عراقچی: اگر تحریم‌ها شدید شود، ممکن از مهاجران افغان بخواهیم ایران را ترک کنند

اطلاعات روز: یک مقام ارشد وزارت‌ خارجه‌ی ایران گفته است که این کشور در صورت تشدید تحریم‌های امریکا و افت شدید درآمد ناشی از این تحریم‌ها، ممکن است از مهاجران افغان بخواهد که ایران را ترک کنند.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه‌ی این کشور تأکید کرده است: «اگر تحریم‌ها اثر کند و فروش نفت مان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه‌ای برای اقتصاد خود در نظر بگیرد.»

او گفته است که امکان خروج مهاجران افغان شامل این سیاست اقتصادی می‌شود.

این مقام وزارت خارجه‌ی ایران هم‌چنان تأکید کرده است که ایران «از لحاظ انسانی» نمی‌خواهد این اتفاق بیافتد، اما اگر مجبور شود، پیامد آن به دوش امریکا می‌باشد.

به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، آقای عراقچی افزوده است: «هم‌اکنون بیش از سه میلیون افغانستانی در ایران اند که دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده‌اند و سالانه سه تا پنج میلیارد یورو از ایران خارج می‌کنند.»

این مقام وزارت خارجه‌ی ایران هم‌چنان گفته است که هم‌اکنون  ۴۶۸ هزار دانش‌آموز افغان به گونه‌ی رایگان در مدارس این کشور مصروف آموزش اند، در حالی که هر کدام این‌ها سالانه ۶۰۰ یورو هزینه دارند.

از سویی هم به گفته‌ی او، ۲۳ هزار دانش‌جوی افغان نیز در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل اند که سالانه ۱۵ هزار یورو هزینه دارند.

این مقام وزارت خارجه‌ی ایران در حالی از امکان خروج مهاجران افغان در این کشور خبر می‌دهد که دیروز (چهارشنبه، ۱۸ ثور) دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا با صدور فرمانی اعلام کرد که صنایع آهن، فولاد، آلمونیم و مس ایران را به مجموعه‌ی تحریم‌های یک‌جانه‌ی امریکا افزوده است.

آقای ترامپ هم‌چنان گفت که با افزایش فشارهای امریکا بر ایران، درآمد حکومت ایران کم شده و گرانی در این کشور نیز شدت یافته است. او تأکید کرده بود که این فشارش را بر ایران شدیدتری می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *