دانش: تعویق انتخابات روند دولت‌سازی در افغانستان را متوقف می‌کند

اطلاعات روز: محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که انتخابات یک عنصر مهم در روند دولت‌سازی است و این روند نباید به‌خاطر مسایل مهمی از جمله صلح، توقف داده شود.

آقای دانش امروز (چهارشنبه، 22 حوت) در مراسم گرامی‌داشت از بیست‌وچهارمین سال‌روز ترور عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری، گفت: «انتخابات یک عنصر مهم در روند دولت سازی است و این روند یعنی دولت سازی باید تداوم یابد و تقویه شود و نباید حتی مسأله‌ی مهمی مانند صلح باعث توقف دولت سازی شود.»

او افزود که در این روزها کسانی هستند که می‌گویند دست‌یابی به صلح باید در اولویت قرار گیرد و برای تحقق این مسأله از انتخابات صرف نظر کرد. به گفته‌ی او این تفکر یک تفکر سطحی و ناشی از «تخیلات زودگذر و ناشی از منافع مقطعی برخی از سیاست گران» است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری در این مراسم همچنان گفت در صورتی که انتخابات به بهانه‌ی صلح کنار گذاشته شود، روند دولت‌سازی در افغانستان متوقف خواهد شد که در آن صورت نباید هیچ گونه صلح پایدار را انتظار کشید.

آقای دانش تأکید کرد که حکومت وحدت ملی تلاش می‌کند که انتخابات که خواست مردم افغانستان است، در وقت آن برگزار شود.

او هشدار داد: «هیچ مسأله‌ی دیگری نباید مانع تحقق این خواست شود وگرنه با توقف روند انتخابات یک‌بار دیگر کشور ما به عقب خواهد رفت و دست‌آوردهای 18 ساله‌ی مردم افغانستان را از دست خواهیم داد.»

بر اساس زمان تعیین شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شورای ولایتی،‌ انتخابات شورای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی به تاریخ 29 سرطان سال آینده‌ی خورشیدی برگزار شود.

«صلح پایدار به معنای نادیده گرفتن انتخابات نیست»

در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز در این مراسم به برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده‌ی آن تأکید کرد و گفت که صلح اولویت مردم افغانستان است اما نباید انتخابات نادیده گرفته شود.

آقای عبدالله گفت: «صلح با ارزش و پایدار به معنای نادیده گرفتن و سوء استفاده از انتخابات نیست.»

او افزود از هر فرصتی که برای صلح ایجاد شود باید از آن استفاده شود.

رییس اجرایی کشور در بخشی از سخنانش گفت: «گفته می‌شود که طالبان به این موافقت کرده‌اند که دیگر از گروه‌های تروریستی حمایت نمی‌کنند و دیگر با آن‌ها ارتباط نمی‌داشته باشند، اگر این واقعیت داشته باشد، یک قسمتی از مشکل افغانستان حل می‌شود.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پنجمین دور مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان در قطر پس از دو هفته به پایان رسیده و دو طرف به توافق‌هایی دست یافته است.

زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که تاکنون هیچ توافقی نهایی نیست اما همه‌ی طرف‌ها می‌خواهند که جنگ در افغانستان ختم شود.

هارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری نیز در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود از تلاش‌های امریکا برای تأمین صلح در افغانستان قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرده است که به زودی آتش‌بس سراسری برقرار و گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود.