کمیسیون شکایات انتخاباتی: نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از کمپین پیش از وقت خودداری کنند

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام کرده است که مدت زمان کاروزارهای انتخاباتی برای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری 60 روز تعیین شده و هر گونه فعالیت‌های پیش از وقت که ماهیت تبلیغاتی داشته باشد، تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون که امروز (دوشنبه، 19 حمل) منشتر شده، آمده است که نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از راه‌اندازی هر نوع گردهمایی‌ها، تبلیغات پیش از وقت، رقابت‌های منفی و فعالیت‌هایی که ماهیت تبلیغاتی دارند، خودداری کنند.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که براساس بند اول ماده‌ی 90 قانون انتخابات، کمیسیون مرکزی رسیدگی به شکایات انتخاباتی و کمیسیون‌های ولایتی آن در حدود صلاحیت و وظایف خود کاروزارهای انتخاباتی را مورد رسیدگی قرار خواهند داد.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در عین حال از شهروندان کشور نیز خواسته است تا در صورت مشاهده‌ی هر نوع کاروزار پیش از وقت از سوی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، این کمیسیون را در جریان قرار دهند.

این در حالی است که شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری سفرهای ولایتی رییس‌جمهور اشرف غنی و افتتاح پروژه‌ها از سوی او را تبلیغات انتخاباتی عنوان کرده و او را به کاروزار انتخاباتی پیش از وقت متهم کرده‌اند.

در مورد دیگر نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ادعاهایی وجود دارد که با راه‌اندازی گردهمایی‌هایی، اقدام به کاروزارهای انتخاباتی پیش از وقت می‌زنند.

با این حال قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری هم‌زمان با انتخابات شورای ولایتی، انتخابات شوراهای ولسوالی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی به تاریخ ششم میزان سال جاری خورشیدی برگزار شود.

برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری 18 نفر به شمول رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی خود نامزد کرده‌اند.