رونمایی «روایت‌های طالبان»؛ امریکا و افغانستان در جنگ اطلاعاتی با طالبان شکست خورده‌اند

اطلاعات روز: کتاب تحقیقی «روایت‌های طالبان؛ نقش اطلاع‌رسانی و فرآورده‌های تبلیغی در جنگ افغانستان» که توسط توماس جانسون نوشته شده است، امروز (پنج‌شنبه، 13 سرطان) در کابل رونمایی شد.

توماس جانسون، استاد دانشگاه نیروی دریایی ایالات متحده امریکا در کتابش جنگ افغانستان را از منظر روایت‌ها، اطلاع‌رسانی و رسانه بررسی کرده و توضیح می‌دهد که دستگاه روایت‌سازی طالبان با استفاده از ابزرهایی مثل شب‌نامه، شعر، ترانه و واعظان مذهبی حضور نیروهای ناتو در افغانستان را به چالش کشیده است.

آقای جانسون در این کتاب شعرها، ترانه‌ها، شب‌نامه‌ها و پیام‌های طالبان به مخاطبان گوناگون را تحلیل محتوایی کرده و نشان داده است که طالبان چگونه پیام‌های شان را دسته‌بندی کردند و به چه صورتی برای انواع گوناگون مخاطب، پیام‌ها و روایت‌های متناسب برساختند.

آقای جانسون استدلال می‌کند که طالبان در جنگ تبلیغاتی بهتر از ناتو، ایالات متحده امریکا و دولت افغانستان ظاهر شده و پیام خود را به‌صورت پیوسته به مخاطب رسانده‌اند.

نویسنده‌ی کتاب در برنامه‌ی رونمایی «روایت‌های طالبان» گفت که وی باور دارد طالبان جنگ اطلاعاتی را در افغانستان برده‌اند و آنان «از روایت قربانی بودن، جهاد، پشتون‌والی و ملی‌گرایی در جنگ اطلاعاتی خود علیه ایالات متحده و دولت افغانستان استفاده می‌کنند.»

فردوس کاوش، نویسنده و روزنامه‌نگار که این کتاب را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده است، می‌گوید کتاب «روایت طالبان؛ نقش اطلاع‌رسانی و فرآورده‌های تبلیغی در جنگ افغانستان» در نوع خود یک پژوهش بی‌نظیر است زیرا جنگ افغانستان تاکنون کمتر از منظر روایت‌ها، حکایت‌های رسانه‌ای و فرآورده‌های تبلیغاتی بررسی شده است.

آقای کاوش در برنامه رونمایی این کتاب گفت توماس جانسون در کتابش توضیح داده است که چرا ناتو، امریکا و دولت افغانستان نتوانستند جنگ روایت‌ها را در دهکده‌های جنوب افغانستان ببرند. او گفت: «توماس جانسون در کتابش توضیح می‌دهد که طالبان با استفاده از چه روش‌هایی توانستند جهان ذهنی روستاییان جنوب افغانستان را فتح و آنان را در راستای روایت خود شان بسیج کنند.»

دکتر عمر شریفی، رییس انستیتوت امریکایی مطالعات افغانستان گفت کتاب آقای جانسون تصویر خوبی را برای امریکایی‌ها در خصوص جنگ شان در افغانستان ارایه می‌کند.

آقای شریفی در برنامه رونمایی کتاب «روایت‌های طالبان» گفت که روایت‌سازی طالبان تداوم روایت دهه هشتاد در افغانستان است و سازوکارهای تبلیغی طالبان در واقع «کاپی نوع قرن بیست و یکمی از دوران جنگ با شوروی سابق است» اما توماس جانسون در کتابش به نقش پاکستان در روایت‌سازی و ماشین پراپاگندای طالبان نپرداخته است.

تمیم عاصی، معاون پیشین وزیر دفاع افغانستان در امور پالیسی و استراتژی در دیباچه‌ی کتاب «روایت‌های طالبان» نوشته است که چالش بزرگی که امریکا، ناتو و حکومت افغانستان باید بر آن فایق بیایند، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای طالبان است و آنان باید تبلیغات طالبان را خنثا کنند.

او در این دبیاچه نوشته است که کتاب توماس جانسون آسیب‌پذیری‌های تبلیغاتی طالبان و پاکستانی‌ها را نشان داده و این کتاب به امریکا و متحدانش کمک می‌کند تا یک استراتژی تبلیغی موثر و قاطع در برابر کمپین تبلیغاتی گروه‌های افراطی اسلام‌گرا درست کند و آن را نه تنها در افغانستان بلکه در دیگر کشورهایی که این گروه‌ها فعالیت دارند، نیز به کار ببرند.

کتاب «روایت‌های طالبان؛ نقش اطلاع‌رسانی و فرآورده‌های تبلیغاتی در جنگ افغانستان» توسط انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در هزار نسخه در کابل چاپ شده است. «چگونگی تبلیغات طالبان و دیگر سازمان‌های شورشی افغانستان»، «گونه‌شناسی مخاطب‌های طالبان»، «نشریه‌ها، مجله‌ها و نامه‌های خبری طالبان»، «شب‌نامه‌های طالبان»، «نقش انترنت در جنگ نرم طالبان» و «اشعار و ترانه‌های طالبی» از موضوعات مهم این کتاب است.

دیدگاه‌های شما
  1. متاسفانه ارگانهای که در اطلاع رسانی ، نظارت از تبلیغات دشمن و مبارزه با جنگ روانی فعال هستند ، در واقع فعال نیستند و تنها بودجه های هنگفتی را به مصرف میرسانند و هیچ دستاوردی ندارند.
    من زمانیکه به دهکده ام هشت سال قبل میتوانستم سفر نمایم ، تبلیغات طالبان به حدی گسترده بود که حتی من تحت تاثیر آنان رفته بودم ولی آنچه در پشت پرده سیاست طالبان میگذشت آگاهی داشتم و خودم را کنترل کردم.
    متاسفانه نوجوانان زیر سن و مردم عام بخاطر عدم سواد کافی زود تر از همه تحت تاثیر تبلیغات دشمن میروند و این باعث میشه که بیشتر تلفات طالبان نوجوانان زیر سن باشند.

  2. شما نام تواب غورزنگ را در عنوان جلد کتاب در اینجا نوشته اید حال آنکه تمیم عاصی در متن نظر داده و از غورزنگ بیسواد خبری نیست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *