زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: آغاز عملیات بهاری طالبان پایبندی این گروه به روش‌های گذشته را نشان می‌دهد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان آغاز عملیات بهاری گروه طالبان را محکوم کرده و گفته که اعلام جنگ از سوی طالبان در این مقطع زمانی نشان می‌دهد که این گروه هنوز هم به روش‌های گذشته پایبند است.

آقای خلیل‌زاد عملیات بهاری طالبان «الفتح» را غیرمسئولانه و بی‌پروایی این گروه به کاهش خشونت در افغانستان خوانده و گفته است که به نمایندگی از ایالات متحده‌ی امریکا آن را محکوم می‌کند.

او جمعه شب (23 حمل) در صفحه‌ی رسمی توئیتر خود نوشته است در حالی که مردم افغانستان با صراحت خواست‌شان برای برقراری صلح در کشور را مطرح کرده‌اند، گروه طالبان با اعلام عملیات بهاری‌شان بی‌تفاوتی خود به این خواست افغان‌ها را نشان داده است.

او همچنان از کشورهای پاکستان، قطر و دیگر کشورهایی که خواستار صلح در افغانستان اند، نیز خواسته است که اعلام عملیات بهاری طالبان را محکوم کنند.

به گفته‌ی او، بسیاری از اعضای طالبان به‌شمول برخی رهبران این گروه نیز مخالف اعلام عملیات بهاری طالبان هستند. خلیل‌زاد در عین حال گفته است که اعلام عملیات بهاری طالبان درد و رنج مردم را بیشتر کرده و منجر به تلفات هزاران نفر دیگر خواهد شد.

آقای خلیل‌زاد خواستار توقف کشار افغان‌ها شده و از تمامی جناح‌های درگیر جنگ نیز خواسته است که به خشونت‌های غیرضروری پایان داده و به مذاکرات بین‌الافغانی حاضر شوند.

او با اشاره به صلح‌خواهی مردم افغانستان همچنان گفته است که ایالات متحده‌ی امریکا در کنار آن‌ها خواهد ماند.

گفتنی است که گروه طالبان روز جمعه (23 حمل) عملیات بهاری‌اش زیر نام «الفتح» را اعلام کرده است.

این گروه گفته که این عملیات از اول سال جاری خورشیدی به این سو در برابر «اشغال‌گران خارجی و پشتیبان‌های آنان در افغانستان» آغاز شده است.

در واکنش به آن، وزارت دفاع کشور اعلام کرد که گروه طالبان پس از شکست در بدخشان، سرپل، غزنی، بادغیس و… می‌خواهد «مورال کاذب» برای جنگجویان خود خلق کند.