«روند رسیدگی به اعتراضات استثنایی انتخابات تا آخر هفته‌ی جاری پایان می‌یابد»

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که روند رسیدگی به اعتراضات استثنایی انتخابات ریاست‌جمهوری به‌شمول 300 هزار رأی جنجالی تا آخر هفته‌ی جاری پایان می‌یابد.

محمدقاسم الیاسی، منشی و سخن‌گوی این کمیسیون که امروز (سه‌شنبه، 8 دلو) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که این اعتراضات در قالب موضوعات کلان‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود که کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی قبل از زمان پیش‌بینی‌شده براساس قوانین و لوایح انتخاباتی کشور به همه‌ی این اعتراضات رسیدگی می‌کند.

آقای الیاسی همچنان با اشاره به رسیدگی به پرونده‌های که مربوط به اشخاص می‌شود، نیز گفت که این قضایا در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی تحت بررسی قرار دارد. او تأکید کرد که به پرونده‌ها به‌صورت موردبه‌مورد رسیدگی می‌شود.

از سویی هم، او با اشاره به شکایت‌های استینافی تأکید کرد که تا کنون تصنیف‌بندی اعتراضات استینافی مربوط به 18 ولایت به پایان رسیده است.

این کمیسیون همزمان با پایان روند رسیدگی به شکایت‌ها در پیوند به نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرده بود که بیش از شش هزار شکایت استینافی و 111 شکایت استثنایی از این دور نتایج انتخابات به ثبت رسیده است.

مطابق بند ۳ ماده ۹۱ قانون انتخابات، کمیسیون‌های ولایتی شکایات انتخاباتی مکلف‌اند در مدت ۱۵ روز کاری پس از ختم زمان ثبت شکایات و اعتراضات، نتایج بررسی‌های خود را نهایی و منتشر کنند. هرگاه شکایت و یا اعتراض مستند نباشد، از سوی کمیسیون شکایات مسترد خواهد شد.

پس از ۱۵ روز دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی تصامیم خود در مورد شکایات را با طرفین قضایا شریک می‌کنند و در صورتی که شاکی و معترض به این تصامیم قناعت نداشته باشند، می‌توانند در مطابقت با قانون استیناف‌خواهی کنند.

مطابق قانون انتخابات، شکایات استینافی در مدت ۱۵ روز کاری در دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.