نرگس نهان: برخی نمایندگان پارلمان به‌گونه‌ی غیرقانونی در قراردادهای معادن کشور دخیل‌اند

اطلاعات روز – هرات: کنفرانس «معادن هرات» با حضور سرپرست وزارت معادن و پترولیم کشور، معدن‌داران، سرمایه‌گذاران، مسئولان محلی و فعالان جامعه مدنی در ولایت هرات برگزار شد.

این کنفرانس امروز ( شنبه، 1 سرطان) به هدف بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ارایه‌ی گزارش اصلاحات به‌وجودآمده در قراردادهای معادن برگزار شده است.

نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم کشور در جریان سخنرانی‌اش در این کنفرانس از ایجاد اصلاحات بنیادین در قراردادهای این وزارت با سکتور خصوصی خبر داد.

خانم نهان با انتقاد از نمایندگان مجلس و مقام‌های بلند‌پایه‌ی حکومت وحدت ملی گفت که برخی از نمایندگان مجلس قراردادهای معادن کشور را با نام دیگر افراد در اختیار دارند و خودشان از پشت پرده از این معادن سود می برند.

او افزود: «فعالیت نمایندگان پارلمان و اراکین دولتی در قراردادهای معادن کشور غیرقانونی است و بررسی‌‌های این وزارت به هدف شناسایی و معرفی نمایندگان پارلمان به شورای امنیت ملی کشور جریان دارد.»

سرپرست وزارت معادن همچنان از تمدید نُه قرار داد استخراج معدن سنگ مرمر در هرات خبر داد. او گفت که قرارداد پروژه‌ی سمنت در جنوب ولایت هرات به‌زودی به داوطلبی سپرده خواهد شد و در کنار آن کار عملی استخراج معدن مس «شیدا هرات» نیز در آینده‌ی نزدیک آغاز خواهد شد.

از سویی هم مسئولان اتاق صنایع و معادن هرات از وزارت معادن کشور خواستار ایجاد سهولت در عقد قرارداد معادن با سرمایه‌گذاران شدند.

حمیدالله خادم، رییس اتاق صنایع و معادن هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که اصلاحات به‌وجودآمده در وزارت معادن کشور در صورت عملی‌شدن، می‌تواند باعث رشد روند استخراج معادن و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور شود.

به باور او، مسئولان وزارت معادن و پترولیم در جریان سفرهای‌شان به هرات بارها وعده‌ی آغاز استخراج معادن این ولایت را به مردم داده‌اند، اما این وعده‌های‌شان تا کنون کم‌تر عملی شده است.

نفوذ زورمندان و نمایندگان پارلمان در قراردادهای معادن در سطح کشور، نگرانی اتحادیه‌ی معدن‌داران هرات را نیز به‌دنبال داشته است.

انجینر وحید ملک‌زاده، عضو هیأت مدیره اتحادیه‌ی معدن‌داران هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «برخی معادن در ولایت هرات از سال‌ها بدین‌سو در انحصار برخی از نمایندگان مجلس و افراد زورمند قرار دارد.»

به گفته‌ی او، به سایر سرمایه‌گذاران فرصت سهیم‌شدن در قراردهای استخراج معادن داده نمی‌شود. ملک‌زاده همچنان نبود امنیت، آسفالت‌نشدن بزرگ‌راه هرات-چشت و حمایت‌نشدن از سوی دولت را از عمده‌ترین چالش‌های سد راه معدن‌داران این ولایت عنوان می‌کند.

با این همه، در حال حاضر هفده معدن به‌شمول سنگ رخام، سنگ مرمر و ذغال سنگ در هرات عملا فعال است و روند استخرج آنان جریان دارد.

براساس آمارهای تخمینی وزارت معادن کشور، ارزش معادن کل افغانستان دست‌کم 1.3 تریلیون دالر پیش‌بینی شده است. اما به گفته‌ی مسئولان این وزارت، نبود امکانات و دانش مسلکی سبب شده تا سرمایه‌ی عظیم افغانستان زیر خاک پنهان بماند.