله به قول اردوی میوند؛ طالبان: بسیار کشتیم، مقامات ارتش: تلفات اندک است

تا هنوز روایت‌ یک‌دست از چگونگی حمله به قول اردوی 215 میوند در نوشیر ولایت هلمند، وجود ندارد. گروه طالبان که مسئولیت این حمله را به عهده گرفته، مدعی است که در جریان 36 ساعت درگیری، حدود 200 تن از نیروهای دولتی و خارجی را کشته و زخمی‌ کرده‌اند. در سوی دیگر، وزارت دفاع کشور اعلام کرده که این حمله پس از 16 ساعت درگیری با از پادرآوردن 20 مهاجم طالب که هشت تن از آنان جلیقه‌های انتحاری نیز بر تن داشت، پایان یافته است.

وزارت دفاع صبح روز شنبه، با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که در این رویداد 23 سرباز ارتش کشته و 16 سرباز دیگر زخمی شده‌اند.

گروه طالبان ادعا کردند که جنگ‌جویان این گروه تا عصر روز شنبه (بیش از 36 ساعت) در این پایگاه ارتش جنگیده‌اند و تلفات سنگینی به نیروهای ارتش افغانستان وارد کرده‌اند.

قاری یوسف احمدی، سخن‌گوی طالبان با انتشار یک نوار ویدیویی در صفحه‌ی توییترش مدعی است که در حمله‌ی افراد این گروه حدود 200 نفر از نیروهای ارتش و خارجی کشته و زخمی شده‌اند. او همچنین ادعا دارد که جنگ‌جویان طالب شماری از چرخ‌بال‌های ارتش و وسایط این پایگاه نظامی را نیز به آتش‌ کشیده‌اند.

عمر زواک، سخن‌گوی والی هلمند به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که این پایگاه ارتش به حدی وسیع است که مهاجمان طالب نتوانستند به مقر نیروهای امریکایی برسند. سخن‌گوی والی هلمند، ادعای طالبان مبنی بر 36 ساعت درگیری را رد کرد و آن را شایعه خواند: «جنگ ساعت 7 و 15 دقیقه‌ی شام روز جمعه با از پا درآمدن 20 مهاجم پایان یافت.» او افزود که پس از آن که مهاجمان از پا درامدند، عملیات پاک‌سازی آغاز شد.

قول اردوی 215 میوند دو ولایت هلمند و نیمروز را پوشش می‌دهد. در بخشی از این قول اردو، نیروهای امریکایی مستقرند که گفته می‌شود عملیات‌های هوایی را سازماندهی می‌کنند.

در همین حال طلوع نیوز به نقل از یک منبعش از ولایت هلمند، گفته که حمله‌ی طالبان به قول اردوی میوند ساعت چهار عصر روز شنبه، پایان یافته است. طلوع نیوز به نقل از این منبع نوشته است که در پی این حمله بیش از 50 سرباز کشته و بیش از 40 تن دیگر زخمی شده‌اند، اما مشخص نکرده که این رقم تنها شامل ارتش می‌شود یا نیروی خارجی و ارتش.

وزارت دفاع ملی می‌گوید که حمله بر قول اردوی 215 میوند، با از پا درامدن 20 مهاجم، ساعت هفت شام روز جمعه پایان یافت – عکس از شبکه‌های اجتماعی

در همین حال اعضای شورای ولایتی هلمند می‌گویند که در حمله‌ی طالبان به قول اردوی 215 میوند، حدود 36 جنگ‌جوی طالب حضور داشته‌اند.

عطاالله افغان، رییس شورای ولایتی هلمند، به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان از دو جهت به این پایگاه ارتش حمله کردند: «شماری از آنان از در اصلی گذشتند و شماری هم از ساحه‌ی موسوم به ورکشاپ که به خانه‌های افراد ملکی نزدیک است به قول اردو حمله کردند.»

به اعتقاد آقای افغان، وقوع چنین حمله‌هایی ناشی از ضعف نیروهای کشفی و استخباراتی است: «ضعف از رهبری قول اردو نه، بلکه ضعف از کسانی بوده که وظیفه‌ی کشف و استخبارات را به عهده داشته‌اند.»

رییس شورای ولایتی هلمند می‌گوید که اکنون ولسوالی‌های گرمسیر، ناوه، نادعلی، مارجه و گرشک در اختیار دولت افغانستان و ولسوالی‌های بغران، موسا‌قلعه، خانشین و دیشو در اختیار طالبان است. به گفته‌ی وی در بقیه‌ی ولسوالی‌ها دولت کنترل نسبی دارد.

آقای افغان می‌گوید پس از تبدیلی فرمانده قول اردوی 215 میوند، وضعیت امنیتی ولایت هلمند بهبود یافته است. به گفته‌ی او قبل از این، ولسوالی‌ نادعلی و منطقه‌ی باباجی که بخشی از گرشک است در کنترل طالبان بوده و اکنون این مناطق در اختیار دولت افغانستان است. او می‌گوید که اکنون عملیات در ولسوالی سنگین نیز جریان دارد و نیروهای ارتش در جنگ دست بالا دارد.

حمله بر قول اردوی 215 میوند در ولایت هلمند، در زمان حساسی انجام شد؛ زمانی که پنجمین دور مذاکرات نمایندگان طالبان با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در جریان است.

پیش از شروع گفت‌وگوهای صلح یکی از خواست‌های حکومت افغانستان این بود که طالبان به گونه‌ی مستقیم با حکومت افغانستان گفت‌وگو کند و با آغاز این گفت‌وگوها آتش‌بس برقرار شود. طالبان اما آن را نپذیرفت و گفت‌وگو با مردم افغانستان را به خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان مشروط کرد. اکنون دیده می‌شود که طالبان برای امتیازگیری در میز مذاکره به حملاتش شدت بخشیده است. همین‌طور دولت افغانستان نیز در ماه‌های اخیر و با شروع مذاکرات امریکا با طالبان، حملاتش بر گروه طالبان را افزایش داده است.

پیش از این نیز طالبان به مراکز مهم امنیتی و دفاعی دولت افغانستان حمله کرده بود. حدود دو سال قبل این گروه به قول اردوی 209 شاهین در ولایت بلخ حمله کردند. آن حمله مرگ‌بارترین حمله بر نیروهای ارتش خوانده شد. در آن رویداد بیش از 100 سرباز ارتش جان باختند و بیش از 100 سرباز دیگر زخمی شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *