زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: راه جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در افغانستان آتش‌بس است

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان امروز (پنج‌شنبه، ۵ ثور) در واکنش به اعلام گزارش یوناما مبنی بر تلفات غیرنظامیان در افغانستان گفته است که راه‌حل واقعی جلوگیری از این تلفات، برقراری آتش‌بس می‌باشد.

آقای خلیل‌زاد با نشر یک رشته‌تویت افزوده است: «ما (امریکا) از نشر گزارش تلفات غیرنظامیان ناراحتیم. هر یک از قربانیان، قربانی جنگ غیرضروری است که بیش از حد به درازا کشیده شده است. فرزند، برادر، همسایه و دوستان همه قربانی جنگ اند.»

او تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان را نگران‌کننده خوانده تأکید کرده است که امریکا در پی جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، کاهش خشونت و ختم جنگ در افغانستان می‌باشد.

به گفته‌ی آقای خلیل‌زاد، نیروهای امریکایی هیچ گاهی در افغانستان غیرنظامیان را هدف قرار نداده است.

او گفته است :«جنگ منفور است و عواقب ناخواسته‌ی آن نیز ویران‌گری است و اکنون مردم افغانستان می‌خواهد جنگ ختم شود. ایالات متحده امریکا نیز از مردم افغانستان حمایت می‌کند.»

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا تأکید کرده است که او از طالبان نیز می‌خواهد که از جنگ دست بر دارند و سال جاری را به سال صلح مبدل کنند.

آقای خلیل‌زاد در حالی از برقراری آتش‌بس به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در افغانستان یاد می‌کند که یوناما دیروز (چهارشنبه، ۴ ثور) با نشر گزارش این نهاد از تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان، گفته بود که نیروهای طرفدار دولت بیشتر از نیروهای مخالف مسلح دولت در کشتن غیرنظامیان نقش داشته‌اند.

در این گزارش آمده بود که از اول جنوری الی ۳۱ مارچ سال جاری میلادی نیروهای طرفدار دولت عامل ۵۳ درصد کشتار غیرنظامیان بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مخالف دولت نیز عامل ۳۹ درصد کشتار غیرنظامیان بوده‌اند و عامل هشت درصد دیگر کشتار غیرنظامیان نیز به عناصر نامشخص (نیروهای طرفدار دولت و عناصر مخالف دولت) نسبت داده شده است.