خلیل‌زاد در مورد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با رهبران حکومت و رهبران سیاسی افغانستان صحبت کرد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌‎ی امریکا برای صلح افغانستان که در جریان ششمین دور سفرش به افغانستان و کشورهای منطقه قرار دارد، شام روز یک‌شنبه (11 حمل) به کابل امده و روز دوشنبه با رهبران حکومت افغانستان و رهبران سیاسی دیدار کرده است.

ارگ ریاست‌جمهوری ناوقت روز دوشنبه از دیدار رییس‌جمهور اشرف غنی با آقای خلیل‌زاد خبر داده و گفته است که دو طرف در این دیدار در رابطه به تلاش‌های جاری صلح بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در یک اعلامیه‌ی ارگ آمده است: «بحث‌ها میان هردو جانب ادامه خواهد داشت و جزئیات پیشرفت در این بحث‌ها با مردم افغانستان شریک خواهد گردید.»

ریاست اجراییه نیز ناوقت روز دوشنبه گفته است که آقای خلیل‌زاد با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دیدار کرده و در باره‌ی مذاکرات قطر، سفرهای اخیر خود، پیشرفت‌ها و چالش‌ها بحث کرده است.

آقای عبدالله به خلیل‌زاد گفته است که حکومت افغانستان به اصل مذاکره و گفت‌وگو برای دست یافتن به یک صلح دوام‌دار و عادلانه متعهد است.

از سوی هم ریاست اجرایی به نقل از زلمی خلیل‌زاد نوشته است: «با طالبان در باره‌ی قطع رابطه با تروریست‌ها و جدول زمانی خروج نیروها بحث صورت گرفته، اما تا هنوز در گفت‌وگوها توافق نهایی صورت نگرفته است.»

آقای خلیل‌زاد گفته است که مذاکرات بین‎‌الافغانی و همه‌شمول، آتش‌بس و دست‌یافتن به صلح با توافق تمام افغان‌ها از مولفه‌های اصلی این مذاکرات به شمار می‌روند و امریکا در تلاش هست تا مذاکرات بین‌الافغانی و همه‌شمول آغاز گردد.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا همچنان گفته است که در گفت‌وگوهای ایالات متحده با طالبان هیچ مسأله‌ی پنهانی وجود ندارد و افغان‌ها در باره‌ی سرنوشت آینده‌ی کشور خود تصمیم می‌گیرند.

آقای خلیل‌زاد در صفحه‌ی رسمی توئیتر خود نوشته است: «خوشحالم که به کابل برگشته ام.» او همچنان نوشته است که با سلام رحیمی، رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان، اعضای این هیأت و محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح دیدار و در مورد ضرورت پیشرفت در مذاکرات بین‌الافغانی صحبت کرده است.

افزون بر این، او روز دوشنبه با شماری دیگر از شخصیت‌های جهادی و سیاسی کشور از جمله با عبدالرب رسول سیاف، عمر زاخیلوال، حکمت خلیل کرزی و… نیز دیدار و در مورد روند صلح بحث و گفت‌وگو کرده است.

خلیل‌زاد در دیدار با آقای سیاف در مورد مراحل بعدی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و تشکیل یک تیم مذاکره‌کننده‌ی فراگیر نیز گفت‌وگو کرده‌اند. آقای سیاف تأکید کرده است که تمام رهبران غیرطالب افغان به‌شمول حکومت افغانستان باید یک‌دست بوده و در یک سوی مذاکرات قرار داشته باشند.

«زنان در جریان تمام مذاکرات در مورد صلح قرار داشته باشند»

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا با اعضای شبکه‌ی زنان افغانستان نیز دیدار کرده است. آقای خلیل‌زاد در صفحه‌ی رسمی توئتیر خود نوشته است که با اعضای شبکه‌ی زنان افغانستان در مورد مسایل زیادی صحبت کرده است. او همچنان افزوده است که زنان باید در جریان تمام مذاکرات در مورد صلح و آینده‌ی کشورشان قرار داشته باشند.

گفتنی است که ششمین دور سفر آقای خلیل‌زاد به تاریخ 5 حمل سال جاری آغاز شده و قرار است به تاریخ 21 حمل پایان یابد. وزارت خارجه‌ی امریکا به تاریخ ششم حمل اعلام کرده بود که آقای خلیل‌زاد در جریان این سفر قرار است از کشورهای افغانستان، بریتانیا، بلجیم، پاکستان، ازبکستان، اردن و قطر دیدن کند.

این وزارت در اعلامیه‌ای گفته بود که این سفر خلیل‌زاد بخشی از تلاش‌های او برای زمینه‌سازی روند صلح که تمام طرف‌های افغان در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شامل شوند، می‌باشد.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا همچنان گفته شده بود که خلیل‌زاد در سفرش به کابل، با مقام‌های حکومت افغانستان و دیگر افغان‌ها در مورد جزئیات گفت‌وگوهای جاری با طالبان، تلاش برای تشکیل یک تیم گفت‌وگوکننده‌ی همه‌شمول و بحث در مورد مراحل بعدی در مذاکرات بین‌الافغانی مشوره و گفت‌وگو خواهد کرد.