روند ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد

اطلاعات روز: روند ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور امروز (شنبه، ۱۸ جوزا) به‌گونه‌ی رسمی آغاز شد.

حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات با افتتاح این روند در کابل گفت که روند ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان تا ۲۰ روز دیگر (هشتم سرطان) در ۳۳ ولایت کشور و ثبت‌نام سراسری رأی‌دهندگان در ولایت غزنی ادامه دارد.

خانم نورستانی افزود: «بر اساس پلان عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات، این روند در ۴۵۸ مرکز در ۳۳ ولایت و ۴۰۶ مرکز در ولایت غزنی برگزار می‌شود که پس از ارزیابی‌های امنیتی در ۳۳ ولایت به تعداد ۴۳۲ مرکز فعال و از مجموع مراکز غزنی نیز ۲۴۷ مرکز فعال گزارش شده است.»

همچنان به گفته‌ی او، این مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در مدت تعیین‌شده، همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۴ پس از چاشت به‌شمول روز جمعه باز می‌باشد.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افزود که همه‌ی اشخاصی که در روز انتخابات به سن ۱۸ سالگی برسند و در انتخابات گذشته به‌هر دلیلی شرکت نکرده باشند و یا هم به‌تازگی از خارج از کشور برگشته باشند، می‌توانند در این مراکز ثبت‌نام کنند.

همچنان به گفته‌ی او، آن عده از واجدین شرایط رأی‌دهی که برچسب‌های شناسنامه‌ی‌شان تخریب شده است، نیز می‌توانند ثبت‌نام کنند.

در همین حال، خانم نورستانی با اشاره به ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولایت غزنی گفت که تمامی برچسب‌هایی که در ثبت‌نام قبلی در این ولایت استفاده شده است، فاقد اعتبار می‌باشد و باید این افراد دوباره ثبت‌نام کرده و برچسب در شناسنامه‌های‌شان بزنند.

از سویی هم، رییس کمیسیون مستقل انتخابات کشور در این مراسم با اشاره به عمومی‌شدن فهرست رأی‌دهندگان گفت: «آن عده از کسانی که قبلا ثبت نام کرده‌اند در کنار کسانی که دوباره ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند به مراکز ثبت‌نام مراجعه کنند و نام‌های خویش را در فهرست رأی‌دهندگان مشاهده کرده و از صحت نام خویش اطمینان حاصل کنند تا کمیسیون بتواند لیست موجود رأی‌دهندگان را تقویت کند.»

او تأکید کرد که به‌منظور جلوگیری از رأی‌دهی چندین‌باره و سوءاستفاده از اوراق رأی‌دهی در روز انتخابات، برای هر رأی‌دهنده یک ورق رأی‌دهی به مراکز و محلات رأی‌دهی ارسال می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات درحالی امروز روند ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان برای انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور را آغاز کرد که قرار بود این روند برای انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای ولسوالی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی ۱۷ روز پیش در تاریخ ۲۶ ثور آغاز شود.

پیش از این کمیسیون انتخابات اعلام کرده بود که سه انتخابات (انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی) را در یک روز برگزار می‌کند. اما این کمیسیون ده روز پیش (چهارشنبه، ۸ جوزا) اعلام کرد که به علت محدودیت‌های زمانی، فنی و بودجه‌ای، این کمیسیون تنها انتخابات ریاست‌جمهوری را در تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار می‌کند.

روند ثبت‌نام سراسری انتخابات پیش از این در سه مرحله در ۲۵ حمل سال گذشته در ۳۳ ولایت کشور به استثنای غزنی آغاز شده و در ۱۵ سرطان پایان یافته بود که در مجموع ۹ میلیون و هفت‌هزار و ۲۲۸ نفر ثبت‌نام کرده بودند؛ اما ۸.۹ میلیون نفر آن واجد شرایط رأی‌دهی در کشور شناخته شده بود.