سیاف: در صلح باید احتیاط «تقسیم‌نشدن مملکت» درنظر گرفته شود

اطلاعات روز: عبدالرب رسول سیاف، رییس لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح کشور امروز (دوشنبه، ۹ ثور) در مراسم افتتاحیه‌ی این جرگه گفت که باید در روند صلح این احتیاط در نظر گرفته شود که افغانستان تقسیم نشود.

آقای سیاف افزود: «صلح را حتما می‌آوریم. اگر کس می‌خواهد یا نمی‌خواهد، صلح را می‌آوریم و در صلح این احتیاط را هم در نظر بگیریم که خداناخواسته نافهیده یا توسط اشتباه ما، قدم ما منجر به تقسیم ملک و خدشه‌دار‌ ساختن حاکمیت و وحدت ملی ما نشود.»

او تأکید کرد که صلح را با درنظرداشت وحدت ملی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در کشور خواستنی است و بر همین مبناها، خطوط سرخ و چوکات مصالحه و مذاکره با طالبان تعیین می‌شود.

آقای سیاف گفت با ترسیم این خطوط و چوکات، راه برای رفع مشکل کشور و آمدن صلح و آشتی و دوستی باز می‌شود.

در همین حال، او از طالبان خواست که با حفظ کرامت انسانی، تمامیت ارضی افغانستان، حاکمیت اسلامی و ملی افغانستان و آبرومندانه به روند صلح افغانستان بپیوندند.

او افزود که «آغوش ملت برای طالبان باز است و هیچ کسی مانع پیوستن‌شان» به روند صلح نمی‌شود.

رییس لویه‌جرگه‌ی مشورتی افزود: «طالبان این را باید بفهمد که هیچ کدام از رییسان و مسئولین دولت ما برای شان بیگانه و دشمن خطاب نکرده‌اند، ممکن است که گفته باشند که اشتباه کردید، بی‌راه رفتید و مردم شما را بازی داده‌اند، حالی هم دعوت برای‌شان مفتوح و آغوش ملت برای شان باز است.»

به گفته‌ی او، طالبان «به نام دین می‌جنگند و دولت زیر سایه‌ی دین از این جنگ دفاع می‌کند».

آقای سیاف هم‌چنان در این مراسم با اشاره به تحریم این جرگه توسط شماری از احزاب و چهره‌های سیاسی کشور، گفت که این تحریم بیشتر ناشی از روش و شیوه‌های صلح بوده است و به زودی حل می‌شود.

او از این شخصیت‌ها خواست که در روز اختتامیه این جرگه شرکت کنند و حرف‌ها و پیش‌نهادهای شان را مطرح سازند.

از سویی هم رییس جرگه‌ی مشورتی در این نشست از کشورهای همسایه‌ی افغانستان نیز خواست که در استقرار صلح در افغانستان، این کشور را همکاری کنند.

او گفت: «اگر سر افغانستان دل نمی‌سوزانید، سر خود دل بسوزانید. یک افغانستان باثبات، امن و آباد به مراتب برای تان بهتر است نسبت به یک افغانستان ناامن، بی‌ثبات و ویران.»

گفتنی است که لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح از امروز برای چهار روز به هدف «تعریف و چگونگی صلح با طالبان» و «تعیین حدود مذاکرات صلح» با این گروه در کابل برگزار شده است. در این جرگه سه هزار و ۲۰۰ نفر از همه‌ی ولایات و ولسوالی‌های کشور اشتراک کرده‌اند.