شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری خواهان کناره‌گیری اشرف غنی از قدرت شد ارگ: ادامه‌ی کار رییس‌جمهور قانونی است

شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری خواهان کناره‌گیری اشرف غنی از قدرت شد ارگ: ادامه‌ی کار رییس‌جمهور قانونی است

شماری از نامزدان ریاست‌جمهوری، در گردهمایی دیروز خود، به کناره‌گیری محمداشرف غنی از مقام ریاست‌جمهوری تاکید کردند و گفتند که ارگ ریاست‌جمهوری از منابع و امکانات دولتی برای کمپین انتخاباتی سوءاستفاده می‌کند.

شورای نامزدان ریاست‌جمهوری متشکل از 12 نامزد، معتقد است که آقای غنی خود مانع صلح است. اعضای این شورا دیروز (سه‌شنبه، چهارم سرطان) در حضور شماری از هواداران خود در کابل سخنرانی کردند و ادامه‌ی کار رییس‌جمهور غنی را نقض قانون اساسی خواندند.

محمدحنیف اتمر، یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری خواستار کناره‌گیری آقای غنی از مقامش شد و گفت که «محمد اشرف‌غنی، رییس‌جمهور اسبق کشور» با ادامه‌ی کارش سعی می‌کند زمینه‌ی تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم کند.

نورالحق علومی، از دیگر نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن این‌که محمداشرف غنی را رییس‌جمهور اسبق خواند، افزود که آقای غنی می‌تواند تا برگزاری انتخابات به‌عنوان ریس‌جمهور سرپرست به کارش ادامه دهد، مشروط به این‌که از نامزدی‌اش انصراف دهد.

در همین حال حنیف اتمر تأکید کرد که برای برگزاری یک انتخابات شفاف، صلاحیت‌های رییس‌ سرپرست باید محدود شود.

ارگ اما ادامه کار رییس‌جمهوری را قانونی می‌خواند. شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهوری به روزنامه اطلاعات روز گفت که آنان [شورای نامزدان] در موقعیتی نیستند که برای رییس‌جمهور تعیین تکلیف کنند: «در رابطه با ادامه کار رییس‌جمهور پس از اول جوزا، قانون وضاحت داده و ستر محکمه طبق قانون فیصله کرده است.»

دادگاه عالی در ماه ثور امسال اعلام کرد که آقای غنی و معاونانش با توجه به وضعیت سیاسی، امنیتی، جلوگیری از خلای قدرت و اخلال امور دولت می‌توانند تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به کارشان ادامه دهند.

در عین حال آقای مرتضوی گردهمایی شورای نامزدان را کمپین قبل از وقت خواند: «ما امیداواریم که نهادهای مسئول به این موضوع توجه کنند.»

آقای اتمر همچنین با اشاره به برگزاری جشن صدمین سالگرد استقلال کشور، گفت که حکومت با این کار استفاده‌ی انتخاباتی و کمپینی می‌کند: «حکومت برای این جشن کمپینی 400 میلیون افغانی مصرف کرده است؛ پولی که در سند بودجه نیامده است. این پول را می‌توانست به مردم فقیر و کودکان بی‌سرپرست مصرف کند.»

معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در پاسخ به این ادعا گفت: «مراسم سالگرد استقلال همه‌ساله از بودجه‌ی دولت به‌طور باشکوه برگزار می شود. امسال صدمین سالگرد استقلال است که باید با شکوه ویژه برگزار می شود. ما واقعا نمی‌دانیم که چرا آقای اتمر و دیگر کاندیدان مخالف برگزاری جشن استقلال‌اند. آنان با این حرف‌های‌شان افکار عامه را مخدوش می‌کنند. برای چنین ادعاهایی باید سند ارایه کنند در غیر آن‌صورت فقط اذاهان عامه را مخدوش می‌کنند.»

از سویی هم در قطع‌نامه‌ی شورای نامزدان تصریح شده است که مداخله‌‌ی ارگ در کارهای کمیسیون‌های انتخاباتی استقلالیت و حیثیت این کمیسیون‌ها را زیر سوال برده و نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری را متأثر خواهد کرد.

پیش‌تر مولانا عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات گفته بود که افراد اطراف رییس‌جمهوری کشور در روند کاری و استخدام کارکنان در این کمیسیون مداخله می‌کنتد.

شورای نامزدان، عزل و نصب‌های اخیرِ شماری از مقام‌ها را سلیقه‌ای و عملی در راستای کمپین عنوان می‌کند و از محمداشرف‌غنی می‌خواهد که این روند را متوقف کند.

در قطع‌نامه‌ی شورای نامزدان آمده است: «به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده از منابع دولتی و سایر امکانات دولتی در راستای کمپین انتخاباتی ما خواستار لغو فوری تمامی تصامیم نامشروع مثل عزل‌ونصب اراکین دولتی که براساس ملاحظاتی سیاسی انتخاباتی صورت گرفته است و همچنین سپردن قراردادهای تدارکاتی دولتی از منبع واحد به اشخاص مشکوک، می باشیم.»

«محمد اشرف‌غنی، رییس جمهور اسبق مانع صلح است»

تلاش‌ها در راستای دست‌یابی به یک توافق صلح و ختم جنگ چهل‌ساله در افغانستان از یک سال به این‌سو شدت گرفته است. وزارت خارجه‌ی امریکا زلمی خلیل‌زاد را مأمور کرده است برای دست‌یابی به یک توافق صلح با طالبان در قطر مذاکره کند. زلمی خلیل‌زاد و نمایندگان سیاسی طالبان در قطر شش دور مذاکره کرده و محور بحث‌شان خروج نیروهای خارجی و مطمیین‌شدن از این‌که از افغانستان علیه امریکا و هیچ یک از متحدان آن استفاده نمی‌شود، متمرکز بوده است؛ اما هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته است. دور هفتم این مذاکرات قرار است هفته‌ی آینده در دوحه آغاز شود.

در سوی دیگر شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان دوبار در مسکو به‌طور مستقیم با نمایندگان طالبان گفت‌وگو کردند. در نخسیتن دور این نشست، احزاب سیاسی و شماری از چهره‌های سیاسی با این خواست طالبان که نیروهای خارجی از افغانستان خارج و نام سران طالبان از فهرست سیاه امریکا حذف شود، موافقت کردند. در دومین نشست احزاب سیاسی افغانستان که در هر دو دور از نظام جمهوری اسلامی و دست‌آوردهای 19 سال گذشته دفاع کردند، خواستار برقراری آتش‌بس در ایام عید شدند، اما طالبان آن را نپذیرفت و این‌طور نشست بدون نتیجه پایان یافت. نشست صلح مسکو، بر پیچیدگی مذاکرات صلح افغانستان افزود. این نشست، گسست و اختلاف نظر در جبهه‌ی گروه‌های سیاسی متعلق به نظام قانون اساسی افغانستان را بیش‌تر کرد. در این میان آنچه موضع طالبان و چهره‌های مخالف محمداشرف غنی را توحید می‌کند، بحث توافق صلح با طالبان پیش از برگزاری انتخابات است. از همین رو شورای نامزدان در قطع‌نامه‌ی دیروز خود محمداشرف ‌غنی و تیمش را مانع صلح خوانده است.

رییس‌جمهور غنی در مراسم اختامیه‌ی لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح که در ماه ثور برگزار شد، گفت که قطع‌نامه‌ لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، نقشه‌ی راه دولت افغانستان است و موضع حکومت در بحث صلح با طالبان بر همین محور استوار خواهد بود.

تقابل میان ارگ و شماری از نامزدان ریاست‌جمهوری که خودشان را «شورای نامزدان ریاست‌جمهوری» می‌خوانند، پس از آن بالا گرفت که دادگاه عالی کار رییس‌جمهور غنی را تا ششم میزان تمدید کرد. شورای نامزدان استدلال می‌کند که ارگ با فشار بر دادگاه عالی مبنی بر تمدید زمان کارش، سعی می‌کند فرصت تقلب و استفاده از امکانات دولتی برای کمپین را فراهم کند. ارگ ریاست‌جمهوری اما همواره این ادعا را رد کرده و گفته است که تمدید کار رییس‌جمهور تا ششم میزان قانونی است.